بهانه های حقوقی خودرو برای نوسان گیری از سهامدار خرد/ رشد تولید ایران خودرو چرا به نفع سهامدار نشد؟

یکی از عواملی که منجر به خشم سهامداران خودرو شده افت ارزش سهام با وجود افزایش سودسازی سهام در یک سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ سهامداران در بورس کاملا سردرگم شده اند و در حالی که ۵ ماهه بازار کاملا نزولی شده بازهم مردم نگران افت بیشتر شاخص کل بوس هستند و همین مساله باعث شده که شاخص کل کف ۶ ماهه خود را بشکند و ریزش ها ادامه داشته باشد

این موضوع در حالی اتفاق افتاده که مسئولان دستگاه قضایی، مجلس و ... وعده برخورد با متخلفان بورس را داده اند.

یکی از عواملی که منجر به خشم و ناراحتی سهامداران خرد شده افت ارزش سهام در حالی که افزایش سودسازی سهام در یک سال گذشته رخ داده است.

برای نمونه سهام داران ایران خودرو گزارش های این شرکت را روی کدال دنبال می کنند که این شرکت توانسته در ۹ ماهه امسال حدود ۴۴۷۳۴ میلیارد تومان درآمد از محل فروش محصول کسب کرده که نسبت به فروش ۲۷۲۷۲ میلیارد تومانی ۹ ماهه سال گذشته تقریبا رشدی ۲ برابری داشته است. به همین دلیل انتظار رشد ارزش برای این سهام را دارند، اما این نماد در ۶ ماهه افتی ۵ درصدی داشته و در یک ساله هم نزدیک به ۲۰ درصد بازدهی منفی داشته و این مساله با وضعیت تولید شرکت اصلا همخوانی ندارد.

البته مدیران ایران خودرو افزایش هزینه های تولید را بهانه ای برای این کاهش ارزش سهام عنوان می کنند تا از این طریق مانع اعتراض سهامداران خرد شوند و همچنان به نوسان گیری خود ادامه بدهند.

یکی دیگر از مسائلی که این روزها به عنوان عامل اثرگذار روی معاملات گروه خودرویی در بورس مطرح می شود توافق برجام است، زیرا این توافق کمک می کند که ایران بتواند درآمد صادراتی بیشتری داشته باشد و در کنار آن واردات قطعات خودرو هم بیشتر و ارزان تر می شود.

چراکه در شرایط کنونی قیمت دلار نوسانی است و توافق روندی نزولی ارز در ایران را استارت می زند، اما مشکل اینجاست که این خبرها تاکنون تنها به عنوان ابزاری برای نوسان گیری حقوقی خودرو بدل شده و بسیاری از سهامداران خرد که ماه هاست چشم انتظار توافق و رشد ارزش سهام این شرکت هستند تنها به دستاوردی جز زیان بیشتر دست پیدا نکرده اند، هرچند در حال حاضر خودرو خط نزولی را شکسته و باید روند صعودی را آغاز می کرد.

۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 24263

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha