مقایسه پراید با بورس و طلا / پول مردم کجا رفته است؟

در ۱۰ ماهه نخست امسال هیچ کدام از بازارهای مالی به اندازه تورم بازدهی نداشته است. معنای ساده این حرف سود منفی تمام سرمایه‌گذاری‌ها در این مدت است، با این حال در بازار خودرو رشد قیمت پراید حتی بیشتر از تورم بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، انتشار آمار جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم سالانه یا همان ۱۲ ماهه همچنان رقمی بیشتر از ۴۰ درصد است. در ۱۰ ماهه نخست امسال نیز میانگین تورم چندان تفاوتی با وضعیت تورم سالانه نداشته است.

اما دقیقا در همین دوره ۱۰ بازدهی بازارها چقدر بوده است؟

طبق محاسبات منتشر شده در این دوره قیمت دلار  ۱۲ درصد، قیمت سکه ۱۱ درصد و قیمت مسکن هشت درصد رشد و شاخص کل بورس دو درصد افت داشته است. البته شاخص هم‌وزن که شاید نشانگر بهتری برای وضعیت سبد سهامداران باشد بیشتر از این میزان و حداقل بیشتر از ۲۰ درصد افت داشته است.

اما در همین مدت قیمت پراید با ۵۰ درصد افزایش از ۱۲۳ میلیون تومان تا ۱۸۵ میلیون تومان رسیده است. این  رشد قیمت درحالیست که وزیر صمت وعده کاهش قیمت را داده بود و خودروسازان نیز قرار بود با افزایش تولید به تنظیم بازار کمک کنند. با این حال مقایسه این میزان افزایش با بازدهی بازارهای مالی نشان می‌دهد متوسط سود بازارهای مالی در ۱۰ ماهه نخست امسال یک هفتم افزایش قیمت پراید هم نبوده است.

با این روند نگرانی‌ها نسبت به قبل بیشتر هم شده که احتمالا پول‌های سرگردان به سمت بازارهایی مثل خودرو سوق پیدا کرده است. پیش از این، بانک مرکزی درباره روند سرمایه‌گذاری در دو بخش صنعت و ساخت‌وساز گزارش داده بود که در هر دو بخش رشد آنها منفی شده که این گزارش نیز تایید می‌کرد سرمایه‌ها در حال حرکت به سمت صنعت و ساخت‌وساز نیست.

طی نیمه نخست امسال شش میلیارد دلار نیز از کشور خارج شده است. گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌داد که در نیمه نخست امسال معادل کل پارسال سرمایه از کشور خارج شده است.

این آمار هشدار رئیس اتاق بازرگانی تهران را هم به همراه داشته است. مسعود خوانساری اخیرا گفته است: خروج سرمایه از کشور طی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۳ درصد بیشتر شده. در این شرایط به نظر می‌رسد اجرای مالیات بر سرمایه و عایدی که از سوی دولت در پیش گرفته شده، به سود اقتصاد کشور نباشد.

با این روند به نظر می‌رسد در دوره شدت گرفتن خروج سرمایه از کشور، کمتر بودن بازدهی بازارهای مالی نسبت به تورم دو بازار خودرو و خروج سرمایه از کشور وضعیت متفاوت و عجیبی را پشت سر گذاشته‌اند. در همین حال طی ۱۰ ماهه نخست امسال بخشی از پول‌ها نیز در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده‌اند که البته علت آن می‌تواند افزایش غیررسمی نرخ سود بانکی باشد.

طبق آخرین گزارش‌ها برخی بانک‌ها حتی وعده پرداخت سود ۲۴ درصدی یکساله را می‌دهند اما بانک مرکزی پیش از گذشته اصرار و تاکید دارد که نهایت سود سالانه ۱۵ درصد است و مردم باید مراقب وعده‌های بانک‌ها باشند.

۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 24248

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha