کدام شرکت ها سود سهام را از سجام پرداخت می کنند؟

طبق آخرین آمارها حدود ۳۶ شرکت از طریق سامانه سجام اقدام به پرداخت سود تقسیمی مجامع خود می‌کنند که در ادامه اسامی آنها منتشر شده است.  

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ با پیگیری‌های خبرنگاربورس رادار اقتصاد و پرس‌وجو از شرکت سپرده‌گذاری در نیمه نخست سال ۹۹ تعداد ۳۶ شرکت مبلغی بالغ بر ۱۳ هزار و ۹۳۹ میلیارد ریال از طریق سامانه سجام، سود مجامع خود را توزیع کردند.

سامانه سجام بستر متمرکز و تسهیل‌کننده‌ای است که سهامداران می‌توانند بدون فوت وقت و اتلاف انرژی سود تقسیمی خود را دریافت کنند اما متاسفانه تاکنون ۳۶ شرکت در این سامانه فعال هستند و حدود ۳۸۰ شرکت بورسی دیگر تاکنون برای پرداخت سود تقسیمی مجامع به سهامداران از این بستر استفاده نکرده‌اند.

گفتنی است؛ پرداخت سود شرکت‌های بورسی به سهامداران با روش‌های سنتی از جمله مراجعه به بانک و یا خود شرکت مشکلات عدیده‌ای برای سهامداران ایجاد می‌کند و با توجه به ناچیز بودن سود بسیاری از سهم‌ها، سهامداران خرد از دریافت سود خود صرف نظر می‌کنند.

از طرفی با توجه به شرایط بحرانی کرونا در کشور و لزوم کاهش رفت و آمدهای غیرضروری بهتر است سود سهام تمام شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام که ظرفیت کافی برای انجام کار را دارد به حساب سهامداران واریز شود تا از مراجعه حضوری در بانک‌ها آن هم با توجه به فراگیر شدن بازار سرمایه و وجود بیش از ۱۲ میلیون فعال بورسی جلوگیری شود.

گرچه سایر شرکت‌ها بورسی که سود سهام را از طریق سامانه سجام برای مشتریان واریز نمی‌کنند باید نسبت به این اقدام خود به سهامداران پاسخگو باشند اما به نظر می‌رسد بهتر است سازمان بورس و اوراق بهادار یا وزارت امور اقتصادی و دارایی با تصویب قانون و یا بخشنامه‌ای مشخص در پرداخت سود از طریق سامانه سجام الزامی به وجود بیاورد.

بسیاری از سهامداران در مجمع عمومی از مدیرعامل و هیات مدیره شرکت درخواست می‌کنند تا سود آنها به شکل آسان و سریع از طریق درگاه سجام واریز شود اما متاسفانه شرکت‌ها به دلایل نامعلوم و علی رغم اینکه وعده تحقق این امر را می‌دهند اما حاضر به انجام این کار نیستند.

مسئولان بورسی نیز با این سازوکار موافق هستند اما تنها به توصیه به سهامداران برای پیگیری به مجامع اکتفا می‌کنند در حالی که این مسئله می‌تواند جزء سیستم مدیریتی و حکمرانی بازار سرمایه ایران باشد و سهولت، عدالت و رضایت سهامداران را به همراه داشته باشند.

لیست شرکت‌هایی که امسال از طریق سجام (سمات ) اقدام به پرداخت سود تقسیمی مجامع کردند، به شرح زیر است:

۱/ شرکت های تامین سرمایه امید

۲/ سپه

۳/ پرداخت الکترونیک سامان کیش

۴/ قند نیشابور

۵/ ارتباطات سیار ایران

۶/ پتروشیمی خراسان

۷/ تندگویان

۸/ آهن و فولاد ارفع

۹/ بورس انرژی ایران

۱۰/ خدمات انفورماتیک

۱۱/ سیمان ارومیه

۱۲/ مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان

۱۳/ تامین سرمایه بانک ملت

۱۴/ پتروشیمی مبین

۱۵/ پلیمر آریا ساسول

۱۶/ عطرین نخ قم

۱۷/ پتروشیمی نوری

۱۸/ فرابورس

۱۹/ معدنی و صنعتی گلگهر

۲۰/ بیمه کوثر

۲۱/ پتروشیمی قائد بصیر

۲۲/ شیشه رازی

۲۳/ پتروشیمی فناوران

۲۴/ نفت ایرانول

۲۵/ بیمه آسیا

۲۶/ غلتک سازان سپاهان

۲۷/ گروه مالی مهر آیندگان

۲۸/ فجر انرژی خلیج فارس

۲۹/ نوش مازندران

۳۰/ پتروشیمی پارس

۳۱/ صنایع بهشهر

۳۲/ امیر کبیر

۳۳/ بانک خاورمیانه

۳۴/ بیمه نوین

۳۵/ ملی صنایع مس ایران

۳۶/ سیمان بجنورد 

انتهای پیام./

۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
کد خبر: 2426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha