سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند دارایی خود را وارد معاملات پر ریسک نکنند/عدم ورود نقدینگی  از جنس بی‌اعتمادی است/ریسک فعلی بازار مربوط به حاکمیت شرکت‌هاست

کارشناس بازار سرمایه گفت: عدم ورود نقدینگی جدید و خروج پول از بازار، از جنس عدم اطمینان و نبود شفافیت است و در خصوص اینکه چه زمانی قرار است پول به بازار برگردد نمی‌توان دوره و بازه زمانی مشخص را برای آن تعیین کرد و این موضوع کاملا بستگی به تصمیم متولیان بازار سرمایه و سازمان بورس دارد، چراکه هر زمانی که شفافیت لازم و کافی را به وجود بیاورند و جدیتی در بازگرداندن اعتماد سهامداران داشته باشند، سرمایه به بازار باز می‌گردد و دوباره شاهد پویایی معاملات خواهیم بود.

مصطفی محبی مجد تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام علی رغم اینکه از نظر قیمتی جذاب بوده، از لحاظ شفافیت جذابیتی ندارد و وضوحی در تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد. به عبارت دیگر سرمایه گذاران نمی‌دانند با خرید سهام جذاب آیا اتفاقی آینده آن نماد را تهدید می‌کند و یا خیر؟ 

محبی مجد تشریح کرد: برخی از نمادهای فولادی به p/e حدود ۳ دست پیدا کرده‌اند و از نظر ارزندگی قیمتی، در سطح جذابی قرار دارند اما ابهاماتی در خصوص اینکه در آینده و با تصویب بودجه‌ سال آینده نرخ خوراک، مالیات و غیره چه تغییری می‌کند، وجود دارد و بنا بر همین عدم شفافیت، سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند دارایی خود را وارد معاملاتی پر ریسک نکنند.

وی ادامه داد: ابهام در خصوص بودجه‌بندی سال ۱۴۰۱ و قطعی نبودن نرخ مالیات‌ها و خوراک و غیره باعث عدم شفافیت بازار سهام می‌شود. به طور حتم بازار سهام از نظر افق سرمایه‌گذاری جذابیت بیشتری از بانک‌ و نرخ سود سپرده دارد اما سرمایه گذاران بنا بر ترس از دخالت دولت در سودآوری شرکت‌های بورسی و همچنین نبود شفافیت کافی برای ترسیم چشم‌اندازی و برآوردی از آینده صنایع، ترجیح می‌دهند دارایی خود را تا روشن شدن ابهامات به صورت نقد نگهداری کنند و از خرید سهام امتناع کنند. 

کارشناس بازار سرمایه افزود: به عبارت دیگر عدم ورود نقدینگی جدید و خروج پول از بازار، از جنس عدم اطمینان و نبود شفافیت است و در خصوص اینکه چه زمانی قرار است پول به بازار برگردد نمی‌توان دوره و بازه زمانی مشخص را برای آن تعیین کرد و این موضوع کاملا بستگی به تصمیم متولیان بازار سرمایه و سازمان بورس دارد، چراکه هر زمانی که شفافیت لازم و کافی را به وجود بیاورند و جدیتی در بازگرداندن اعتماد سهامداران داشته باشند، سرمایه به بازار باز می‌گردد و دوباره شاهد پویایی معاملات خواهیم بود. 

محبی مجد مطرح کرد: یکی از نمادهای پروشیمی در روزهای اخیر گزارش ۹ ماهه خود را ارائه و در این گزارش نرخ و مبلغ سوخت خود را با عنوان بهای علی الحساب لحاظ کرده است. در چنین شرایطی فعال بازار سهام ریسک خرید آن را نمی‌پذیرد چراکه پس از حسابرسی به طور حتم نرخ‌های قطعی آن بیشتر از مقدار ذکر شده خواهد بود و سقف خاصی را نمی‌توان متصور شد.  اگر با چنین شرایط و پتانسیلی ارقام و آینده نماد شفاف بود، خریداران زیادی از سهم استقبال می‌کردند.

وی بیان کرد؛ ریسک فعلی بازار سهام مربوط به حاکمیت شرکت‌هاست. به طور مثال اینکه مدیران شرکت‌های مالی به چه شکلی انتخاب می شوند هنوز شفاف و نشخص نیست. علاوه بر این موضوع تحولاتی در نرخ خوراک، سوخت و غیره نیز خواهیم داشت که این باعث تغیر در سرنوشت نمادها می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر گزارش‌های عملکرد مالی ۹ ماهه در جو کلی بازار سرمایه، ابراز کرد: به‌طور حتم گزارش‌های عملکرد مالی ۹ ماهه می‌تواند تاثیرات مثبتی را در شرایط و جو کلی بازار ایجاد کند اما نه به این معنا که بازار گلستان شود. در واقع پول تنها به شرط شفافیت به بازار ورود می‌کند و عوامل دیگر در درجه اهمیت پایین‌تری قرار می‌گیرد.

محبی در تکمیل سخنان خود گفت: در حقیقت گزارش‌های عملکرد مالی ۹ ماهه شرکت‌های بورسی موجب‌ می‌شود P/E  گذشته‌نگر (ttm) به عدد پایین‌تری برسد و موجب می‌شود سرمایه‌گذاران نسبت به آینده خوش‌بین‌تر از گذشته باشند اما این موضوع نمی‌تواند زمینه پول زیادی به بازار را فراهم کند و شاخص کل به یک میلیون ۷۰۰ الی ۸۰۰ واحد برسد. 

۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 24067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha