رمزارز ملی، وارد شدن به دنیای جدید ثروت؟

خبر تصویب چارچوب انتشار ارز دیجیتال ملی این پرسش را مطرح می‌کند که با انتشار رمز ارز ملی چه چیزی در انتظار اقتصاد خواهد بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ روزنامه ابتکار تاثیر ورود ارزدیجیتال داخلی به اقتصاد را بررسی کرده است: روز گذشته هفتمین همایش مالی اسلامی توسط انجمن مالی اسلامی برگزار شد. علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی در اجلاس انجمن مالی اسلامی از تصویب چارچوب انتشار ارز دیجیتال ملی خبر داده اما هنوز جزئیاتی اعلام نشده است و رئیس بانک مرکزی هیچ توضیحی درباره چارچوب انتشار رمزارز ملی اعلام نکرد.

خبر تصویب چارچوب انتشار ارز دیجیتال ملی این پرسش را مطرح می‌کند که با انتشار رمز ارز ملی چه چیزی در انتظار اقتصاد خواهد بود؟ عباس آشتیانی، عضو انجمن بلاکچین با اشاره به خبرها مبنی بر تصویب چارچوب انتشار ارز دیجیتال ملی به ابتکار گفت: رمزارز ملی شکل دیگری از ریال است و به همان صورت که ما ریال را در دوره‌ای به شکل سکه، پس از آن به شکل اسکناس و درنهایت در قالب کارت‌های بانکی داشته‌ایم، ارز ملی را نیز خواهیم داشت. بنابراین ارز دیجیتال ملی تصویر دیگری از پول ملی ما خواهد بود.

وی ادامه داد: طبیعتاً انتشار رمزارز ملی و تمام سیاست‌های پولی حاکم بر ریال در اختیار بانک مرکزی بوده و با همان فرمت کار ادامه پیدا خواهد کرد. بدون شک استفاده از رمز ارز ملی می‌تواند مزایایی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.

آشتیانی اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال در حال حاضر سهم بسیار بزرگی در میان اقتصاد کشورها دارد و اکنون کشورمان نیز لازم می‌داند تا بخش بزرگی از رشد اقتصادی را از طریق اقتصاد دیجیتال تامین کند، لذا رمزپول ملی می‌تواند یکی از ابزارهایی باشد که به تحقق این مسئله کمک کند. استفاده از رمزپول ملی برای تحقق اهداف طرق مختلفی دارد.

این عضو انجمن بلاکچین ادامه داد: همانطور که اشاره کردم رمزارز ملی شکل دیگری از ریال بوده و قرار نیست رشد قیمتی را داشته باشد. اما این شکل جدید ریال می‌تواند امکاناتی را برای ما به ارمغان بیاورد. خاطرمان هست که وقتی قرار بود کارت‌های بانکی به میان بیاید و فراگیر بشود با مقاومت بسیاری از سوی مردمی که عادت داشتند پول را به صورت نقدی با خود حمل کنند، همراه شد و افراد در ابتدا با کارت‌های بانکی مشکلات بسیاری داشتند. در حال حاضر ارز دیجیتال نیز به همین شکل است.

آشتیانی با اشاره به اثرات مثبت رمزارز ملی برای اقتصاد ادامه داد: اتفاق که می‌افتد این است که با کمک بلاکچین کنترل و رصد جریان مالی ریال کمی آسان‌تر از قبل خواهد شد. از سوی دیگر استارت‌آپ‌ها و کسب و کارها می‌توانند به دنیای جدیدی در حوزه ثروت دست پیدا کنند و ارز دیجیتال ملی می‌تواند دریچه ورودی برای ورود به حوزه سرمایه‌گذاری و ورود به حوزه ثروت دارایی‌های دیجیتال که بیت‌کوین یکی از معروف‌ترین آنها است باشد. ما اکنون ۱۴ هزار کوین دیگر در دنیا داریم و کسب و کار از طریق ارز ملی به راحتی می‌توانند به این دنیا وارد بشوند و بخشی از گردش مالی و این حوزه را جذب کنند.

وی افزود: کیف پول‌های نگهداری این دارایی‌ها قطعاً کیف پول‌های ویژه و مخصوص خواهد بود و کسب و کارها و بانک‌ها در این میان کیف پول‌های خود را توسعه خواهند داد و در اختیار مردم قرار می‌دهند و پس از آن نیز مردم با نحوه انتقال جدیدی از ریال و دارایی‌های دیجیتال آشنا می‌شوند. من گمان می‌کنم با توجه به اینکه آینده اقتصادی دنیا گره محکمی به اقتصاد دیجیتال خورده است رمز پول ملی برای مردم و بهره‌برداری استارتاپ‌ها می‌تواند راهگشا باشد. همچنین از سوی دیگر بانک مرکزی نیز می‌تواند با رصد جریان مالی و شفافیت در عرضه پول شاهد اثرات مثبتی باشد.

آشتیانی تاکید کرد: رمز ارز ملی برای حاکمیت از جهت ایجاد شفافیت در تولید و عرضه پول، برای کسب و کارها از جهت توسعه استفاده از ثروت در دنیای دارایی دیجیتال و برای مردم از لحاظ همسو شدن با تکنولوژی‌های نوین مهم است و رمزارز ملی می‌تواند کشور را یک گام‌ به سمت توسعه در اقتصاد دیجیتال نزدیک‌تر کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است رمزارز ملی چالش‌هایی را به همراه داشته باشد یا خیر گفت: هر تغییر اقتصادی ابعاد پنهان اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد که نمی‌توان از اکنون به صورت دقیق آنها را پیش‌بینی کرد. لذا درمجموع ما باید با دیدگاه مدیریت ریسک پیش برویم و نمی‌توانیم از الان به طور دقیق بگویم که رمز ارز ملی چه پیامد اقتصادی و اجتماعی را خواهد داشت. اما در مجموع اکنون کمی خیال‌مان راحت است چرا که این رمزارز معادل یک ریال بوده و تابع سیاست‌های پولی و مالی کشور خواهد ماند. همچنین چاپ و انتشار آن در اختیار بانک مرکزی بوده و سطح برداشت، واریز و محدودیت‌ها در قراردادهای هوشمند آن قابل پیاده‌سازی است. لذا رمزارزهای ملی به گونه‌ای نیست که ما بگوییم می‌خواهیم یک ارزش جدید را خلق کنید چراکه این رمز ارز شکل تازه‌ای از همان ریال است که ابعاد اقتصادی پنهان و ریسک آن حداقل بوده و تابع قوانین پولی و مالی بانک مرکزی است و من گمان نمی‌کنم که این مسئله نسبت به ریال آنچنان ابعاد اقتصادی مثبت و منفی داشته باشد اما به دلیل ویژگی‌هایی که این شکل تازه پول دارد می‌تواند برای کشور و اقتصاد تا حدودی راهگشا باشد و کشور را برای جهش در اقتصاد دیجیتال آماده کند.

۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 24122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha