تکواندو ، بوکس و شنا لنگ امضای وزیر!

هرچند مجمع انتخاباتی فدراسیون های بوکس ، تکواندو و شنا برگزار و روسای جدید با رای مجمع برگزیده شده اند اما همچنان خبری از صدور احکام و مراسم معارفه آنها نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ،  کمتر از هشت ماه تا بازیهای آسیایی گوانگ ژو فرصت باقیست و ورزش کرونازده ما امیدوار به شروع اردوهای آماده سازی با هدف حضور پر قدرت در المپیک آسیایی و به خصوص کسب بیشنیه مدال طلا در رشته های پرمدال است. 
هشت ماه پیش رو فرصت بسیار کوتاهی است که فقط باید به ارتقا سطح پشتیبانی ها و حمایت ها اختصاص داده شود و مجالی برای قهرمان سازی نیست بلکه فدراسیون های ورزشی تنها در صورتی که از قبل برای موفقیت در هانگ ژو برنامه ریزی کرده باشند می توانند فرصت باقیمانده را برای تغییر رنگ مدال هایشان به کار گیرند و مرغوبیت مدالی را افزایش دهند. 
در این بین اما پایان بازه چهارساله روسای برخی فدراسیون های ورزشی از یک سو و همچنین نزدیکی انتخابات کمیته ملی المپیک باعث شده تا در آستانه این رویداد ورزشی ، برخی فدراسیون ها دچار تغییر مدیریت و یا بازه جابجایی و تشریفات قانونی غیر ضروری شوند. به این دغدغه اما ، تغییرات در اساسنامه فدراسیون های ورزشی و شیوه برگزاری انتخابات را هم اضافه کنید که موجب بلاتلکیفی محض در برخی رشته ها شده است. 
در مورد فدراسیون های ورزشی که زمان چهارساله ریاست آنها به پایان رسیده اما این بار وزارت ورزش رویکردی متفاوت داشت و درست در آخرین روزهای حضور رئیس ، اقدام به ثبت نام از کاندیداهای دوره بعدی ریاست صورت گرفت که با آنچه پیش از این طبق اساسنامه صورت میگرفت در تعارض بود. بعد از این اما وزارت ورزش فقط به منظور طی تشریفات قانونی سرپرست موقتی را برای دوره کوتاه مدتی در فدراسیون های مذکور گمارد و بلافاصله انتخابات برگزار شد که اتفاقا در مورد دو رشته از رشته پر طرفدار و المپیکی ، رئیس قبلی مجددا موفق به کسب آرای لازم از مجمع برای ابقای ریاست در دور دوم شد.
برگزاری انتخابات ها طبق اساسنامه جدید ، دموکراتیک بودن مجامع هر رشته را نشان داد . اتفاقی که می توانست خیلی سریع اجرایی شود و رئیس فدراسیون زودتر به سر کارش برگردد و برنامه هایش را دنبال کند حالا اما با گذشت نزدیک به ۲ هفته از انتخابات برخی رشته های ورزشی همچنان شاهد بلاتکلیفی در آن ورزش ها هستیم و احکامی که هنوز از سوی وزارت ورزش و جوانان صادر نشده است. 
تکواندو و ماجرای نیم رای که به سمت بالا گرد شده  
 مجمع انتخاباتی فدراسیون تکواندو به‌ ریاست بنیامین شکوه‌فر معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان ۱۴ دی ماه  در آکادمی ملی المپیک و با ۵۷ عضو برگزار شد. سیدمحمد پولادگر، هادی ساعی، سیروس رضایی، هادی جمشیدی، حسین حسین‌زاده و حسین جمشیدی کاندیدای ریاست فدراسیون تکواندو بودند که پیش از مجمع حسین‌زاده و جمشیدی از حضور در مجمع انصراف دادند و سیروس رضایی هم به‌نفع پولادگر کنار کشید تا انتخابات در نهایت با حضور دو کاندیدا برگزار شود و هادی ساعی با ۲۹ رأی از ۵۶ رأی مأخوذه برای ۴ سال ریاست فدراسیون تکواندو را به‌عهده گیرد.
نکته جالب توجه در این مجمع عدم شرکت شکوه‌فر، معاون وزیر ورزش در رای‌گیری بود که اعلام شد به دلیل جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه تصمیم به این کار گرفته است. محمد پولادگر هم در این مجمع ۲۷ رأی کسب کرد تا پس از بیش از دو دهه با کار خود در فدراسیون تکواندو خاتمه دهد، اما چند روز بعد از این انتخابات شائبه‌های زیادی ایجاد شده که احتمال ابطال آن را هم به همراه دارد.

در نهایت بعد از رای‌گیری، هادی ساعی ۲۹ رای کسب کرد و سیدمحمد پولادگر هم ۲۷ رای به دست آورد. با توجه به اینکه ۵۶ نفر در رای گیری شرکت کرده بودند، نصف به علاوه یک ۲۹ رای می‌شد که هادی ساعی آن را کسب کرده بود. موضوع مهمتر این است که مجمع فدراسیون با حضور ۵۷ عضو حاضر برگزار شد و معاون وزیر از رای دادن انصراف داد که در واقع می‌تواند به معنی رای ممتنع باشد.

ماجرا از جایی خنده دار می شود که در این صورت نصف عدد ۵۷ می‌شود ۲۸.۵ و نصف بعلاوه یک ۲۹.۵ رای می‌شود. موضوع از این قرار است که برای انتخاب رئیس فدراسیون، فرد برتر باید نصف بعلاوه یک حاضران در نشست را به خود اختصاص دهد. در واقع، تعداد مجموع هم باید تعداد حاضران در مجمع در نظر گرفته شود، نه تعداد آرایی که اخذ می‌شود. بنابراین، هادی ساعی برای نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون تکواندو باید ۲۹.۵ رای به دست می‌آورد. نکته‌ای که باید مدنظر قرار بگیرد این است که عده‌ای اعتقاد دارند این عدد باید به سمت بالا رُند شود و عده‌ای معتقد هستند که این عدد باید به سمت پایین گرد شود اما به نظر می رسد آیین نامه جدید برگزاری انتخابات به گونه ای نوشته شده که بر اساس آن، انتخابات فدراسیو تکواندو باطل اعلام شده و حد نصاب آرای کسب نشده است.

اگر ۲۹.۵ به سمت بالا رُند نشود، انتخاب ساعی به عنوان رئیس فدراسیون تایید خواهد شد و درغیر اینصورت بخش حقوقی وزارت ورزش باید تعیین تکلیف کند. در این راستا سینا کلهر درمورد شائبه‌ای که پس از انتخابات فدراسیون تکواندو ایجاد شده است، تصریح کرد: اساسنامه صراحت دارد که حدنصاب براساس حاضرین خواهد بود؛ فارغ از اینکه افراد رای می‌دهند یا نمی‌دهند و یا به چه کسی رای می‌دهند. ملاک انتخاب تعداد حاضرین است. 

وی ادامه داد: درخصوص اینکه نیم رای را باید به سمت بالا گرد کنند یا به پایین، محل اختلاف است و بخش حقوقی قرار است نظر خودش را اعلام کند. نتیجه نهایی را وزارت ورزش به صورت رسمی اعلام خواهد کرد. موضوعی که مشخص است این است که تعداد حاضرین معیار قرار می‌گیرد، اما اینکه نصف رای را به سمت بالا یا پایین گرد می‌کنند را بخش حقوقی باید جمع‌بندی کند.

هادی ساعی که هم‌اکنون رئیس فدراسیون تکواندو است، هم در حاشیه جلسه کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک اظهار داشت: اختلاف نظرهایی هست، اما فعلاً شکایتی نشده و اگر هم کسی شکایت دارد، حق مسلم او است. باید حقوقدان‌ها بگویند. کسی اعتراض داشته باشد حقش است. همانطور که در مجمع درخواست بازشماری آرا دادند، اینجا هم حق دارند پیگیر باشند. تا الان شکایتی نیامده اما در مطبوعات مطرح شده است.
ماجرا وقتی جدی تر می شود که برخی روسای هیات ها به عنوان اعضای مجمع این نامه را به وزیر ورزش نوشته اند. 

جناب آقای دکتر سجادی
وزیر محترم ورزش و جوانان

با سلام و احترام؛
همانطور که مستحضرید انتخابات رئیس و هیات رئیسه فدراسیون تکواندو در تاریخ ۱۵ دیماه ۱۴۰۰با حضور ۵۷ نفر از اعضای مجمع در محل سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار و آقای هادی ساعی با ۲۹ رای به عنوان رئیس فدراسیون معرفی گردید اما از روز بعد از مجمع ابهاماتی در فضای مجازی و بین اعضای مجمع در خصوص صحت انتخابات مطرح و اعلام گردید که آقای هادی ساعی موفق به کسب حداکثر مطلق آرا نشده است. از اینرو تعدادی از روسای هیاتـهای تکواندو استانی طی نامه هایی خواستار بررسی دقیق موضوع و احقاق حق گردیده اند.

مزید استحضار طبق بند یک ماده ۱۵ اساسنامه فدراسیون های ورزشی مصوب ۱۵/۲/۱۴۰۰ هیات وزیران انتخاب رئیس فدراسیون با رای اکثریت مطلق اعضای حاضر در مجمع بایستی اتفاق بیافتد و همچنین بر اساس بند ۱۷ ماده یک دستورالعمل شرایط اختصاصی نامزدهای دارای وثاقت و امانت و نحوه ثبت نام و رای گیری برای داوطلبان پست های هیات رئیسه فدراسیون تکواندو مصوب۸/۸/۱۴۰۰، حداکثر مطلق آرا برابر با نصف بعلاوه یک رای اعضای حاضر تعریف شده است.

از اینرو به نظر می رسد با توجه به حضور ۵۷ نفر در مجمع و نصف این عدد که معادل ۵/۲۸ می شود. نصف بعلاوه یک رای برابر ۵/۲۹ رای می باشد و با توجه به اینکه در انتخابات نیم رای وجود ندارد و همچنین قوانین ریاضی که عدد پنج (در اینجا نیم) برای اعداد فرد به سمت بالا گرد می‌شود، واضح است که رئیس منتخب بایستی حداقل ۳۰رای کسب می کرده است و با وجود کسب ۲۹ رای،  معرفی رئیس فدراسیون خلاف قوانین بوده است و اشتباه صورت پذیرفته است.

شایان ذکر است که این تفسیر چندین سال است که در وزارت ورزش و ادارات کل اجرا میشود، بعنوان مثال قبلا و در انتخابات فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹، اتفاق مشابهی رقم خورده که با وجود بالاتر بودن رای یک کاندیدا در دور اول انتخابات، به دلیل کسب نکردن حداکثر مطلق آرا (در آن دوره آقای مازیار ناظمی در دور اول ۲۰ رای از ۳۹ رای را کسب نمود)، منجر به رای‌گیری مجدد در دور دوم انتخابات گردید.

لذا از حضرتعالی خواهشمند است به جهت پاسداشت حقوق خانواده بزرگ تکواندو در خصوص توقف صدور حکم و انجام بررسیهای تکمیلی و اعمال قانون، دستور مقتضی صادر فرمایید.


حالا تکواندو با شرایط وخیمی که دارد و نتایج ضعیفی که در سالهای اخیر گرفته باید منتظر بماند تا بخش حقوقی وزارت ورزش به معاونت یکی از طرفین انتخابات !! (سید محمد پولادگر)  رای دهد که طرف دیگر انتخابات (هادی ساعی) پیروز واقعی است یا نه ....

حسین ثوری در بوکس و منافقانی در بین مخالفان
اما انتخابات فدراسیون بوکس هم هفته گذشته برگزار شد و حسین ثوری موفق شد با پیروزی برابر روح الله حسینی مجددا رئیس فدراسیون بوکس شود. 

مجمع انتخاباتی ریاست این فدراسیون۱۸ دی با ریاست سینا کلهر، معاون فرهنگی وزارت بین دو نفر از افراد تایید صلاحیت شده (حسین ثوری و  روح‌الله حسینی) برگزار شد. 

در این انتخابات هم نماینده وزارت ورزش به دلیل اینکه شائبه حمایت ایجاد نشود در رای‌گیر شرکت نکرد تا به این ترتیب از مجموع رای ماخوذه ۲۶ رای به حسین ثوری برسد و حسینی ۱۶ رای کسب کند.
در مورد بوکس بر خلاف تکواندو اما اختلاف تعداد آرا نه فرد بود و نه ناپلئونی و کم ، اما همچنان حکم ریاست حسین ثوری صادر نمی شود و علیرغم اینکه او از مجمع رای اعتماد گرفته وزارت ورزش حکمش را امضا نکرده و یا اگر امضا شده تحویل او نداده اند افزون بر اینکه بر خلاف ساعی در تکواندو ، ثوری مراسم تودیع هم ندارد و صرفا یک معارفه با تشریفات غیر ضروری باید اجرا شود. 
در مورد چرایی این تعلل هم دو موضوع محتمل و مطرح است :
اول اینکه گفته می شود وزارت ورزش برای اینکه بهانه ای به دست هادی ساعی ندهد و اعتراض های احتمالی را کنترل کند فعلا حکم ریاست سایر فدراسیون ها را نیز صادر نکرده است و منتظر است تا تکلیف هادی ساعی مشخص شود. 
دوم اما اعتراضات رقیب حسین ثوری در انتخابات بوده که باید بررسی شود. 
روح‌الله حسینی بعد از شکست در انتخابات فدراسیون بوکس در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و ضمن اعتراض به مدل برگزاری انتخابات اظهار داشت: "انتخابات شفاف نبود و صحبت کردن هم فایده ندارد. "

در این بین افرادی که در این مجمع به حسینی رای داده بودند بعد از شکست نامزد مدنظرشان در انتخابات، به همراه وی مجمع انتخاباتی را ترک کردند و تا پایان مجمع برای رای‌گیری اعضا هیأت رئیسه نماندند.همین باعث شد که حسین ثوری هم چندی بعد از انتخابات برخی از مخالفینش را منافق قلمداد کند:
"مخالفان من روی تخم چشمانم جا دارند، اما حضرت امام (ره) فرمودند که منافقین از کفار بدتر هستند. من با منافق‌ها نمی توانم کار کنم و در بین ۱۶ نفری که به من رای ندادند یکی دو نفر را منافق می‌دانم. اگر مخالف نباشد نمی‌توان پیشرفت کرد، اما منافق‌ها روبروی آدم ایرادها را نشان نمی‌دهند و پشت سرمان شروع به تخریب می‌کنند. من مخلص مخالفان خودم هم هستم. مخالفانم باعث می‌شوند که اشتباه کمتری بکنم."

شنا و محسن رضوانی دیگر چرا؟

درباره دو فدراسیون قبلی اگر اندک اعتراض و شبهه ای  هم وجود داشت اما در انتخابات فدراسیون شنا که روز ۲۰ دی ماه برگزار شد محسن رضوانی از مجمعی رای سومین دوره ریاستش را گرفت که خودش تنها کاندیدای آن بود که در پایان با کسب ۵۵ رای از ۵۸ آرای ماخوذه به عنوان رییس فدراسیون انتخاب شد و ۳ رای نیز سفید بود. با این حال وزارت ورزش در صدور حکم ریاست محسن رضوانی هم اقدام عاجلی ندارد و همچنان به دلایلی نا معلوم این اتفاق صورت نگرفته است. 

گفتنی  است که صلاحیت کلیه کاندیداها پیش از انتخابات فدراسیون ها و بعد از ثبت نام ، به تایید مراجع ذی صلاح رسیده و وزارت ورزش عملا بعد از برگزاری انتخابات هیچ دلیلی برای تعویق صدور حکم رئیس نخواهد داشت مگر شکایت موثق و معتبری که مبنای رسیدگی داشته باشد.   

۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 24040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha