جلسات حمایتی از بورس خروجی خاصی ندارد! / گوش عوامل اجرایی دولت به مصوبات ۱۰ بندی بدهکار نیست / مطالبه‌گری تبدیل به چالش شده است

مدیرعامل سبدگردان نیکان گفت: جلسات و کارگروه‌های زیادی همانند مصوبه۱۰ بندی شکل گرفته است اما به نظر می رسد که گوش عوامل اجرایی دولت به این موضوعات بدهکار نیست و بیش از پیش شاهد رفتارهای سلیقه‌ای آنها هستیم.در جلسات۱۰ نفره شورای عالی بورس، حداقل باید یک نماینده از بخش خصوصی و نهادهای مالی حضور داشته باشد. اعضای این شورا دولتی هستند و به طور طبع تمام تصمیمات اقتصادی آنها و یا هیات وزیران توام با نگاه ویژه به منافع دولت است.

فردین آقابزرگی مدیرعامل سبدگردان نیکان و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد درمورد اقدامات اخیر سازمان بورس و نامه مستقیم به وزارت نفت و معاون اول رئیس جمهور در خصوص مصوبات دهگانه حمایت از بازار سرمایه اظهار کرد: اقتصاد و بازار سرمایه با سخن و وعده‌ و وعید اداره نمی شود؛ در گذشته هم کارگروه و جلسات متعددی در خصوص حمایت از بازار تشکیل شد اما هیچ یک از آن جلسات خروجی و ثمره خوبی نداشت.

آقابزرگی ادامه داد: دولت برای حمایت از بازار سهام مصوبه‌هایی در هیات وزیران به تصویب رسانده اما متاسفانه ادارات مربوطه در حوزه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و یا نرخ فولاد و غیره رفتارهایی بنا بر میل خود دارند و در حقیقت مطابق این مصوبات گام بر نمی‌دارند. بنابراین حتی اگر تصمیم ویژه‌ای برای بهبود شرایط بازار سهام اخذ شود تا زمانی که جدیدت و همیتی در اجرای آن وجود نداشته باشد، شاهد رویکرد جدید و بهبود شرایط در بازار نخواهیم بود. 

مدیرعامل سبدگردان نیکان افزود: جلسات و کارگروه‌های زیادی همانند مصوبه ۱۰ بندی شکل گرفته است اما به نظر می رسد که گوش عوامل اجرایی دولت به این موضوعات بدهکار نیست و بیش از پیش شاهد رفتارهای سلیقه‌ای آنها هستیم. فارغ از این موضوع، طرح مطالبه و پیگیری آنها نیز به خودی خود تبدیل به یک چالش اساسی شده است و محور مشخصی در این باره وجود ندارد.

وی تشریح کرد: از طرفی بازار سهام در سال ۹۹ دوران بسیار نامطلوبی را پشت سر گذاشت و اساس و پایه نارضایتی‌های کنونی مربوط به آن برهه زمانی و تجربه تلخ سهامداران می‌شود. در حقیقت در رشد کذایی بازار سرمایه، قیمت‌ها در قیاس ارزش ذاتی و ارزش روز سهام از حد و حدود کارشناسی و منطقی عبور کرد اما اکنون خلاف این موضوع رقم می‌خورد و برخلاف سال گذشته، ارزش معاملاتی و قیمت سهام به مراتب از ارزش ذاتی آنها کمتر بوده و روند غیر منطقی را طی می‌کند؛ به بیان دیگر معاملات کنونی سهام کمتر از ارزش واقعی (UnderValue) انجام می‌شود.

آقابزرگی ابراز کرد: بسته‌های حمایتی و کارگروه‌های مربوط به بازار سرمایه باید دارای پایگاهی برای فعالان بازار و نهادهای مالی داشته باشند و در واقع اهالی بازار باید در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در کنار دولت حضور داشته و به عنوان یک رکن اثرگذار فعال باشند. مادامی که قانونا چنین بستری ایجاد نشود، نمی‌توان انتظار نتیجه گیری قابل قبولی را داشته باشیم.

وی در تکمیل سخنان خود بیان کرد: در جلسات۱۰ نفره شورای عالی بورس، حداقل باید یک نماینده از بخش خصوصی و نهادهای مالی حضور داشته باشد. اعضای این شورا دولتی هستند و به طور طبع تمام تصمیمات اقتصادی آنها و یا هیات وزیران توام با نگاه ویژه به منافع دولت است.

مدیرعامل سبدگردان نیکان مطرح کرد: کانون ها و نهادهای مالی مستقل همانند کانون‌ نهادهای سرمایه گذاری، کارگزاران، سبدگردان‌ها و سهامداران حقیقی بیش از نیمی از بودجه عمومی دولت را اداره می‌کنند اما هیچ سهمی در تصمیم سازی‌های اموراقتصادی و فضای کاری خود ندارند و متاسفانه در مسائل مهمی همچون نرخ خوراک و حتی قیمت فروش محصولاتشان هیچ نقشی ندارند و برای آنها تصمیم گیری می‌شود. این چالش‌ها باعث تردید ورود و حضور سرمایه گذاران در بازار سرمایه می‌شود و در این حوزه ضعف قانونی وجود دارد.  

آقابزرگی گفت: قانون بازار سرمایه در شرف اصلاح بوده و این یک موقعیت مناسب برای بازنگری و تصحیح باگ‌ها و خلاءهایی است که در نهایت باعث سلب اعتماد و بی‌میلی سهامداران به سرمایه گذاری می‌شود. اگر دولت قصد بازگرداندن اعتماد و جذابیت‌های لازم برای بازار سهام را دارد باید این موارد را در اولویت و راس امور خود قرار بدهد.

۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 24305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha