‌هشدار به دولت از مجلس/فاطمی امین اولین اخراجی کابینه؟

در برابر اصرار دولت به حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی، مجلس بر تبعات این حذف اصرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از شرق؛دیروز سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت که حذف ارز چهارهزارو تومانی واقعا تبعات سنگینی برای مردم دارد. پیش‌تر مجتبی ذوالنور هم در تذکری شفاهی گفته بود جامعه تحمل و کشش حذف این ارز را ندارد. او گفته بود گرانی خودرو کمر مردم را شکسته است و روی همه چیز تأثیر می‌گذارد. کاظم دلخوش، عضو کمیسیون تلفیق بودجه، درباره تصویب کلیات لایحه بودجه از سوی نمایندگان به خبرآنلاین گفته است: شرایط فعلی، به‌هیچ‌وجه مناسب حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی نیست. دولت به جای پاک‌کردن صورت‌مسئله باید برای کنترل ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی برنامه داشته باشد. اینکه دولت بگوید ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی رانت‌زاست و باید حذف شود اما برنامه‌ای برای مهار جهش پنج یا شش برابر قیمت کالاها نداشته باشد و معیشت حداقلی مردم را با تهدید جدی مواجه کند، منطقی نیست. ایجاد تغییرات مدنظر دولت، نباید باعث فشار بیشتر به مردم و تحمیل هزینه طاقت‌فرسا به آنان شود؛ چنین راهکارهایی شاید مشکل دولت را حل کند، اما بار مشکلات مردم را به‌شدت سنگین‌تر می‌کند.

کاملا مخالفیم که ارز به این شکل حذف شود؛ زیرا اجرائی‌شدن آن باعث ایجاد مشکلات اساسی برای مردم خواهد شد. ارز ۲۰ تا ۲۵ قلم کالا حذف خواهد شد که بر قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالا اثر نامطلوب می‌گذارد و مردم طبقات پایین له می‌شوند.‌احمد توکلی، اقتصاددان اصولگرا و نماینده پیشین مجلس نیز در نامه هشدارآمیز چندی پیش خود خطاب به رئیسی و حتی قالیباف نوشته بود: «رؤسای محترم قوا! راهی که دولت ظاهرا آن را پذیرفته، ادامه همان راه صندوق بین‌المللی پول است که از دوره آقای هاشمی پذیرفته شد و تاکنون ادامه دارد و با مردم ایران آن کرد که می‌بینیم. البته این وضعیت اسفبار که جان مردم را به لب رسانده است، در همان دو، سه سال اول صدارت دولت سازندگی تورم را به ۴۹.۵ درصد رساند و به اعتراض مردم انجامید و شد آنچه نباید می‌شد.

در بحران ۱۳۷۳-۱۳۷۴ نرخ تورم بالاترین نرخ تورم تا آن زمان بود؛ ۴۹.۵ درصد. نرخ تورم مهر ۱۴۰۰ به میزان۴/ ۴۵ به نرخ تورم سال ۱۳۷۴ نرسیده است، ولی با توجه به آسیب‌های واردشده بر مردم از ۱۳۷۴ تاکنون، نادیده‌گرفتن تورم انتظاری احتمالا آسیب سنگین‌تری در پی داشته باشد. تلخ‌ترین نتیجه این بحران، علاوه بر تورم، رکود وحشتناکی است که درد تورم کمرشکن را چند برابر می‌سازد».‌توکلی در مصاحبه با «شرق» نیز با اشاره به اینکه دولت یک خط کلی استراتژیک در برنامه ارزی خود ندارد و باید این خط را تعیین می‌کرد، گفته بود: «این خط در ۳۰ سال گذشته نبوده و الان هم نیست. تورم کمر مردم را شکسته و بدتر هم می‌شود و وضعیت برای مردم تحمل‌ناپذیر می‌شود. حتما تاب‌آوری مردم حدی دارد».‌محمدرضا خباز، نماینده ادوار مجلس نیز با ایجاد تشکیک در توان دولت گفته بود: «‌این نگرانی هم وجود دارد که اگر دولت از عهده این کار {تک‌نرخی‌کردن ارز} برنیامد، تورم سرسام‌آوری بر کشور حاکم خواهد شد و کالاهای اساسی که از اصلی‌ترین اقلام معیشت مردم هستند، از سفره‌ها و زندگی اکثریت مردم، خارج می‌شوند یا تأمین آنها بسیار دشوار خواهد شد».

بعضی نمایندگان می‌گویند استیضاح وزیر صمت جدی است

 تنها چندهفته پس از شکل‌گیری کابینه دولت سیزدهم بحث استیضاح یا برکناری بعضی از وزرا به گمانه روز تبدیل شد و این روند همچنان ادامه دارد؛ اگرچه در همان هفته‌های اول از برخورد جدی رئیس‌جمهوری با وزیر اقتصاد آن‌هم در جلسه هیئت دولت سخن به میان آمد و در روزهای بعد از پارلمان نوای استیضاح خاندوزی بلند شد اما وزارت اقتصاد و دارایی همچنان در دستان وزیر به نسبت جوان و دانشگاهی کابینه است. پس از خاندوزی بارها بحث بیماری وزیر راه‌وشهرسازی مطرح شد و برخی رسانه‌ها از احتمال کناره‌گیری رستم قاسمی سخن به میان آوردند که البته این گمانه هم عملی نشد.

در تازه‌ترین خبر اما بحث استیضاح وزیر کشاورزی و وزیر کار هم به میان آمد تا نوبت به جدی‌ترین گزینه اخراج از کابینه یعنی فاطمی‌امین برسد که حالا نمایندگانی از عزم جدی خود برای استیضاح این عضو کابینه سخن می‌گویند. همین دیروز طراح استیضاح وزیر صمت با ایلنا گفت‌وگو کرد و از دلایل تلاش برخی نمایندگان برای استیضاح این وزیر دولت سیزدهم سخن گفت. پیش از رسیدن به سخنان این نماینده خوب است به یاد بیاوریم که پیش‌تر وزیر صمت با رد جدی‌بودن این گمانه‌ها در مورد استیضاح گفته بود: «این بحث‌ها جدی نیست»؛ اظهارنظری که موجب گلایه لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن شد و در نطق خود در صحن علنی مجلس این جمله را به «از خود مطمئن بودن» فاطمی‌امین تعبیر کرد و از نمایندگان درخواست کرد ‌که «اگر واقعا به قیمت جدید خودرو معترض هستید، استیضاح را امضا کنید». سیاهکلی‌ که طراح این استیضاح است، می‌گوید مسیری که فاطمی‌امین می‌رود، همان مسیر وزرای قبلی است و جز اجحاف به مصرف‌کنندگان به نتیجه دیگری نخواهد رسید. بااین‌حال تأکید می‌کند که اگر قیمت خودرو به حالت قبلی بازگردد، استیضاح را پس می‌گیرند. سیاهکلی در این زمینه گفت: علت درخواست استیضاح ما که من طراح آن بودم، دو موضوع است که اولین آن افزایش ۱۸‌درصدی قیمت خودرو است که آن‌هم در عمل بیشتر است. ما این افزایش قیمت را قبول نداریم؛ چراکه غیرکارشناسی است و مسئله‌ای را هم حل نمی‌کند. موضوع دوم هم نحوه واگذاری و نظارت بر معادن است که آن‌هم مشکلات زیادی دارد.

این دو سؤال باعث شده که ما درخواست استیضاح برای وزیر صمت داشته باشیم. او افزود: موضوع دوم که نحوه واگذاری و نظارت بر بهره‌برداری معادن است، به این علت مطرح شده که معادن باید به مناطق برگردند. نحوه بهره‌برداری و میزان باری که جابه‌جا می‌کنند، غیراستاندارد است. جاده‌های روستایی را از بین می‌برند و روستاییان را ناراضی می‌کنند و موجب اذیت و آزار روستاییان و همسایگان می‌شوند. ضمن اینکه ما باید معدن‌کاران را به برداشت تشویق کنیم اما برداشت باید درست و استاندارد باشد و موجب اذیت و آزار دیگران نشود. نباید در مناطق تخریب صورت بگیرد، متأسفانه شاهد هستیم که تعدادی از معدن‌کاران به این مسئله توجه نمی‌کنند. سیاهکلی تصریح کرد: آقای فاطمی‌امین در رابطه با خودرو تنها قیمت را گران کرده است. ما نمی‌توانیم عملکرد ایشان را زیر سؤال ببریم؛ چراکه تازه روی کار آمده، ما هم منصفانه عمل کرده و راجع به عملکرد ایشان بحث نمی‌کنیم بلکه می‌گوییم بر اساس چه ادله‌ای حتی برخلاف نظر کمیسیون صنایع قیمت را افزایش داده است؟ حتی دولت از این افزایش قیمت ناراضی است. تولیدکننده هم آن را کافی نمی‌داند و توقع دارد قیمت بیشتر گران شود و ناراضی است. مصرف‌کننده هم که ناراضی است. در سیستمی که هم دولت، هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده ناراضی هستند، ما چرا قیمت را افزایش داده‌ایم؟ چه کسی از این افزایش قیمت رضایت دارد غیر اینکه بگوییم مافیای خودرو سوءاستفاده می‌کنند. او در مورد تعداد نمایندگان امضاکننده طرح بیان کرد: درخواست استیضاح را تا هفته گذشته بیش از ۲۴ یا ۲۵ نماینده امضا کردند ولی ۱۰ امضا برای استیضاح کفایت می‌کند. هیئت‌رئیسه باید اعلام وصول کند تا در دستور کار قرار بگیرد. ماهم با هیئت‌رئیسه صحبت کردیم و امیدواریم این اتفاق رخ دهد. زمان این اتفاق جزء اختیارات هیئت‌رئیسه است. عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اینکه زمان زیادی از روی‌کارآمدن وزیر نمی‌گذرد، درست؛ اما زمانی این حرف درست است که بخواهیم عملکرد ایشان را ارزیابی کنیم اما این کار را انجام نمی‌دهیم بلکه می‌گوییم در مورد قیمت خودرو به مردم ظلم می‌شود. نمی‌توانیم بگوییم الان ظلم را تحمل کرده و شش ماه بعد به آن رسیدگی می‌کنیم. ما عملکرد وزیر را بررسی نمی‌کنیم بلکه می‌گوییم چرا به این ظلم تن دادید؟ چرا قیمت خودرو را به ناحق افزایش دادید؟ پس در پاسخ به کسانی که می‌گویند زمان مناسبی برای استیضاح وزیر نیست، می‌گویم ظلم زمان‌بردار نیست و به مردم ظلم می‌شود. اگر وزیر قیمت را برگرداند و با کمیسیون دراین‌باره به بحث بنشیند، ما هم استیضاح را برمی‌داریم. او همچنین گفت‌: «من استیضاح را صرفا به دلیل ظلمی که به مردم روا داشته شده، مطرح کردم و مسئله اساسی هم موضوع خودرو است». نماینده شهر قزوین در مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به وزیر صمت گفت: من به وزیر صمت توصیه می‌کنم که از نظرات علمی بهره بیشتری بگیرد.

۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
کد خبر: 24113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha