تعیین کف قیمت بلیت هواپیما متولی ندارد

اعلام کف قیمت برای عرضه بلیت هواپیما با واکنش‌های مختلف نهادهای رسمی کشور مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، چند وقتی است که زمزمه‌هایی مبنی بر اعلام کف قیمت برای عرضه بلیت‌های هواپیمایی از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده که موضوع با واکنش‌های مختلفی از سوی مسئولان امر مواجه شده است.

میراکبر رضوی گفت: سازمان هواپیمایی کشور با نرخ گذاری کف قیمت ۶۰۰ هزار تومانی برای بلیت هواپیما موافق نیست و به عنوان مرجع نظارتی بخش هوانوردی، به موضوع رقابت ناسالم در صنعت هوایی ورود خواهیم کرد.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور بر اساس مصوبه ۲۴ آبان ۹۹ شورای عالی هواپیمایی کشوری شرکت‌های هواپیمایی مجاز شدند تا نرخ بلیت پروازهای داخلی نسبت به جدول نرخی را ۱۰ درصد افزایش بدهند.

به استناد ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری وظیفه برخورد با مخاطرات هواپیمایی ایمنی پروازها و رقابت مضر با سازمان هواپیمایی کشور است.

گذاشتن کف قیمت برای بلیت هواپیما اقدامی خودسرانه است

در پی این اقدام عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم شورای اسلامی به عصر ایران گفته بود که باید با این نوع استراتژی که برروی قیمت‌های بلیت پیاده شده توسط کمیسیون عمران بررسی و با مرتکبان آن برخورد شود.

عادل نجف زاده گفت: با توجه به شرایط جدید و با انجام واکسیناسیون فراگیر و فروکش شدن ویروس کرونا و افزایش تعداد تقاضای پروازها، حجم مسافرت‌ها برای تمام ایرلاین‌های کشور افزایش پیدا کرده است.

کدام سازمان متولی اعلام کف قیمت برای عرضه بلیت هواپیما است؟

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نوسان افزایش یا کاهش قیمت، تابع عرضه و تقاضا و اتفاقات ملی و بین المللی است و تا این لحظه هم غیر از شرایط کرونایی که منجر به کاهش تعداد مسافر شد، تغییرات جدی در حوزه زیرساخت‌های انرژی نداریم که بگوییم یارانه‌های انرژی تغییر پیدا کرده و می‌خواهد اتفاق جدیدی بیفتد.

به گفته نماینده مجلس یازدهم نظارت مجلس بر روی قیمت بلیت هواپیماها آغاز شده و کمیته‌های اقتصادی جلسه‌ایی را در این باره تشکیل داده است؛ لذا عزم جدی مجلس بر این است که در این زمینه ورود کند و به عنوان یک قوه ناظر در شیوه عملکرد ایرلاین‌ها و حوزه هوایی کشور نظارت کند.

نجف زاده گفت: در شرایط اقتصادی و معیشتی فعلی و با توجه به اینکه سامانه هوایی سریع‌ترین سامانه حمل و نقل کشور است، می‌تواند نقش موثری در بخش صادرات و واردات و مسائل مرتبط با آرامش سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی و صاحبان صنایع ما داشته باشد که در همین راستا با ایجاد شرایط ناپایداری و نوسانی قیمت برای بازار فعلی توجیهی ندارد.

عدم گزارش گرانفروشی بلیت هواپیما به تعزیرات

سازمان تعزیرات حکومتی یکی از سازمان‌های ناظر بر بررسی تخلف‌های مختلف گرانفروشی در بازار است و درباره اعلام کف قیمت بلیت هواپیما نیز واکنش نشان داد.

مهدی کمال نیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنا بر اعلام وزیر راه و شهرسازی تعیین کف قیمت بلیت هواپیما مجاز نیست.

به گفته معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان تهران اگر کسی از این اقدام تمکین نکرد، سازمان هواپیمایی کشور باید با متخلفان برخورد کند و سازمان‌های متولی اعم از سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان می‌توانند گزارش متخلفان را به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع دهند تا موارد بررسی و با متخلفان برخورد شود، لذا پرونده‌ای با موضوع تخلف گران فروشی به سازمان تعزیرات ارجاع نشده تشکیل نشده است.

از نظر سازمان تعزیرات اعلام کف قیمت برای بلیت‌های پروازی اقدام درستی نیست؛ چرا که باید بین ایرلاین‌های مختلف فعال در کشور رقابت سالم ایجاد شود.

کدام سازمان متولی اعلام کف قیمت برای عرضه بلیت هواپیما است؟

براساس ماده ۱۸ آیین نامه سازمان تعزیرات حکومتی پرونده‌های اجرایی به این سازمان یا باید شاکی خصوصی داشته باشند یا اینکه دستگاه نظارتی گزارش‌هایی را به آن‌ها ارجاع دهند.

پیش‌تر با وجود انتشار ویروس کرونا مسئولان سازمان‌های حمل نقل عمومی اقدام به فراهم کردن بستری برای آسایش و رفاه حال مشتریان کرده اند و یکی از این سازمان‌ها، سازمان هواپیمایی کشور است، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مسئولان این سازمان موظف به رعایت فاصله گذاری اجتماعی مسافران حین انجام سفرهای هوایی در داخل هواپیماها شدند.

در روزهای نخستین این مصوبه به خوبی اجرا می‌شد، اما رفته رفته و به مرور زمان برخی از دفاتر هواپیمایی این مورد را به باد فراموشی سپرده و برای کسب منفعت و سود بیشتر اقدام به فروش بلیت برای همه ظرفیت‌های موجود هواپیماها کرده و اکنون هیچ فاصله‌ای در داخل پرنده‌های آهنی رعایت نمی‌شود.

تاکنون هیچ سازمانی مسئولیت اعلام کف قیمت برای عرضه بلیت هواپیما را برعهده نگرفته و این موضوع که به زعم دستگاه های مسئول مربوطه تخلف و اقدامی خودسرانه محسوب می شود، توسط شرکت های هواپیمایی بر روی قیمت بلیت ها اعمال می شود.

۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 24041
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha