زاوه : دفتر نیروی محرکه را تعطیل کنید آقای وزیر!

کارشناس صنعت خودرو گفت :اگر آقای رزم حسینی می‌خواهد در دوران وزارت خود یادگاری شیرین برای مردم به جا بگذارد دفتر نیروی محرکه و انحصار در واردات را تعطیل و لغو کند. اخذ چنین تصمیمی به نفع منافع عمومی، ملت ایران و صنعت خودروسازی کشور است. هر گونه مجوزی برای تولید یا واردات خودرو باید لغو شود، در غیر این صورت آنچه وزیر جدید بیان می کند همانند وزرای پیشین حرف درمانی و شعار سرایی بیش نیست.


گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وزیر صمت با کش و قوس های فراوان بین دولت و مجلس انتخاب و راهی وزارتخانه شد. قبل از انتخاب آقای رزم حسینی دولتی ها بخش زیادی از مشکلات کشور را به نبود وزیر برای وزارتخانه مهم صمت ربط می دادند، بخش خودروی کشور که به یک گره کور و مساله غیر قابل حل تبدیل شده از این موضوع مستثنی نیست، آشفتگی و گرانی خودرو بخشی از مشکلاتی است که به وزارت صمتی که وزیر نداشت ارتباط داده می شد. حال که آقای رزم حسینی وزیر صمت شده و تا پایان دولت قرار است سکان این وزارتخانه را بر عهده بگیرد سامان دهی صنعت خودروی کشور بسیار مهم است اما وزیر تازه نفس که از حذف انحصار در صنعت خودرو سازی کشور سخن به میان آورده و وعده داده که با انحصار مبارزه می کند تا چه حد موفق می شود و آیا می تواند در چند ماه آخر عمر دولت  تصمیماتی به نفع عموم مردم جامعه اتخاذ کند را با فربد زاوه کارشناس و تحلیلگر صنعت خودروسازی در میان گذاشتیم که ببینیم بهترین حرکتی که آقای رزم حسینی می تواند رقم بزند چیست؟ 

 فربد زاوه کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو در خصوص عمده فعالیت آقای رزم حسینی در هشت ماه باقی مانده از عمر دولت گفت : آقای رزم‌حسینی به عنوان وزیر صمت زمان زیادی برای انجام کارهای اصولی و زیر ساختی ندارد به این دلیل که به ثمر نشاندن فعالیت های  زیرساختی نیازمند زمان زیادی است، لذا ساده ترین کاری که آقای رزم‌حسینی از همین امروز می‌تواند انجام دهد، تعطیلی دفتر مجوز دهی مدیریت نیروی محرکه است، دفتری که ریشه انحصار در آنجاست، اگر این دفتر همین امروز تعطیل شود و آقای رزم حسینی دستور بدهد هر کسی قصد تولید خودرو دارد یا هر تولید کننده ای بدون محدودیت و بدون نیاز به اخذ مجوز از وزارت صنعت می تواند خودرو تولید کند، اگر این موضوع محقق شود یعنی وزیر صمت از همین ابتدای امر در اولین گام مهم انحصار در تولید خودرو را شکسته است.

وی در این باره افزود: بنابراین اگر وزیر جدید صمت قصد انجام کاری دارد بهتر است این تغییر مهم را از  طبقه دوم خیابان کلانتری شروع کند تا لازم نباشد کسی برای گرفتن مجوز و ثبت سفارش شرکت های تولیدی به دفاتر صنایع استان ها مراجعه کند و این دستور العمل به همه داده شود تا از امروز تولید کننده مجاز به ثبت سفارش هر چه که مایل است باشد، اگر آقای رزم حسینی این دو کار را انجام دهد هیچ انحصاری در بازار باقی می‌ماند چرا که ریشه انحصار در طبقه دوم خیابان کلانتری و خیابان ولیعصر سازمان صمت استان تهران و سازمان صمت شهرستان‌ها است که خود وزارت صمت مسئول آن به شمار می رود. 

 تحلیلگر صنعت خودرو گفت : آقای رزم‌حسینی نباید فراموش کنند که ایشان دیگر وزیر هستند نه منتقد، بنابراین نمی تواند جای من منتقد بنشیند و قبای منتقد بر تن کند و منتقدانه سخن بگوید، بلکه باید پاسخگوی آنچه در این وزارتخانه اتفاق می افتد باشند. اگر وزیر صمت به دنبال خدمت به عموم مردم است نه جریان ها و گروه های خاص، اگر وزیر صمت حذف مجوز و آزاد گذاشتن واردات را در دستور کار قرار دهد، انحصار ظرف شش ماه در صنعت خودروی ایران می شکند تا هر کسی که اراده کرد بتواند بدون نیاز به مجوز خودرو، صدور پروانه و جواز کسب خودرو تولید کند و نیازی به مراجعه به وزارت صمت نداشته باشد.
زاوه در خصوص فرایند مجوز دهی گفت : فرآیند مجوز دهی آنقدر سخت است که رستم دستان هم در فراز و نشیب های این روند از پا در می آید، شرکت ها نمی توانند سی کی دی بگیرند، بنده ۵ سال نتوانستم یک سی کی دی وارد کنم، اگر آقای رزم حسینی به دنبال انجام کاری آن هم یک حرکت مفید است این دو کار را در صنعت خودرو انجام دهد نصف راهی که باید برود را طی کرده است. 
زاوه در خصوص احتمالات بیماری آقای ترامپ و تاثیر آن بر اقتصاد ایران گفت : بنده به هیچ وجه این موضوع را باور ندارم که اقتصاد ما دلاری است، اقتصاد دنیا دلاری است، اما اقتصاد ریالی ما به شدت آسیب پذیر شده است. لذا آقای ترامپ هیچ تاثیری بر اقتصاد ما نمی گذارد چرا که ما جزیره ای وسط اقیانوس هستیم. تا زمانی که دولت سیاست های ضد اقتصادی را به کار می گیرد همین سیاست ها برای از بین بردن اقتصاد کشور کافی است.
وی در این باره خاطر نشان کرد :حتی اگر آقای ترامپ بر اثر بیماری کرونا فوت شود، هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران به جا نمی گذارد. مشکلات اقتصادی ما ناشی از پارادایم های داخلی سیاسی است، لذا تا زمانی که این مسئله حل نشود انتظار بهبود شرایط، انتظاری کاملا بیهوده و بی مفهوم است.  واقعیت این است که اقتصاد امریکا  اقتصاد بزرگی است، در دوران انتخاباتی آمریکا اگر اتفاقی مثل فوت برای رئیس جمهور رخ بدهد قطعا بر روی شرایط بازارها در داخل خاک آمریکا تاثیر می گذارد لذا هنگامی که وضعیت بازارهای آمریکا پیچیده شود، پیچیدگی بازارها در داخل خاک آمریکا روی کل بازارهای جهانی تاثیر می گذارد، کما اینکه دیدیم با اعلام خبر بیماری آقای ترامپ قیمت نفت کاهش  و سقوط کرد.
زاوه تصریح کرد :به هر حال برای این مواقع در هر کشوری ساز و کارهایی وجود دارد که اگر یک ماه مانده به انتخابات برای یکی از نامزدها بخصوص رئیس‌جمهور وقت اتفاقی رخ بدهد چه کاری باید صورت داد. اما مساله این است که هر اتفاقی از این دست در آمریکا متاسفانه روی بازارهای ما تاثیر می گذارد که شدت آن تا قبل از وقوع آن قابل پیش‌بینی نیست. اما عمده ترین اتفاق قابل پیش بینی ایجاد سردرگمی بازار و کاهش پایداری بازارهاست، هر چند باز هم به این نکته اشاره کنم که دولت ما نیازی به بود یا نبود آقای ترامپ ندارد، چرا که آنقدر خوب اقتصاد کشور را ویران کرده که هیچ چیزی غیر از خود دولت نتوانسته از درون اقتصاد ایران را ویران کند!

۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 2428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha