خطر درکمین معامله گران رمزارز/سرقت ۵ هزار میلیارد تومان از جیب مردم !

با نگاهی گذرا به اخباری که در سال جاری از سوی پلیس فتا در رسانه‌ها منعکس شده درمی‌یابیم که از ابتدای سال بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال از دارایی مردم توسط کلاهبرداران حوزه رمزارز به سرقت رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در سال‌های اخیر به دنبال رشد رمزارزها در جهان و با کاهش ارزش پول ملی در ایران، توجه و استقبال مردم کشورمان به سمت بازار رمز ارز و سرمایه‌گذاری در آن روز به روز بیشتر شد.

استخراج رمز ارز، سرمایه‌گذاری در این بازار و به طور کلی حوزه بلاک چین در ایران چندسالی است که طرفداران خاص خود را پیدا کرده است اما رفته رفته و به طور خاص در دو سه سال اخیر توجه اقشار مختلف مردم نیز به این سمت جلب شده است.

شاید بتوان گفت مهمترین دلیل سرمایه‌گذاری مردم کشورمان به بازار رمزارزها، بهره‌مندی از افزایش قیمت جهانی رمرارزها و همچنین افزایش نرخ ارز باشد. این مسئله که ناشی از قیمت‌گذاری رمز ارزها بر حسب دلار است سبب شده میلیونها ایران طی سالهای اخیر به سمت این بازار هجوم برده و سرمایه گذاری کنند.

با این وجود، فراز و نشیب پرتکرار ارزش دارایی برای سرمایه‌گذاران ایرانی در این بازار یکی از مولفه‌های پرریسک به شما می‌آید.

فارغ از نوسانات شدید قیمتی، خطری که همواره سرمایه‌گذاران بازار رمز ارز را در ایران تهدید می‌کند مواجه با کلاهبردارانی است که از عدم آگاهی و نبود زیر ساخت حقوقی در این باره نهایت سواستفاده را می کنند.

ریسک بالای بازار رمزارز برای مردم

هزینه بالای نقل و انتقال در شبکه‌های مانند بیت‌کوین و همچنین زمان بالای انتقال برخی از آنها سبب شده که دارندگان رمزارزها انگیزه‌ای برای انتقال دارایی‌شان به کیف پول شخصی خود نداشته باشند و از سایر بسترهای مبادله‌ای استفاده کنند که تجربه تلخ هک شدن یا کلاهبرداری مالکان آن باعث شدن ریسک این ماجرا هم برای سرمایه‌گذاران ایرانی بالا برود.

به طوری که در یکسال اخیر تقریبا هر هفته در گوشه و کنار ایران، اخباری مبنی بر دستگیری کلاهبرداران رمز ارز از سوی پلیس فتا اعلام میشد. کلاهبردارانی که از ناآگاهی و اعتماد مردمانی سواستفاده کرده‌اند که همه دارایی شان را به آن‌ها سپرده بودند.

با نگاهی گذرا به اخباری که در سال جاری از سوی پلیس فتا در رسانه‌ها منعکس شده درمی‌یابیم که از ابتدای سال بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال از دارایی مردم توسط کلاهبرداران حوزه رمزارز به سرقت رفته است. در جدول زیر کلیات این کلاهبرداری‌ها ذکر شده است.

سطح کلاهبرداری تاریخ میزان کلاهبردای منبع
سراسر کشور مهر ۱۴۰۰ ۴۵۰۰ میلیارد تومان تسنیم
تهران اردیبهشت ۱۴۰۰ نامشخص مهر
اردبیل مرداد ۱۴۰۰ ۲۵۰ میلیارد تومان ایسنا
تهران مرداد ۱۴۰۰ ۳ میلیارد تومان ارز دیجیتال
سراسر کشور مرداد ۱۴۰۰ ۱۵۰ میلیارد تومان ایرنا
سراسر کشور مهر ۱۴۰۰ ۲۰۰ میلیارد تومان اقتصاد آنلاین
خراسان رضوی شهریور ۱۴۰۰ ۳ میلیارد تومان پلیس فتا
خراسان رضوی مرداد ۱۴۰۰ نامشخص پلیس فتا
مرکزی مرداد ۱۴۰۰ ۱۰ هزار دلای پلیس فتا
بوشهر خرداد ۱۴۰۰ نامشخص پلیس فتا
تهران آذر ۱۴۰۰ ۸۰۰ میلیارد تومان عصر ایران
کرمانشاه آذر ۱۴۰۰ ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان صداوسیما

کار سخت مالباختگان!

بررسی‌ها در ایران نشان می دهد نبود قوانینی منسجم در حوزه رمز ارز؛ احقاق حقوق مالباختگان سخت و تقریبا غیر ممکن کرده است. کیف پول (WALLET)هایی که از روی ناآگاهی به فردی به اصطلاح کاربلد سپرده می‌شود و سرانجام هم کیفشان و هم کلاهشان را برمی‌دارند.

همه این ریسک ها در حالی است که اگر خود فرد نیز به صورت مستقیم اقدام به سرمایه گذاری کند، در صورت شناسایی شدن آی‌پی‌های آنها در ایران، کیف پول آنها مسدود می شود و هرگز قادر به بازگرداندن سرمایه خود نیستند. همه این موارد لزوم قانون مند کردن این فضا را بیشتر می‌کند.

خلاء قانونی و عدم اطلاع‌رسانی عوامل شیوع کلاهبرداری در حوزه رمزارزها

سرمایه گذاری به صورت پانزی یا دامپ و پامپ از رایج ترین روش‌های کلاهبرداری است که با سیر صعودی رشد سرمایه افراد را به سمت خود جلب می‌کنند. نبود قانون در حوزه رمز ارز، عدم اطلاع رسانی کافی در این زمینه و پشت پرده پیچیده رمز ارزها از جمله عواملی است که ایران را به بهشتی برای کلاهبرداران تبدیل کرده است. البته ناگفته نماند اظهارات ضد و نقیض برخی از مسوولین در بازه‌های زمانی مختلف درباره مسدود کردن تمام فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها در ایران، سبب شده گرایش مردم کشور به سمت بازارهای غیرقابل رصد بیشتر شود.

منبع: فارس

۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 24269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha