انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا چه تاثیری در برجام دارد؟

امیرعلی ابوالفتح ، کارشناس مطالعات آمریکا در گفتگویی به بررسی انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا و کاهش محبوبیت بایدن پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ امیرعلی ابوالفتح در پاسخ به اینکه سرنوشت انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا با توجه به کاهش محبوبیت بایدن چگونه رقم خواهد خورد گفت:  به‌طور سنتی اولین انتخاباتی که در شروع یک دولت جدید برگزار می‌شود، حزبی که دولت را در دست دارد، در کنگره کرسی از دست می‌دهد. این اتفاق در سال ۲۰۱۸ برای ترامپ رخ داد و همینطور در سال ۲۰۱۰ هم باراک اوباما این اتفاق را تجربه کرد. الان بحث بر سر این است که احتمال شکست دموکرات ها در کنگره چقدر است و ایا هر دو مجلس سنا و نمایندگان را از دست می دهند یا یکی از اینها را. شکست دموکرات ها در حال حاضر قطعی به نظر می رسد. اما زمان زیادی باقی مانده و در این مدت خیلی از اتفاقات ممکن است رخ دهد که روند انتخابات میان دوره ای را تغییر دهد. فاصله جمهوری خواهان و دموکرات ها در هر دو مجلس خیلی کم است و فقط کافی است یک کرسی در سنا به دست بیاورند تا اکثریت به دست یکی بیفتد. در مجلس نمایندگان هم اوضاع همینطور است و فاصله این دو حزب انقدر نیست که حاشیه امنی به حزب دموکرات بدهد.

این کارشناس با اشاره به اینکه اگر کنگره دست جمهوری خواهان بیفتد می‌توانند با تصویب قوانین تحریمی در توافق احتمالی بین ایران و امریکا اختلال بیندازند گفت:  اگر تا پیش از سوم ژانویه ۲۰۲۳ توافقی بدست بیاید، جمهوری خواهان میتوانند تا پایان عمر دولت بایدن، و تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ مشکلاتی ایجاد کنند. اگر اختلافات با دولت بالا بگیرد احتمال اینکه جمهوری خواهان سنگ جلوی پای دولت برای اجرای توافق بیندازند وجود دارد که کار برای دولت دموکرات مشکل می شود. اما برای جمهوری اسلامی ایران، اینطور نیست و ما با پدیده ای به نام دولت ایالات متحده طرف خواهیم بود نه با کنگره امریکا. از این جهت این برعهده کاخ سفید است تا از توافقاتی که با دیگران به دست می آورد حراست و پاسداری کند.

وی در پایان گفت: اگر برای رییس جمهور اتفاقی بیفتد که نتواند بر وظایف خود عمل کند، معاون رییس جمهور تا پایان ریاست جمهوری جای او را می گیرد یعنی کاملا هریس به جای بایدن امریکا را اداره می کند. اما انتخابات یک بحث دیگر است. باید دید که ایا توان جسمی این پیرترین رییس جمهور امریکا اجازه می دهد که در انتخابات دوباره نامزد شود؟ سن او به گونه ای است که ممکن است از انتخابات کناره بگیرد. در این صورت اصلی ترین نامزد دموکرات ها برای انتخابات بعدی کاملا هریس خواهد بود. اما اگر فرض را به شرکت او بگذاریم، اگر دونالد ترامپ رودر روی او قرار بگیرد، احتمال پیروزی او وجود دارد، مگر اینکه پرونده هایی که برای او تدارک دیده شده به گونه ای باشد که مانع از شرکت او در انتخابات شود. در اینجا باز بحث به این بر می گردد که اگر ترامپ کاندیدا نشود، جمهوری خواهان چه کسی را کاندیدا می کنند و ایا آن شخص توان مقابله با رییس جمهور مستقر را دارد یا نه. تا آن موقع زمان زیادی مانده و خیلی نمی شود پیشبینی کرد. اینها فرضیه‌هایی هستند که احتمال رخ دادنشان وجود دارد.

۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 24219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha