از دست دادن فرصت قرارداد بیست ساله با روسیه اشتباهی تاریخی است/متاسفانه اتاق ایران در حوزه صادرات مأموریت اصلی خود را انجام نمی دهد!

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت:هر آنچه درباره مانع تراشی روس ها درخصوص سرمایه گذاری یا ثبت شرکت دراین کشور می گویند کذب محض است.روسیه مانع ورود هیچ خارجی به کشورش که قصد سرمایه گذاری یا فعالیت اقتصادی داشته باشد، نمی شود. در ظرف کمتر از ده روز شرکت در این کشور ثبت ومجوزها داده می شود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امروز آخرین روز از سفر رئیس جمهور ایران به روسیه است که به دعوت همتای خود برای انعقاد قرارداد وتفاهم نامه همکاری های اقتصادی و نظامی به این کشور سفر کرده است. ایران وروسیه به عنوان دو قطب بزرگ در منطقه با انعقاد قرار داد بیست ساله دور جدیدی از همکاری را آغاز می کنند. مساله مهم این است ک توفیق تجاری واقتصادی ایران در تجارت با روسیه وابسته به رعایت چه مولفه هایی است؟ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت و گو با رادار اقتصاد این موضوع را تشریح کرده است.

سید جلیل جلالی فر عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه در خصوص سفر رئیس جمهور به روسیه وبهره برداری های اقتصادی که اتاق بازرگانی از این سفر باید داشته باشد گفت: وقتی چنین فرصتی برای ایران پیش آمده که رئیس جمهور به دعوت همتای خود برای بستن قرار داد بیست ساله با روسیه عازم این کشور شده، از دست دادن این فرصت اشتباهی تاریخی است، لذا امیدواریم اتاق بازرگانی وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: به این خاطر که متاسفانه اتاق ایران در حال حاضر در حوزه صادرات مأموریت اصلی خود را انجام نمی دهد. اصلی ترین ماموریت اتاق، دسترسی به بازار اطلاعات کشور هدف  است که متاسفانه اتاق ایران تا کنون نتوانسته چنین اطلاعاتی را دراختیار تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی قرار دهد.

جلالی فر توضیح داد: در این موضوع عوامل مختلفی باید مورد شناسایی قرار بگیرند، اعم از نیازهای بازار هدف، دسترسی به بازارهای مختلف در کشور روسیه، تمرکز بر بازار، اشباع و تقاضای بازار رفتار، اینکه محصولات ایرانی چگونه در بازارهای روسیه ورود کند، اطلاعاتی است که اتاق ایران باید تولید کند، چرا که تولیدکنندگان به این اطلاعات دسترسی چندانی ندارند.

وی درباره اینکه روس ها مانع ورود هیچ گونه سرمایه گذاری و فعالیت تجاری وبازرگانی خارجی درکشور خود نمی شوند گفت: هر آنچه درباره مانع تراشی روس ها درخصوص سرمایه گذاری یا ثبت شرکت دراین کشور می گویند کذب محض است. روسیه مانع ورود هیچ خارجی به کشورش که قصد سرمایه گذاری یا فعالیت اقتصادی داشته باشد، نمی شود. در ظرف کمتر از ده روز شرکت در این کشور ثبت ومجوزها داده می شود و فعالان اقتصادی فعالیت خود را در این کشور آغاز می کنند، ضمن اینکه روس ها از شرکت‌های خارجی حمایت می‌کنند .

سید جلیل جلالی فر عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران وروسیه خاطر نشان کرد: لذا از بابت ثبت شرکت و فعالیت برای شرکت‌های خارجی در این کشور مشکلی وجود ندارد، بلکه مشکل از خود ما است. به عنوان مثال، با آنکه می دانیم در عصر تحول، سرعت و تکنولوژی زندگی می کنیم اما همچنان برای صدور برخی مجوزها و فعالیت های تجاری و بازرگانی برای گواهی مبداء کاغذ چاپ می‌کنیم! تعداد زیادی افراد درگیر چنین کاری می شوند وزمان تلف می شود در صورتی که در تمام دنیا این قبیل کارها در کمتر از یک ساعت توسط  یک اپراتور پشت دستگاه انجام می شود. متاسفانه همچنان کانال الکترونیکی بین گمرک ایران با روسیه نداریم. در حالی که اگر این دو کشور کانال الکترونیکی داشته باشند کالاهای صادراتی ایران معطل بررسی اسناد گمرکی باقی نمی ماند. سهولت می‌توان کریدورسبزی ایجاد کرد و  کالاها را به سرعت به مقصد و به کشور هدف رساند. این ها مواردی است که سال هاست در تمام کشورهای دنیا وجود دارد در حالی که ما از آن غافل هستیم.

وی دلیل عدم رشد اقتصادی کشور را توضیح داد و گفت: اقتصاد ایران به دلیل عدم همگرایی داخلی رشد نمی کند. عده ای نمی توانند نقدهای واقعی را تحمل کنند، به جای درست کردن وضعیت و حرکت به سمت اتخاذ بهترین روش ها، راهکار تقابل با منتقدان دلسوز را در پیش می گیرند. برای اینکه اقتصاد رشد کند در وهله اول باید از هر گونه انتقاد سازنده ای استقبال به عمل بیاید.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: نه اینکه چون من ضعف مدیریت دارم و نمی‌توانم در مجموعه تحت مدیریتیم تحولی ایجاد کنم، با نقدهای سازنده تقابل کنم.  خوشبختانه امروز دولت سیزدهم استراتژی همگرایی و تجارت با کشورهای همسایه را در پیش گرفته که یکی از گام های خوب این موضوع، متعادل سازی و حل مشکل اختلافات جزئی بین ایران و ترکمنستان است که از این مسیر ترانزیتیی دچار چالش هایی بودیم. خوشبختانه دولت این موضوع را حل کرد و در خصوص آذربایجان نیز توانست دیپلماسی خوبی را اجرا کند. از امروز باید در داخل کشور کار فرهنگی شود. مدیران ضعیف کنار گذاشته شوندو راه برای ایده های بزرگتر و رشد اقتصادی کشور فراهم شود، چرا که دولت اولین گام یعنی همگرایی با کشورهای منطقه و همسایه را برداشته است.

۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 24205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha