در دولت رئیسی برندگان سرمایه‌گذاری چه کسانی بودند؟ / در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟ + نمودار 

در پنج ماهه نخست فعالیت دولت ابراهیم رئیسی برندگان سرمایه‌گذاری چه کسانی بودند؟ سود حقیقی در کدام بازار وجود داشت و اکنون می‌تواند وقت سرمایه‌گذاری در کدام بازار باشد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ این گزارش می تواند به شما کمک کند در کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را از آخرین وضعیت بازارها به دست بیاورید و با اتکا به این اطلاعات، با ریسک کمتری تصمیم‌گیری و اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

در پنج ماهه نخست فعالیت دولت ابراهیم رئیسی برندگان سرمایه‌گذاری چه کسانی بودند؟ سود حقیقی در کدام بازار وجود داشت و اکنون می‌تواند وقت سرمایه‌گذاری در کدام بازار باشد؟

دلار، شاید تغییرات در این ارز بتواند سیگنال مهمی را برای دیگر بازارها به همراه داشته باشد. ۰٫۷ درصد رشد طی پنج ماهه اخیر، از ابتدای شهریور ماه تا پایان دی ماه. این عملکرد دلار در بازار در پنج ماهه نخست فعالیت دولت ابراهیم رئیسی است.

در دوره‌ای که دلار تنها ۰٫۷ درصد افزایش داشته، شاخص تورم حدود ۱۵ درصد رشد کرده است. همین عقب‌ماندگی از تورم در بازار طلا هم وجود دارد.

در دوره‌ تورم ۱۵ درصدی طی پنج ماه قیمت طلا تنها پنج درصد افزایش داشته است. در همین دوره قیمت مسکن نیز ۱۴ درصد بازدهی داشته است.

همه این ارقام کنار هم نشان می‌دهد هیچ بازاری نتوانسته سود حقیقی داشته باشد. در واقع سود حقیقی تنها نصیب کسانی می‌شود که بیش از تورم ۱۵ درصدی در این پنج ماه بازدهی کسب می‌کردند.

بورس چطور؟ شاخص کل ۱۵ درصد و شاخص هم‌وزن ۲۳ درصد افت کرده‌اند. با احتساب تورم ۱۵ درصدی طی این مدت صاحبان سهام از حضور در بازار سرمایه حداقل ۳۰ درصد (با احتساب شاخص کل) یا ۳۸ درصد (با احتساب شاخص هم‌وزن) سود حقیقی منفی داشته‌اند. یعنی سرمایه این افراد نه‌تنها سودی به همراه نداشته بلکه به واسطه تورم ۱۵ درصدی ارزش دارایی آنها ضرر قابل توجهی داشته است.

آن وقت در این شرایط که بازارهای مالی دوره سختی را پشت سر گذاشتند، در بازار خودرو چه خبر بوده است؟

طبق گزارش مرکز آمار ایران کالاهای بادوام شامل اقلامی مثل خودرو و لوازم خانگی طی این مدت به صورت میانگین ۱۷ درصد افزایش قیمت داشتند. با این حال بررسی قیمت پراید در بازار طی این مدت نشان می‌دهد قیمت پراید بیش از ۲۳ درصد افزایش داشته است. معنای ساده آن، این است که قیمت خودرو بیشتر از تورم و بازدهی بازارهای مالی افزایش یافته است.

در پنج ماهه نخست فعالیت دولت رئیسی هیچ بازاری به اندازه تورم بازدهی نداشته است.

نکته قابل توجه دیگر این است که صاحبان سپرده‌های بانکی نیز در این مدت سود حقیقی به جیب نزده‌اند. طبق آخرین بخشنامه بانک مرکزی میزان سود بانکی یک ساله ۱۵ درصد است و این یعنی طی پنج ماهه اخیر میزان سود صاحبان سپرده‌های بانکی تنها شش درصد بوده است.

با این روند می‌توان گفت در پنج ماهه نخست اول فعالیت دولت ابراهیم رئیسی در هیچ بازار مالی سودی به اندازه تورم وجود نداشت و در بهترین حالت مسکن نزدیکترین تغییر را نسبت به تورم ثبت کرده است. آن وقت دقیقا در همین دوره قیمت خودرو بیشتر از بازدهی بازارها تغییر داشته و سپرده‌گذاری در بانک نیز حتی معادل نصف تورم هم برای صاحبان سپرده سود نداشته است.

اما آیا می‌توان این اتفاق را به دوره بعدی در آینده تعمیم داد؟ با اتکا به این داده‌ها درباره آینده بازارها چه می‌توان گفت؟ بخشی از تغییرات احتمالی بازارهای مالی ایران نیز ممکن است ناشی از تغییرات در بازارهای جهانی مثل طلا و بیت کوین باشد. آینده آنها چطور پیش‌بینی می‌شود؟

افزایش نااطمینانی‌هایی مثل تداوم کرونا (سویه جدید آن یعنی امیکرون)، نبود حمایت‌های مالی دوره کرونا و اتفاقات غیرمنتظره مثل جنگ از جمله پیش‌بینی‌های سی‌ان‌ان برای سال ۲۰۲۲ است و به همین دلیل از نگاه برخی ممکن است قیمت جهانی طلا در سال جدید میلادی به مانند سال گذشته نباشد که یک روند نزولی را پشت سر گذاشته بود.

با این حال درباره بازار کریپتوها بیت‌کوین روزهای بدی را پشت سر می‌گذارد و از نگاه برخی کارشناسان امید چندانی به بهبود ناگهانی بیت‌کوین نیست.

پس از افزایش بازده اسمی اوراق خزانه از سوی فدرال رزرو، در این هفته اونس جهانی بالاترین سطح دو ماه اخیر خود را تجربه کرده و به کانال ۱۸۴۰ دلاری رسیده است. طلا و بازده اوراق خزانه معمولا در جهت مخالف هم حرکت می‌کنند. تحلیلگر کریس وستون معتقد است که اگر نرخ واقعی بالا رود، طلا روندی نزولی به خود خواهد گرفت.

با وجود این، بازار جهانی طلا هم در انتظار سیاست جدید فدرال‌رزرو است. طلا به جای سپر تورمی حالا به یک سپر علیه اشتباه سیاست‌گذاری تبدیل شده است. به نظر می‌رسد اگر بانک‌های از موضع خود برای افزایش شدید و چندباره نرخ بهره عقب‌نشینی کنند، طلا روندی متفاوت به خود خواهد گرفت.

با این حال در بازار رمزارزها بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال روزهای بدی را پشت سر می‌گذارد و از نگاه برخی کارشناسان امید چندانی به بهبود ناگهانی بیت‌کوین نیست.

در حال حاضر بیت‌کوین در محدوده ۳۵ هزار دلاری معامله می‌شود و قیمت آن نسبت به سقف تاریخی حدود سه ماه پیش، تقریبا نصف شده است. با این حال تحلیلگران هنوز با قطعیت نسبت به خرید بیت‌کوین توصیه‌ای نمی‌کنند.

آمار صرافی‌های رمزارز چه می‌گوید؟ آمارها نشان می‌دهد در سه روز اخیر جریان خروجی از صرافی‌های رمزارز به شدت افزایش داشته و سرمایه‌گذاران در حال فروش دارایی‌های خود هستند. با این حال از امروز مجددا روند ورود نقدینگی به بازار بیشتر شده ولی هنوز میزان جریان ورودی سنگین نیست. موضوعی که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به بیت‌کوین محتاط هستند.

از منظر تکنیکال اگر محدوده ۳۵ هزار دلار از دست برود احتمالا بیت‌کوین تا ۳۰ هزار دلار هم ریزش می‌کند و بر اساس سیگنال‌های تکنیکال در نمودار روزانه احتمال ریزش بیت‌کوین از محدوده ۳۵ هزار دلار وجود دارد. اما از طرفی هم بسیاری عقیده دارند ۳۵ هزار دلار کف قیمتی معتبری برای بیت‌کوین محسوب می‌شود.

۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 24342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha