بــورس به کـــف حمــایتی خود واکــنش نشـــان می‌دهد؟ / دود تـزلــزل تصمیمات دولتی در چشم سهامـــداران/ ســـردرگمــی در تصمیم‌گیری‌ها باعث رویکـــرد منفــی سهامداران می‌شود

کارشناس بازار سرمایه گفت:بازار سهام کماکان نوسانی بوده و فکر می‌کنم در حدود چند درصد کمتر یا بیشتر حرکت ساید نوسانی خود را حفظ می‌کند. از طرفی شاخص کل بورس نیز به کف کانال خود رسیده و طبق تحلیل تکنیکالی پیش بینی می‌شود که در ناحیه فعلی شاهد بازگشت موقتی باشیم؛ در صورت واکنش مثبت شاخص کل به نقطه حمایتی خود انتظار نمی رود که واکنش چندان قوی باشد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  هفته اخیر اگرچه بازار سرمایه با رشد اندکی آغاز بکار کرد، اما در ادامه شاخص کل بورس و شاخص هم وزن افت سنگینی را تجربه کردند و شاید کف یک میلیون و ۲۲۵ هزار واحد آخرین امید سهامداران خرد برای حمایت از شاخص کل بازار باشد در غیر اینصورت ممکن است روند نزولی ادامه پیدا کند و شاخص کانال نزولی خود را شکسته و به محدود کف شاخص امسال یعنی یک میلیون و ۱۵۰هزار برسد.
همچنین شاخص کل هم وزن در آستانه ای برخورد با خط روند نزولی ۳۲۳ هزار واحد است و از آنجایی که روز یک شنبه در پایان معاملات در محدوده ۳۳ هزار واحدی قرار گرفت فاصله چندانی با نقطه حمایتی ندارد و انتظار می رود بعد از این برخورد چند روز نمادهای کوچک وارد معاملات مثبت شوند.

نیما میرزایی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام کماکان نوسانی بوده و فکر می‌کنم در حدود چند درصد کمتر یا بیشتر حرکت ساید نوسانی خود را حفظ می‌کند. از طرفی شاخص کل بورس نیز به کف کانال خود رسیده و طبق تحلیل تکنیکالی پیش بینی می‌شود که در ناحیه فعلی شاهد بازگشت موقتی باشیم؛ در صورت واکنش مثبت شاخص کل به نقطه حمایتی خود انتظار نمی رود که واکنش چندان قوی باشد.

میرزایی مطرح کرد: گمان می‌کنم تا زمانی که محرک قوی در بازار سهام به وجود نیاید، بازار در همین وضعیت خود باقی بماند و به طور قطع تزلزل در تصمیم گیری های سیاست گذاران در خصوص وضع عوارض صادراتی بر موادی همچون قیر، اوره و متانول و همچنین نحوه تصویب مصوبات ۱۰ بندی، می تواند بر عدم اطمینان و افزایش ریسک سرمایه گذاری تاثیر گذار باشد. در حقیقت این سردرگمی در تصمیم‌گیری‌ها باعث رویکرد منفی سهامداران می‌شود و در نهایت بی‌اعتمادی سرمایه گذاران باعث شده تا در ماه های گذشته شاهد خروج نقدینگی باشیم.  

وی تشریح کرد: البته باید این نکته را نیز مد نظر داشت که با توجه به مشکلات مربوط به تامین ارز و تورم شدیدی که روند طولانی مدتی را در جامعه پیش گرفته، باعث شده تا اصطلاحا دست دولت در حمایت از بورس بسته باشد و در چنین شرایطی دولت بر اساس اولویت‌ خود در زمینه کنترل تورم اقدام و تصمیم‌گیری می‌کند. کمبود منابع ارزی، محدودیت‌های زیادی را به وجود آورده و همین موضوع باعث افزایش عدم ثبات تصمیم گیری‌های دولت و در واقع ضرر بازار سهام شود.  

کارشناس بازار سرمایه درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه چرا خروجی مناسبی از جلسات متعدد مسئولان شاهد نیستم؟ آیا این اقدامات می‌تواند شوآف باشد؟ پاسخ داد: نمی‌توان پیش فرضی نسبت به این موضوع داشت اما آنچه که مسجل است بازار دیگر به این گفته‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد و این رویکرد نمی‌تواند عامل تحریک ‌کننده بازار برای صعود باشد چراکه زمان تاثیرگذاری گفتاردرمانی‌ها تمام شده و سهامداران انتظار اقدامات عملی دارند.  

میرزایی بیان کرد: به طور کلی گمان می‌کنم پس از اینکه بحث‌های مابین مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های اجرایی و جامعه بزرگ بازار سرمایه به سرانجام برسد، با یک نقطه تعادلی رو به رو بشویم و اعتدالی و بالانسی در خصوص موضوعات مربوط به خوراک و اخذ مالیات‌ طبق خواسته طرفین ایجاد شود. نسبت به بازار بدبینی زیاد و یا خوش بینی ویژه‌ای ندارم و فکر می‌کنم پس از اتمام این چانه زنی‌ها یک نقطه تعادلی  به وجود بیاید.

۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 24353

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha