خروج ۶ هزار میلیارد تومان از بورس در یک ماه اخیر/ عوامل موثر بر رشد بازار سرمایه را بشناسید

بازار سرمایه در یک ماه گذشته شاهد خروج پول بوده است، اما در همین وضعیت نیز عوامل موثر فراوانی وجود دارد تا بازار رشد کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، بورس در دی ماه نیز روند نزولی به خود گرفت و بازار سرمایه ۱۸ ماه قرمز رنگ را پشت سر گذاشت، در این راستا سهامداران‌ ناامید از تغییر روند بورس در حال ترک این بازار و ورود به بازارهای موازی هستند تا اندکی از سرمایه از دست رفته خود را بازگردانند.

دولت سیزدهم هنوز زمان نیاز دارد تا بازار سرمایه را به ساحل آرامش برساند واین بازار در دی ماه سال جاری با افت بیش از ۷۵ هزار واحدی مواجه شد، بازدهی منفی ۵ درصدی بورس در دی ماه با همه افت و خیزهای موجود موجب شدت گرفتن خروج پول از بورس شده است.

افت معاملات خرد در بازار سرمایه نیز نشان می دهد سهامداران حقیقی علاقه ای به انجام معامله تا مشخص شدن وضعیت بازار ندارند.

* نوسان‌گیری شرکت‌های حقوقی

البته بررسی نحوه ورود و خروج شرکت‌های حقوقی به بازار سرمایه نشان می دهد، این شرکت ها به نوسان گیری‌ روی آوده و دامنه حد سود و ضرر خود را نیز محدود کرده‌اند و در یک ماه گذشته شاهد آن بوده ایم که گاه حتی با سودهای ۲ الی ۳ درصدی از سهم‌ها خارج می ‌شوند.

از دیگر سو، میزان ارزش ریالی معاملات نسبت به شاخص بازار و ارزش ریالی بازار نسبتا پایین است و میانگین ۲۵۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات خرد در یک ماه گذشته، در وهله اول نشان از ترس و بی ‌اعتمادی مردم نسبت به بازار سرمایه دارد و در کنار این موضوع سهامداران همچنان منتظر مشخص شدن نتایج اتفاقات سیاسی، بین المللی و اقتصادی داخلی و خارجی هستند؛ این اتفاقات و رخدادها می ‌تواند به شدت روی اقتصاد کشور و صنایع گوناگون تاثیرگذار باشد و در نتیجه بر روی درآمدهای عملیاتی شرکت ‌ها نیز تاثیر فراوانی دارد.

نسبت‌های مالی جذابیت بورس را نشان می دهند

در صورتی که بازار سرمایه نتواند برای سرمایه‌گذاری جذابیت لازم را ایجاد کند، پول وارد بازارهای موازی شده و باید منتظر حرکت نقدینگی به این بازارها بود، این مساله می‌تواند اقتصاد کشور را نیز چالش مواجه کند، ارزش معاملات هم همچنان حاکی از روند رکودی بازار دارد و همین امر موجب کاهش نسبت‌های P/E و P/S  گذشته نگر بازار به محدوده ۷.۹ و ۲.۷ شده است.

در صورتی که این پول از بازار سرمایه خارج نشود می‌توان امیدوار بود، هم مشکل نقدینگی در بازار سرمایه حل شود و هم ارزش کل معاملات و معاملات خُرد افزایش یافته و یک تغییر روند در بورس ایجاد شود؛ به عبارت دیگر، خارج نشدن پول از بورس و افزایش تقاضا برای خرید سهام و در نتیجه آن افزایش ارزش بازاری سهام و در نهایت افزایش شاخص کل بازار سرمایه شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر و با کاهش معاملات در بورس، تمایل سهامداران به خرید سهم‌های تدافعی و صندوق ‌های سرمایه‌گذاری بیشتر شده و با توجه به روند نزولی بازار، سرمایه‌گذاران ریسک خود را به شدت کاهش داده و صندوق‌ها با درآمد ثابت و بانک‌ها مقصد پول سهامداران خواهد شد.

* خروج پول از بازار سهام ادامه دارد؟

با وجود اصلاح شدید قیمتی اغلب نمادهای بازار در ماه ‌های اخیر، همچنان شاهد فشار فروش و خروج نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار هستیم. در یک ماه اخیر روند خروج پول از بازار سرمایه به شدت نگران کننده بوده و تنها در روز اول دی ماه شاهد ورود پول به بازار بوده و در تمام روزهای دی ماه شاهد خروج پول از بازار سرمایه بوده ایم.

در دی ماه مبلغی بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از بازار خارج شده است، این در حالی است که بازار تشنه نقدینگی بوده و در صورتی که کوچکترین حمایتی از سهم ها صورت گیرد، بازار با تغییر روند روبرو شده و می تواند به وضعیت متعادل بازگردد.

عوامل موثر بر رشد بازار سرمایه

در دی‌ماه اغلب شرکت‌های بورس گزارشات فصلی و ۹ ماهه خود را راهی کدال کرده اند، به نظر می ‌رسد بهترین گزارش ‌های فصلی متعلق به گروه‌های فلزی- معدنی و پس از آن گروه پالایشگاهی باشد؛ ‌ همچنین گروه اوره‌ای نیز گزارش ‌های فصلی جذابی را به ثبت رسانده‌اند. در گروه‌های کوچکتر گروه دارویی با توجه به افزایش درآمد عمده شرکت ‌های این گروه با رشد سودآوری همراه بوده اند.

روند نرخ دلار نیمایی در هفته ‌های اخیر رشد ملموسی را با وجود نوسانات منفی نرخ دلار آزاد داشته و خبر بسیار خوبی برای گروه‌ های صادرات محور است.

در بازارهای جهانی، نفت به روند رو به رشد خود ادامه می ‌دهد و محصولات فلزی نیز نوسانات مثبتی را تجربه می ‌کنند. رشد قیمت نفت نوید افزایش نرخ فرآورده‌ های نفتی و پتروشیمی را می‌ دهد که می ‌تواند باعث جذابیت گروه‌ های پتروپالایشی شود.

نوسانات نرخ سود بین بانکی نیز به شدت توسط فعالان بازار رصد می ‌شود که در صورت ثبات این نرخ زیر ۲۰ درصد بازار سرمایه جذابیت بالایی برای سرمایه ‌گذاری خواهد داشت و می ‌تواند محرک جدی برای رشدهای آتی بازار سهام شود.

در نهایت فعالان بازار سرمایه باید توجه داشته باشند که در میان‌مدت شاهد بروز شرایط بهتری در بورس نسبت به آنچه امروز است، ‌ خواهند بود.

انتهای پیام. /

۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 24309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha