۳ عامل جدی مانع جذب نیروی کار در کشور هستند/دستمزدها در کشور به هیچ وجه منطبق با شرایط تورمی نیست /بازار داخلی  هم تقاضای خاصی برای کالاهای تولیدی بنگاه ها ندارد

معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه در حرفه هایی که به شدت نیاز به نیروی کار دارند چه در سطح دانشگاهی و مهارتی، آموزش های لازم به صورت تخصصی داده نمی شود. ضمن اینکه بحث دستمزدها نیز موضوع بسیار مهمی است. اصولاً به دلیل اینکه امروز دستمزدها منطبق با شرایط تورمی نیست و با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد متقاضیان کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، متقاضی کار اعم ازدانشجویی یا مهارتی مایل به جذب شدن در بازار کار با دستمزدهای فعلی نیست.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وجود نیروی کار متخصص و ماهر در هر اقتصادی به منزله افزایش بهره وری و رقابت تنگاتنگ در بخش تولید است. نیروی انسانی جوان و ماهر یکی از مزیت های تولید هر اقتصادی به شمار می رود چرا که با دراختیار داشتن نیروی کار ماهر وجوان چرخ های بنگاه های تولیدی به چرخش در می آید. در بازار کار ایران نیروی کار جویای کار است و بنگاه های اقتصادی جویای نیروی کار ماهر...دو خط موازی که گویا هیچگاه به هم نمی رسند در حالی که هر دو متقاضی و نیازمند جذب هستند. معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علل ناتوانی بنگاه های تولیدی در جذب نیروی کار متخصص و عدم جذب نیروی کار در بنگاه های تولیدی را توضیح داده است.

علی اکبر لبافی معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مشکلات بازار کار و عدم تربیت نیروی ماهر برای بازار کار گفت: یکی از مشکلاتی که در بحث نیروی کار وجود دارد این است که مهارت هایی که به آنها آموخته می شود یا آموزش های مورد نیازدر بازار کارکشور بسیار ضعیف و ابتدایی است. امروز بنگاه اقتصادی دنبال عناوین افراد ومدارک تحصیلی آنها نیست، بلکه بخش خصوصی به دنبال جذب افراد متخصصی است که بهره وری و سود دهی لازم در کار را برای واحد اقتصادی ایجاد کنند.

 وی در این باره افزود: چرا که وجود متخصصان و نیروی کار با مهارت است که بهره‌وری لازم برای سوددهی و یا چرخش چرخه اقتصادی آن شرکت را فراهم می کند. متاسفانه امروز بسیاری از آموزش هایی که چه در دانشگاه، در هنرستان های فنی و حرفه ای و آموزشگاه‌های آزاد  به مهارت جویان داده می شود مهارتی نیست که منطبق با نیاز بازار کار باشد.

فعال اقتصادی و کارشناس اقتصاد مقاومتی دراین باره خاطر نشان کرد: حتی اگر با نیاز بازار کار هم مطابقت هایی داشته باشد چون حرفه ای نیست و زمان کار و بهره وری را از بنگاه می گیرد تا نیروی کار به مهارت مورد نظر دست بیابد، لذا کارفرمایان از استخدام و به کارگیری چنین نیروهایی امتناع می ورزند. با اینکه افراد حتی مدارک بالای دانشگاهی اعم از کارشناسی ارشد یا دکترا را دارند اما چون عملاً با ادبیات اجرایی کار بیگانه هستند و انطباق لازم را ندارند، مدیران بنگاه های تولیدی از پذیرش آنها سر باز می زنند.

وی در این باره توضیح داد: حتی ممکن است فرد گواهی مهارتی مکانیکی یا جوشکاری یا سایر رشته ها را  داشته باشد یا در سایر ر شته های فنی مدرکی گرفته باشد اما چون عملا در آن حرفه مهارتی ندارد و فراگیری لازم اتفاق نیفتاده نمی تواند در کار به درستی از آن استفاده کند.  

علی اکبر لبافی دراین باره توضیح داد: قطعا داشتن مدرک تحصیلی نمی تواند تنها عامل جذب افراد در بنگاه‌های اقتصادی باشد. متاسفانه موضوع عدم داشتن مهارت لازم در افراد جویای کار در فراخوان هایی که در حوزه گروه های تخصصی و آزمون هایی که در این موضوع گرفته می شود ثابت شده است. بنگاه های اقتصادی با بررسی های جامعی که از این موضوع به عمل می آورند به این نتیجه رسیده اند که گرچه فرد دارای مدرک است، اما چون در حرفه ی مورد نظر متخصص نشده است، به کار دعوت نمی شود. از این نظر هم نرخ بیکاری بالایی داریم و هم نیاز شدید به جذب نیروی کار متخصص.

لبافی علت این موضوع را بیان کرد و گفت: متاسفانه در حرفه هایی که به شدت نیاز به نیروی کار دارند چه در سطح دانشگاهی و مهارتی، آموزش های لازم به صورت تخصصی داده نمی شود. ضمن اینکه بحث دستمزدها نیز موضوع بسیار مهمی است. اصولاً به دلیل اینکه امروز دستمزدها منطبق با شرایط تورمی نیست و با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد متقاضیان کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، متقاضی کار اعم ازدانشجویی یا مهارتی مایل به جذب شدن در بازار کار با دستمزدهای فعلی نیست.

لبافی خاطر نشان کرد: بازار نیز تقاضای خاصی برای کالاهای تولیدی بنگاه ها را ندارد. صادرات از دست رفته و با توجه به تاثیر گذاری تحریم ها که ظرفیت صادراتی کشور را به شدت کاهش داده لذا حقوق ها نمی تواند نیروی کار را راضی کند، چرا که تولید در حد و اندازه مصارف داخلی است نه صادرات.

لبافی در این باره تصریح کرد: بنابراین می توان گفت سه عامل بهره وری، عدم انطباق مهارت و آموزش با نیاز بازار کار و موضوعات دیگر به عنوان موانع اصلی جذب نیرو در بازار کار ایران به شمار می روند. موضوعی که باید برای آن چاره اندیشی کرد، چرا که از دست رفتن نیروی کار و نبود تخصص منجر به تعطیلی و کاهش بهره وری بنگاه ها و واحدهای تولیدی می شود.

۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 24058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha