بازار بورس تحت تاثیر تصمیمات بودجه‌ای است/از دولت و مجلس خبرهای خوبی مخابره نمی شود/ امکان بروز بحران در صندوق‌های درآمد ثابت وجود دارد

مدیرعامل شرکت سبدگردان ثروت پویا گفت: اگر بازار وضعیت خوبی نداشته باشد، هولدرها ناچار به فروش یونیت‌های سرمایه گذاری خود می‌شوند و در واقع مدیران صندوق‌ها برای پرداخت وجه سرمایه گذاران ناچار به فروش سهام می‌شوند. این موارد همچون دومینو بر یک‌دیگر اثر می‌گذارد و در نهایت بازار با چنین وضعیتی رو به رو می‌شود که امکان بروز بحران در صندوق‌های درآمد ثابت (Fixed Income) نیز وجود دارد.

مهدی رضایتی مدیرعامل شرکت سبدگردان ثروت پویا و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در خصوص تحلیل وضعیت بازار سهام، اظهار کرد: در حال حاضر بازار تحت تاثیر تصمیمات بودجه‌ای قرار گرفته است و متاسفانه از دولت و مجلس هم خبرهای خوبی مخابره نشده و به بدترین شیوه و به شکل تدریجی این اخبار به بازار تحمیل می‌شود.

رضایتی تشریح کرد: در ماه‌های گذشته به طور پیوسته اخبار منفی از تصمیمات بودجه‌ای به گوش رسیده است که هر یک از موضوعات مربوط به آن اثرگذاری بسیار زیادی بر بازار دارد. این موضوع باعث سلب اعتماد سهامداران شده و در نتیجه فشار فروش در بازار تشدید می‌یابد. برخی از صنایع نسبت به این موضوعات واکنش بیش از اندازه‌ای (over reaction) نشان می‌دهند اما به طور کلی اتفاقات مربوط به بحث‌های بودجه‌ای و همچنین تعیین نرخ خوراک و وضع مالیات‌ها باعث شده تا سهامداران این برآورد را داشته باشند که دولت قصد دارد با تصمیمات خود به بازار آسیب بزند.

وی تصریح کرد: علاوه بر شوک‌هایی که دولت با تصمیمات خود به بازار وارد می‌کند، عوامل دیگری نیز باعث افزایش تعداد فروشنده‌ها می‌شود که از جمله آن می‌توان به افزایش بیش از حد مجاز ضرر سرمایه گذاران و یا به اصطلاح (call Margin) شدن آنها اشاره کرد که در نهایت برخی از سهامداران ناچار به فروش دارایی خود می‌شوند و یا ابطال واحد صندوق‌های سرمایه گذاری افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان ثروت پویا ادامه داد: اگر بازار وضعیت خوبی نداشته باشد، هولدرها ناچار به فروش یونیت‌های سرمایه گذاری خود می‌شوند و در واقع مدیران صندوق‌ها برای پرداخت وجه سرمایه گذاران ناچار به فروش سهام می‌شوند. این موارد همچون دومینو بر یک‌دیگر اثر می‌گذارد و در نهایت بازار با چنین وضعیتی رو به رو می‌شود. امکان بروز بحران در صندوق‌های درآمد ثابت (Fixed Income) نیز وجود دارد که این مسئله می‌توان حال وخیم بازار و شرایط نامساعد آن را تشدید کند.

رضایتی بیان کرد: در حقیقت مجموعه عواملی باعث افزایش ناامیدی سهامداران و سنتیمنت بازار شده که در همین راستا شرایط فعلی به وجود آمده و احتمال بهبود شرایط بازار تا زمانی که بحث بودجه تعیین و تکلیف و همچنین تصمیمات جدی و قطعی در دولت اتخاذ نشود، بسیار اندک است.

وی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه با توجه به کسری بودجه و مشکلات مربوط به تامین منابع ارزی آیا دولت عملا می‌تواند اقدامی برای بهبود بازار سهام کند؟ پاسخ داد: اگر سیاست‌گذاری صحیحی انجام شود و قیمت گذاری‌ها به شیوه منطقی باشد (به طور مثال نرخ خوراک و سوخت گران یا ارزان نباشد) ریل‌گذاری صحیحی به وجود آمده و سرمایه گذاران به سیاست‌ها دلگرم می‌شوند. بازار از دولت انتظار قیمت‌های منطقی در نرخ انرژی دارد. باید سیاست‌گذاری‌های منطقی درباره حذف معافیت‌های مالیاتی وجود داشته باشد و به عبارت دیگر مالیات‌ها به تدریج افزایش پیدا کند و اخذ مالیات برای همه صنایع به یک صورت اعمال نشود.

مدیرعامل شرکت سبدگردان ثروت پویا با اشاره به اینکه عایدی دولت نیز در چنین شرایطی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، مطرح کرد: اگر دولت با فشار بر بازار سرمایه بخواهد منابعی را از آن خارج کند، فرصت‌ برای تامین کسری بودجه از طریق فروش دارایی‌های خود و همچنین فروش سهام توسط صندوق‌های بازنشتگی را از دست می‌دهد. دولت به طور معمول از این طریق فروش داشته و منابعی را به این واسطه از بازار سرمایه دست می‌آورد.

وی افزود: علاوه بر این موضوع، بانک‌ها نیز از بستر بازار سرمایه برای تنظیم نقدینگی نزد خود استفاده می‌کنند که در صورت بروز مشکل و بحران در این بازار، آنها نیز با مشکل رو به رو می‌شوند. بدیهیست فروش اوراق بدهی نیز تحت تاثیر شرایط نامساعد قرار می‌گیرد و در مقابل اگر بازار در شرایط ایده‌آلی باشد، سرریز منابع موجب افزایش تقاضا در اوراق دولتی و صندوق‌های درآمد ثابت می‌شود.

رضایتی در خاتمه این گفت‌وگو تاکید کرد: در حقیقت این اقدام دولت یک بازی باخت-باخت بوده چراکه در عوض منابع محدودی که از فشار به بازار سرمایه به دست می‌آورد، فرصت‌های بسیاری را از دست می‌دهد. تصمیمات نسجیده دولت به بخش‌های واقعی اقتصاد آسیب بزرگی میزند.

۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 24394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha