دولتمردان هیچ تخصصی در بورس ندارند/رئیس فعلی سازمان بورس هم توانایی ندارد!

رهم توانایی کافی برای گفتار درمانی و ایجاد آرامش در بازار سرمایه را ندارند و شاید بهتر باشد سازمان بورس از شخصی که توانایی بیشتری در این کار داشته باشد، (در روابط عمومی یا معاونت ها) کمک بگیرد تا کمی از بی اعتمادی ها در فضای این بازار کاسته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛  به رغم تشکیل نشست هم اندیشی مجلس با جمعی از فعالان بازار سرمایه برای حمایت از این بازار و نیز خبر پرداخت سومین سهم واریزی صحدوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، بازارمان اما کماکان رمق ندارد.

اگرچه شاخص کل حدود ۳۵۰۰ واحد رشد نشان می دهد؛ ولی در معاملات روز گذشته بازارسرمایه، ۴۸۸ نماد رنگ سرخ به تن کردند و این در حالی است که گزارش‌های ۹ ماهه بسیاری از شرکت‌ها هم حاکی از رشد سودآوری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

حمید علیخانی مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه ایران در این خصوص بیان کرد: حکایت این روزهای فعالان بازار سرمایه حکایت مار گزیده‌هایی است که از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسند.

وی ادامه داد: در شرایطی که منفی‌های این بازار ۱۸ماه به طول انجامیده، نمی‌توان انتظار اعتماد به روند آتی بازار را از سرمایه‌گذاران داشت! قیمت بسیاری از سهم های این بازار ۷۰ الی ۸۰ درصد افت داشته اما؛ اینکه سهامداران بدون اعتنا به تحلیل سهم‌ها و در نازلترین قیمت ممکن، همچنان در جایگاه فروش قرار گرفته‌ و چوب حراج بر سهم های خود زده‌اند، نشان دهنده اوج بی‌اعتمادی نسبت به آینده این بازار است.

علیخانی تاکید کرد: مسلما فروش سهم در قیمت‌های فعلی، توجیه ندارد اما؛ شاید این رفتار سهامداران دهن‌کجی به وعده‌های دولتمردان در مورد حمایت از بازار سرمایه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با راهکارهای حمایت از این بازار گفت: فارغ از حمایتی که می‌تواند با تزریق نقدینگی به این بازار صورت بگیرد به نظر می‌رسد فضای بازارسرمایه هم نیازمند ترمیم و حمایت معنوی است. وضع قوانین خلق‌الساعه از سوی سیاست‌گذاران و همچنین رفتارهای سلیقه‌ای ناظران بازارسرمایه و اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی در این بازار (همچون دستکاری دامنه‌نوسان) از جمله اقداماتی است که جو متشنج بازارسرمایه را آشفته‌تر خواهد کرد.

وی اظهارکرد: بازگرداندن اعتماد و آرامش به این بازار در سایه کاهش مداخله‌ها در وضعیت این بازار امکان‌پذیر است؛ کافیست سیاست‌گذاران و دولتمردان، سیاست و نگاه بلندمدتی نسبت به بازارسرمایه داشته باشند و از اظهارنظرهای بی‌پایه و اساس بپرهیزند.

علیخانی تاکید کرد: تعیین سقف و کف تکنیکالی برای شاخص کل یا وعده رشد بازار سرمایه در آذرماه و ... توسط دولتمردانی که هیچ تخصصی از بازارسرمایه ندارند، آن هم در شرایطی که خودشان هم می دانند وعده هایشان هرگز رنگ عمل به خود نخواهد گرفت، به جز ضربه زدن به این بازار و تشکیل بی اعتمادی ها، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: تلاش برای ایجاد ثبات در قوانین و مقررات، مهمترین اقدام حمایتی دولتمردان و سیاست گذاران برای حمایت از بازار سرمایه خواهد بود. این بازار نیازی به مداخله سیاسیون در جزئیات را ندارد و بهتر است سیاسیون از مداخلات غیر کارشناسی و "گنده گویی" اجتناب کنند.

مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه‌ ایران در پایان خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد رئیس فعلی سازمان بورس و اوراق بهادار هم توانایی کافی برای گفتار درمانی و ایجاد آرامش در بازار سرمایه را ندارند و شاید بهتر باشد سازمان بورس از شخصی که توانایی بیشتری در این کار داشته باشد، (در روابط عمومی یا معاونت ها) کمک بگیرد تا کمی از بی اعتمادی ها در فضای این بازار کاسته شود.

۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 24288

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha