شرکت‌ها و تناقص گزارش‌های هزینه‌ای/ دولت جدید هم در وعده‌ها، "بی‌اعتمادی" آورد

در واقع برای بهبود روند بورس در دولت جدید تصمیماتی گرفته شد؛ اما فقط در حد حرف بوده و به مرحله اجرا نرسید که شرایط بازار را سخت‌تر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ علی ابتهاج کارشناس بازار سرمایه در خصوص محدوده مناسب نرخ بهره بیان کرد: نرخ بهره بین بانکی از عوامل مهم تأثیرگذار در روند نوسان‌های بورسی است؛ بنابراین در صورتی که نرخ بهره بین بانکی به محدوده ۲۰درصد برسد، می‌توان گفت که این نرخ به‌نفع بازارسرمایه بوده و فشار کمبود نقدینگی این روزهای بازار کاهش می‌یابد.

وی با اشاره گزارش شرکت‌ها اظهار کرد: اخیرا گزارش شرکت‌ها متناقص و یا منفی بوده به طوری که برخی از آن‌ها گزارش خود را در خصوص افزایش هزینه‌ها به طور کامل، شفاف ارائه نکرده‌اند. از طرفی روند بازار به‌گونه‌ای پیش می‌رود که هیچ توجهی به تحلیل‌ها، قیمت‌های جهانی و گزارش‌ها ندارد.

ابتهاج ادامه داد: در این راستا تصمیمات مختلف زیادی توسط دولت و مجلس درباره روند بورس گرفته شده که زمان اجرای آن‌ها نامشخص است؛ البته در حال حاضر مهم‌ترین مشکل بازار، بی‌اعتمادی بوده که همچنان در بورس وجود دارد و در چنین شرایطی، تحلیل و پیش‌بینی‌های فعالان بازار گره‌ای از کار باز نمی‌کند.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: دلیل شدیدتر شدن بی‌اعتمادی مردم به بازار، تبلیغات زیاد دولت جدید برای رشد بازار بوده که در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده و همین صحبت‌های بدون عمل، منجر به دو برابر شدن بی‌اعتمادی شده است. در واقع برای بهبود روند بورس در دولت جدید تصمیماتی گرفته شد اما؛ فقط در حد حرف بوده و به مرحله اجرا نرسید که شرایط بازار را سخت‌تر کرد. می‌توان گفت تمامی این حرف‌ها، در راستای ایجاد یک فضای وعده و وعید برای رسیدن به اهداف سیاسی بود.

ابتهاج درباره تأثیر بودجه بر روند بازار گفت: برای بهبود بازار سرمایه در سال آینده، به بودجه پیشنهادی ۱۰ بند حمایتی اضافه شد که باید بعد از پیاده سازی آن منتظر نتایج ماند و دید این بی‌اعتمادی از بین می‌رود یا خیر. همچنین زمانی که فضای منفی در بازار غالب می‌شود، معمولا اتفاقات مثبت سوخته و خبرهای منفی پررنگ‌تر جلوه می‌دهند و معکوس این اتفاق در فضای مثبت بازار اتفاق می‌افتد.

وی ضمن تأکید بر اینکه تنها مشکل بازار ابهام و بی اعتمادی است، تصریح کرد: در نهایت اگر مقداری شفافیت در بورس صورت بگیرد، کف بازار محکم‌تر شده و به طور قدرتمندی رشد خواهد کرد. همچنین به نظر می‌رسد در بازارهای جهانی نفت، فلزات و... اتفاقات مثبتی می‌افتد، اما بازار هنوز به دلیل ابهامات داخلی روند خوبی نگرفته است؛ البته می‌توان گفت در صورت توافق، در نرخ دلار شوک منفی ایجاد شود.

این کارشناس در پایان اضافه کرد: با توجه به روند بازار می‌توان گفت وضعیت شاخص نهایتا در حدود ۱.۲۶۰ میلیون واحدی، یک حمایت کلیدی بوده که اگر از دست برود، فضای منفی و نا امیدی در بازار ادامه می‌یابد. همچنین به نظر می‌رسد گروه فلزات اساسی به خصوص در بخش مس و روی و گروه پالایشی شرایط بهتری داشته باشند.

۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 24325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha