اخبار تکمیلی از عملیات مهم انصارالله یمن در عمق خاک امارات/️پهپاد عامل انفجار در فرودگاه ابوظبی

منابع خبری از عملیات تلافی جویانه پهپادی ارتش یمن به عمق خاک امارات خبر دادند. انصارالله قرار است طی ساعت‌های آینده جزئیات این عملیات را اعلام کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منابع خبری از انفجار ۳ تانکر حامل نفت در منطقه «المصفح» در ابوظبی خبر دادند.

پلیس ابوظبی با تایید این خبر ادعا کرد که در پی این انفجار، یک آتش‌سوزی جزئی در محوطه ساخت‌وسازهای جدید در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی روی داد و هنوز هیچ خسارتی از این حریق ثبت نشده است. 

خبرگزاری رسمی امارات نیز در خبری فوری اعلام کرد که سه تانکر سوخت در این منطقه صنعتی آتش گرفته است.

منابع رسانه‌ای اعلام کردند که یکی از انفجارها در فرودگاه ابوظبی صورت گرفته است و منابع پلیس این کشور تایید کردند که چند فروند پهپاد با انداختن بمب بر روی مخزن‌های سوخت در این منطقه صنعتی ابوظبی و همچنین فرودگاه بین‌المللی این شهر آن را به آتش کشیدند.

به نوشته خبرگزاری رسمی امارات، دو انفجار نخست در نزدیکی انبارهای «ادنوک»  و انفجار سوم در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی صورت گرفته است و تحقیقات اولیه حاکی از رصد اجسام پرنده‌ای که احتمالا پهپاد هستند، است که این دو منطقه را هدف قرار داده‌اند. 

پلیس ابوظبی نیز سپس تایید کرد که در حمله نخست تانکرهای سوخت در منطقه المصفح  و در حمله بعد فرودگاه بین‌المللی ابوظبی هدف قرار گرفته شده است.

پس از انتشار این خبر، برخی منابع رسانه‌ای از توقف پروازها در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی خبر دادند.

لحظاتی پس از انتشار این خبر، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با انتشار پستی در توئیتر به طور تلویحی مسئولیت حمله به فرودگاه ابوظبی را برعهده گرفت و اعلام کرد که به زودی جزئیات این حمله را منتشر می‌کند.

ائتلاف سعودی نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که چندین پهپاد را که از فرودگاه صنعاء برخاسته‌اند، رصد کرده است.

شبکه المیادین نیز به نقل از منابع رسانه‌ای نوشته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با ۲۰ پهپاد و ۱۰ موشک بالستیک، مناطق حساس و کلیدی را در امارات هدف قرار داده‌ است.

چندی پیش «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله با هشدار به امارات متحده عربی گفته بود: «ما به امارات توصیه می‌کنیم به اقدامات تنش‌زای خود ادامه ندهد چون اگر این تنش ادامه پیدا کند، یمن مجبور به حمله به عمق خاک این کشور خواهد شد.»

به گفته او معامله‌ای میان ریاض و ابوظبی وجود دارد که طبق آن، عربستان استان‌های جنوبی یمن را به امارات تحویل می‌دهد و امارات هم تمام ظرفیت‌های نظامی خود را در یمن به کار خواهد گرفت.

در پی پیشرفت‌های موشکی و پهپادی چشمگیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و در تیررس قرار گرفتن شهرهای ابوظبی و دبی و اثبات آن با حمله پهپادی سال ۲۰۱۷ به عمق خاک امارات، این کشور طی یک مانور سیاسی مدعی عقب‌نشینی تدریجی از صحنه جنگ یمن شد. اما اخیرا در پی تلاش‌های مزدوران وابسته به امارات برای پیشروی به سوی استان شبوه، بار دیگر صنعاء هشدارهای خود را از سر گرفت و به مقامات این کشور کوچک تاکید می‌کند که بانک تهیه شده از اهداف برای حمله در امارات، در تیررس موشک‌ها و پهپادهای یمن قرار خواهد گرفت.

اما ابوظبی که بی‌توجه به این هشدارها به اقدامات متجاوزانه خود در یمن ادامه می‌داد، امروز بار دیگر، تذکر عملی صنعاء را دریافت کرد. 

چند روز پیش بود که وبگاه «الخبر الیمنی» با انتشار یادداشتی در خصوص این امر که گویا ابوظبی بار دیگر نیاز به تذکر جدی دولت نجات ملی و نیروهای مسلح یمن دارد، ماجرای عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق خاک امارات در سال 2017 را یادآوری کرد و نوشت که چهارم دسامبر ۲۰۱۷، امارات هدف یک موشک بالستیک بالدار قرار گرفت که به رآکتور هسته‌ای براکه اصابت کرد و در سال ۲۰۱۸، به گفته روزنامه بریتانیایی میدل ایست آی، دو میدان نفتی اعلام نشده، مورد هدف قرار گرفت سپس علاوه بر هدف قرار گرفتن مواضع سعودی‌ها در مرز امارات، هدف قرار گرفتن فرودگاه ابوظبی علنی، اعلام شد.

این عملیات ها دارای پیام‌هایی بود که ابوظبی به خطر آن پی برد؛ به ویژه پس از آن که نیروهای صنعاء، ویدئوی لحظه هدف قرار گرفتن فرودگاه ابوظبی را که دولت امارات آن را تکذیب می‌کرد، منتشر و سپس اعلام کردند که ده‌ها هدف در این فرودگاه در تیررس آن‌ها است و تنها یک حمله هزینه‌ سنگینی را به ابوظبی تحمیل خواهد کرد.

به اعتقاد نویسنده، از آنجایی که امارات کشوری متکی به سرمایه‌گذاری و گردشگری است، این پیام ها تهدیدی برای سرنوشت و آینده این کشور نوظهور بود و به همین دلیل به اعلام خبرگزاری آناتولی، تصمیم گرفته شد تا  در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۹ نشستی فوری با حضور شاهزاده محمد بن زاید آل نهیان ولی‌عهد ابوظبی  و محمد بن راشد آل مکتوم شاهزاده دبی و نخست وزیر امارات برگزار شود.

به اعلام این خبرگزاری، آل مکتوم به حاضران گفت که امارات متحده عربی در صورت سقوط یک موشک به خاک این کشور، از سرمایه‌گذاران خارجیخالی خواهد شد و نمی‌تواند کارگران آسیایی را نگه دارد. لذا نتیجه این نشست، اعلام خروج از یمن شد؛ هرچند صنعاء در صداقت نیات امارات تردید کرد و «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله طی سخنانی خطاب به امارات به مقامات این کشور توصیه کرد که به این تصمیم خود عمل کنند و در حفظ منافع اقتصادی خود جدی باشند. زیرا تداوم این شرایط، برای آن‌ها خطرناک خواهد بود.

الخبر الیمنی بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده نوشت که امارات پس از آن به صنعاء اطلاع داد که از یمن عقب‌نشینی می‌کند، اما پس از آن تعلل کرد و نیروهای نظامی خود را از یمن خارج کرد و مشارکت نسبی در عملیات هوایی و حفظ نیروهای مورد حمایت خود را در زمین ادامه داد. نیویورک تایمز در آن زمان نوشت: «جنگ یمن پس از عقب نشینی اماراتی‌ها از مناطقی در یمن، به باتلاقی برای محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی تبدیل شده است».

در بخش پایانی این یادداشت آمده بود: «اخیرا امارات بار دیگر به میدان آمده و گویی پیام‌های خطاب به خود را فراموش کرده است و نیروهای وفادار به خود را به سمت شبوه گسیل داشته و پس از عقب‌نشینی از الحدیده سعی در پیشروی به سمت شهر البرح را دارد. صنعا نیز زیاد منتظر نماند و تهدید مستقیم را برای ضربه زدن به اهداف در عمق امارات طرح کرد، سپس این تهدید را به صورت عملی نشان داد، همانطور که سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود، جزئیات توقیف یک کشتی اماراتی حامل تجهیزات نظامی در آب‌های یمن را ارائه کرد و گفت: ما گزینه‌های مناسب را در اختیار داریم و نیروهای ما با ترکیب‌های مختلف از قدرت و اراده‌ای برخوردارند که آن‌ها را آماده پاسخگویی به هرگونه تشدید حملات تهاجمی می‌کند».

۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 24094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha