چرا بازاررمز ارزها در یک موج منفی شدید به سر می‌برد؟/علت سقوط پادشاه رمزارزها در هفته های اخیر چیست؟/سرمایه گذاران مراقب باشند!

هفته گذشته بازار رمزارز همچنان در کانال نزولی خود قرار داشت، تلاش‌های ناموفق بیت‌کوین برای شکست سطح ۴۴هزار دلار، باعث ادامه‌دار شدن روند نزولی این رمزارز و کلیت بازار شد و اکنون امید معامله‌گران به سطوح ۳۸-۴۰هزار دلار بیت‌کوین است. برای خرید هر رمزارز لزوما تحلیل تکنیکال کافی نیست و باید به مسائل اقتصادکلان و اتفاقات بنیادی خود رمزارز توجه ویژه داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین؛ بعد از اعلام افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در چند هفته گذشته، بازار رمزارز دچار شوک منفی شدیدی شده است. حدود یک ماه گذشته بیت‌کوین در حال تثبیت بالای ۵۰ هزار دلار بود که به علت انتشار اخبار افزایش نرخ بهره و آمار کاهش نرخ بیکاری کشور آمریکا ، دچار شوک تازه‌ای شد و چون کلیت بازار تقریبا هم‌جهت با روند بیت‌کوین بوده‌اند، اغلب در روند نزولی خود به سر می‌برند. هم اکنون بیت‌کوین نزدیک محدوده معتبر حمایتی ۴۰ هزار دلار است و امید فعالان بازار به این ناحیه است.

در ادامه گزارش سعی می‌شود بر اساس سبک پرایس اکشن، پنج رمزارز بیت‌کوین، اتریوم، دوج‌کوین، کاردانو و بایننس‌کوین تحلیل قیمتی و بررسی شود.

قبل از ارائه تحلیل‌ها بهتر است نگاهی به وضعیت بازار امروز و دامیننس استیبل‌کوین تتر داشته باشیم. نقشه زیر، بازدهی کلیت بازار رمزارزها در ۲۴ ساعته گذشته است و می‌توان گفت بازار در یک موج منفی شدید به سر می‌برد.

1

در نمودار زیر چارت دامیننس یا میزان تسلط تتر بر بازار مورد تحلیل قرار گرفته است.

2

 قبل از بررسی جزئیات نمودار بالا معامله‌گران لازم است به این نکته آموزشی پی ببرند که رابطه معکوسی بین دامیننس تتر و جهت مارکت وجود دارد. یعنی وقتی تسلط یا میزان دامیننس تتر افزایش می‌یابد عملا میزان نقدینگی در بازار زیاد شده است و این به معنی فروش دیگر رمزارزها در بازار و تبدیل آن به تتر است. (جهت فلش‌های زردرنگ در نمودار کاملا با روند قیمتی بیت‌کوین رابطه عکس دارد).

در حال حاضر نیز دامیننس تتر در یک کانال صعودی به سر می‌برد و تا زمانی که کف این کانال شکسته نشود نمی‌توان انتظار بهبود در کل بازار را شاهد بود. محدوده ۴.۳-۴.۶  تتر بسیار معتبر بوده و ده روز گذشته نیز نمودار دامیننس با رسیدن به سقف کانال که هم تراز با محدوده مذکور است دچار اصلاح شده است؛ بنابراین در صورتی که دامیننس تتر نتواند محدوده مقاومتی خود را به سمت بالا بشکند می‌توان انتظار ورود پول به بازار را داشت و امید به برگشت بازار بیشتر خواهد شد.

تحلیل قیمتی بیت‌کوین

3

در نمودار بالا روند قیمتی بیت‌کوین در نمای روزانه آورده شده است. همان‌طور که می‌بینید بیت‌کوین بعد از رسیدن به اوج قیمتی ۶۸ هزار دلار وارد یک روند نزولی شده است که با خط آبی رنگ نشان داده شده است. نکته قابل توجه این است که محدوده حمایتی ۴۰ هزار دلار بارها توسط بازار حمایت شده است و در صورتی که بازار دوباره وارد فاز نزولی شود انتظار حجم خریدهای سنگین در محدوده ۳۸-۴۰ هزار دلار وجود دارد.

نکته قابل توجه تشابه لگ‌های حرکتی بیت‌کوین است که بسیار با روند نزولی گذشته آن هم‌خوانی دارد. در شکل زیر سعی شده است این تشابه به خوبی نشان داده شود.

4

 همان‌طور که می‌بینید به طور عجیبی حرکات فعلی بیت‌کوین با روند نزولی اخیر آن هم‌پوشانی دارد. زمانی که بیت‌کوین از سطح ۶۵ هزار دلار به سمت پایین اصلاح کرد، با یک سایه بزرگ حد ضرر بسیاری از معامله گران را که در موقعیت خرید قرار داشتند فعال کرد و سپس به سمت بالا برگشت، این اتفاق زمانی که بیت‌کوین دو ماه پیش به ۶۹ هزار دلار رسید دوباره اتفاق افتاد و توانست بیت‌کوین را تا سطح ۴۱ هزار دلار به سمت پایین بیاورد. معمولا بعد از حرکت اسپایکِ پرایس اکشنی، بازار وارد یک کانال، در جهت همان اسپایک می‌شود (کانال سفید رنگ) و بعد از آن با فعال کردن موقعیت‌های خرید در بالای سقف به روند نزولی خود ادامه می‌دهد؛ چون طبق اصول تکنیکال ۸۰ درصد تلاش‌ها برای شکست سقف در روند نزولی، به شکست منتهی می‌شود. اگر بیت‌کوین دوباره مثل قبل رفتار کند، بنابراین باید انتظار ایجاد یک محدوده تراکم در هفته‌های آینده و سبب ایجاد موج خرید صعودی در بازار باشیم. لازم به ذکر است تکنیکال فقط بررسی روند گذشته است و بهترین تحلیل فقط می‌تواند ۶۰ الی ۷۰ درصد صحت داشته باشد. اما نکته واضح این است که سطح ۴۰ هزار دلار می‌تواند برای خرید پله‌ای گزینه مناسبی باشد به شرطی که معامله‌گران حد ضرر ۳۷ هزار دلار را رعایت کنند، چون در صورت شکست این ناحیه انتظار سقوط تا ۳۰ هزار دلار وجود دارد.

اتریوم

قبل از ارائه تکنیکال اتریوم لازم است بدانید روز دوشنبه حدود ۱۵ میلیون دلار اتریوم از صرافی کریپتو دات کام به سرقت رفت، این مبلغ برابر ۴۶۰۰ اتریوم بود و همین خبر کافی بود که اتریوم نتواند محدوده ۳۵۰۰ دلار را پس بگیرد و به روند نزولی خود مطابق کل بازار ادامه دهد. نمودار زیر مربوط به قیمت اتریوم به تتر در نمای روزانه است.

5

همان‌طور که در نمودار می‌بینید روز دوشنبه که برابر سه کندل گذشته می‌شود، اتریوم در تلاش بود که محدوده مقاومتی ۳۴۰۰-۳۵۰۰ دلار را که هم تراز با فیبوناچی ۵۰ درصد است به سمت بالا بشکند. اما خبر سرقت ۱۵ میلیون دلاری اتریوم و اعلام افزایش نرخ بهره فدرال سبب شد اتریوم در شکست این ناحیه ناکام بماند و به جهت نزولی خود ادامه دهد. در حال حاضر محدوده ۳ هزار دلار که با ناحیه استاتیک مستطیل قرمز رنگ مشخص شده است و با فیبو عدد طلایی ۶۱.۸ هم تراز است، به عنوان معتبرترین حمایت اتریوم شناخته می‌شود و می‌توان انتظار افزایش تقاضا با رسیدن قیمت به این نواحی بود اما لزوما برگشت قیمت از ۳ هزار دلار به معنی تغییر روند نیست بلکه باید سقف روند آبی رنگ به سمت بالا شکسته شود.

BNB   یا بایننس‌کوین

6

بایننس کوین نیز همانند بیت‌کوین و اتریوم در کانال نزولی خود به سر می‌برد. بایننس‌کوین نیز چند روز گذشته در تلاش بود که محدوده مقاومتی ۵۰۰ دلار را به سمت بالا بشکند، در همین محدوده خبر توکن سوزی ۱.۶ میلیون BNB که برابر با ۷۹۱ میلیون دلار بود در سایت cryptobriefing اعلام شد و باعث شد بعد از آن قیمت دچار اصلاح شود. البته لازم است بدانید توکن سوزی فقط در کوتاه‌مدت باعث شوک قیمتی منفی می‌شود ولی در بلندمدت به دلیل کاهش و کنترل عرضه، اتفاقا شدیدا به افزایش قیمت رمزارز مذکور کمک می‌کند. در حال حاضر بایننس‌کوین واکنش منفی به سقف روند نزولی خود نشان داده است و اولین حمایت پیش رو محدوده ۴۰۰ دلار است.

کاردانو

در نمودار زیر کاردانو به طور دقیقی نسبت به خطوط تکنیکال خود واکنش نشان داده که می‌تواند بسیار جالب توجه باشد.

7

نمودار بالا در نمای روزانه برای رمزارز کاردانو به تتر آورده شده است. در وهله اول لازم است بدانید کاردانو بر خلاف بیشتر رمزارزها در ۵ ماه گذشته در یک روند نزولی شدید قرار دارد. شدت این سقوط به حدی بود که توانست کاردانو را از سطح ۳ دلار به معتبرترین حمایت این رمزارز یعنی ۱ دلار برساند. نکته قابل ذکر این است که محدوده یک دلار کاردانو عملا حکم برگشت روند قیمت را دارد و اگر به هر دلیلی این سطح حمایت نشود احتمال سقوط سنگین برای کاردانو دور از انتظار نیست. چند روز گذشته زمانی که کاردانو دوباره به این سطح حساس حمله کرده بود، خبر راه‌اندازی صرافی غیرمتمرکز کاردانو به اسم ساندی سواپ باعث جهش ۸ درصدی این رمزارز و در ادامه رشد ۵۰ درصدی آن شد و توانست از سطح یک دلار تا ۱.۵ دلار رشد داشته باشد. روز گذشته با برخورد کاردانو به سقف کانال نزولی خود مجددا قیمت دچار اصلاح شد و تا زمانی که کاردانو نتواند بالای خط نزولی سفید رنگ تثبیت شود، نمی‌توان انتظار برگشت روند را داشت.

نکته جالب توجه در چارت کاردانو توجه به خط داینامیک آبی رنگ در نمودار است. قیمت در ۲۵۰ روز گذشته بالای ۸ بار، واکنش قابل توجه به این خط داشته است. به گونه‌ای که هر زمان قیمت زیرخط داینامیک بوده با نزدیک شدن قیمت به آن کاردانو دچار اصلاح شده و برعکس. روز گذشته نیز چون قیمت هنوز زیر این ناحیه بود با برخورد به خط آبی رنگ و هم تراز بودن این خط با سقف کانال نزولی، دچار اصلاح دوباره شد.

دوج‌کوین

میم‌کوین دوج، رمزارز محبوب ایلان ماسک هفته گذشته رسما توسط توییتر ایشان، به عنوان وسیله پرداخت تسلا پذیرفته شد و بعد از این خبر دوج‌کوین جهش ۴۰ درصدی را تجربه کرد ولی به دلایلی که در ادامه ذکر می شود این رشد همانند رشد کاردانو پایدار نماند.

8

همان طور که می‌بینید دوج‌کوین بعد از رشدهای خیره کننده ۲۷۰ روز گذشته خود، وارد یک الگو مثلث نزولی شده است و به تدریج در حال متراکم شدن است، تشکیل این الگو معمولا خبر خوبی برای رمزارز نیست چون اگر به نمودار توجه کنید قیمت هر بار قله پایین‌تری تشکیل داده است و با قدرت بیشتری به سطح ۰.۱۳-۰.۱۶ دلار حمله کرده است. اخرین بار، با نزدیک شدن دوج‌کوین به سقف کانال نزولی، تشکیل یک کندل پین بار و سپس کندل سینگال بار، باعث شد دوج دوباره در روند نزولی خود قرار بگیرد. در هرصورت در شرایط فعلی دوج کوین روی حمایت معتبر خود قرار دارد و انتظار حمایت قیمتی در این محدوده وجود دارد اما از دست رفتن آن اصلا خبر خوبی برای دارندگان این رمزارز نیست.

نتیجه گیری: همان‌طور که در اول گزارش گفت شد، تا حدودی می‌توان ادعا کرد جهت اصلی بیشتر رمزارزهای بازار به تحرکات قیمتی بیت‌کوین بستگی دارد و معامله‌گران صرفا با بررسی دامیننس تتر و قیمت بیت‌کوین می‌توانند جهت کلی بازار را تشخیص دهند اما برای خرید هر رمزارز لزوما تحلیل تکنیکال کافی نیست و باید به مسائل اقتصادکلان و اتفاقات بنیادی خود رمزارز توجه ویژه داشت.

۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 24185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha