تیشه «سعید محمد» بر ویلاهای لاکچری؟

مشاور رئیس‌جمهور در این سخنان خبرساز خود از فروش ویلاهای ریاست‌جمهوری در جزیره قشم در راستای تأمین زیرساخت‌های این منطقه از جمله پل خلیج‌ فارس خبر داد. سعید محمد با یادآوری اینکه ۲۸۰ میلیون یورو برای ساخت پل خلیج‌ فارس نیاز است، اظهار کرد: این پروژه‌ از طریق تهاتر نفت توسط یک پیمانکار ایرانی ساخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از شرق: روزگاری به عنوان مدیر جهادی و مسئولی ساده‌زیست به رسانه‌ها رسید و می‌خواست به کاخ ریاست‌جمهوری در پاستور برسد اما این اتفاق رخ نداد و حالا «سعید محمد» تلاش می‌کند در مسئولیت تازه‌اش همچنان جایی مهم در رسانه‌ها و افکار عمومی داشته باشد. در تازه‌ترین خبر، دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران به قشم سفر کرد و آنجا در حضور مردم محلی اعلام کرد که می‌خواهد ویلاهای ریاست‌جمهوری در قشم را به‌فروش برساند تا بخشی از هزینه‌های مگاپروژه پل خیلج فارس فراهم شود. در ادامه این گزارش به پل خلیج فارس و جزئیات این پروژه بزرگ سال‌ها برزمین‌مانده می‌رسیم اما در همین گام نخست به سخنان تازه محمد بپردازیم. مشاور رئیس‌جمهور در این سخنان خبرساز خود از فروش ویلاهای ریاست‌جمهوری در جزیره قشم در راستای تأمین زیرساخت‌های این منطقه از جمله پل خلیج‌ فارس خبر داد. سعید محمد با یادآوری اینکه ۲۸۰ میلیون یورو برای ساخت پل خلیج‌ فارس نیاز است، اظهار کرد: این پروژه‌ از طریق تهاتر نفت توسط یک پیمانکار ایرانی ساخته می‌شود. او با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه بانکرینگ قشم از رفع مشکلات این صنعت با قول مساعدت رئیس‌جمهوری خبر داد و با اشاره به فروش ویلاهای ریاست‌جمهوری برای تأمین منابع مالی زیرساخت‌های قشم، افزود:‌ با توجه به اینکه سهامداران بانکرینگ سلخ قشم شرایط مساعدی ندارند، با انتقال بخشی از سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به مناطق آزاد و افزایش سهام منطقه آزاد به بالای ۵۰ درصد، بانکرینگ قشم تکمیل خواهد شد. او با بیان اینکه با این کار ۲۸۰ شناور ایرانی دیگر در فجیره سوخت‌گیری نمی‌کنند که باعث توسعه قشم،‌ رونق اقتصادی و اشتغال می‌شود، توضیح داد: حکمرانی و مدیریت باید در مناطق آزاد زیر نظر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد باشد و فعالیت غیر از این خلاف قانون است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده، عایدی بر سرمایه و مالیات حقوق در مناطق آزاد در دستور کار دولت قرار گرفته و به دنبال حذف آن هستیم، اضافه کرد:‌ باید به قانون معافیت ۲۰ساله مالیاتی در مناطق آزاد پایبند باشیم تا از فرار سرمایه جلوگیری شود. محمد از الحاق منطقه ویژه اقتصادی قشم به منطقه آزاد خبر داد و با تأکید بر انتصاب مدیران همسو با دولت، گفت: سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم هفته آینده مدیرانی که با تفکرات انقلابی همسو نیستند را تغییر دهد.
مگاپروژه‌ای با قدمت ۵۰ساله ولی ناتمام
پل کابلی خلیج ‌فارس؛ مگاپروژه‌ای بلندپروازانه آن‌هم در سال ۵۱ که قرار بود قشم را به بندرعباس متصل کند و در کنارش خط راه‌آهن هم ایجاد شود. حدود پنج‌ دهه پس از آغاز مطالعات این پل اما نه‌تنها همچنان خبری از این پل نیست که در این سال‌ها بارها بحث پروژه‌های دیگر هم مطرح شده‌ بود؛ از احمدی‌نژاد که می‌خواست این پل ساخته‌نشده را با تونل جایگزین کند تا دوره اول روحانی که حتی رسما روزشمار برای پایان پروژه اعلام شده‌ بود اما هیچ‌کدام به سرانجام نرسید تا بازی و توپ آن به زمین مرد رؤیاپرداز دیگری برسد؛ «سعید محمد». او که در قرارگاه خاتم به نام و نشانی رسید و کار به جایی رسید که می‌خواست ردای ریاست‌جمهوری به تن کند، با سد شورای نگهبان برخورد کرد و اما همچنان جوان است و همچنان امیدوار به آینده. پس از رسیدن ابراهیم رئیسی به پاستور، پیش‌بینی می‌شد که محمد به وزارتی مانند راه‌وشهرسازی برسد اما این موضوع هم به دلایل مختلف رخ نداد تا نامزد پیشین ریاست‌جمهوری به مدیریت دست‌ دوم برسد اما کیست که نداند برای بلندپروازان، کار بزرگ در مناصب میانی بهترین فرصت است. محمد هم حالا می‌خواهد با به‌سرانجام‌رساندن مگاپروژه‌ای تاریخی، توانایی‌های خود را بار دیگر اثبات کند. ماجرا به همان پل خیلج فارس برمی‌گردد که زمزمه احداث آن از سال ۵۱ آغاز شده‌ اما انقلاب و جنگ آن را به فراموشی بردند و زمانی که هاشمی با شعار سازندگی سر رسید هم این پروژه به سرانجام نرسید و همین روند در دولت‌های بعدی هم ادامه پیدا کرد. هرچه ‌در این سال‌ها گذشت، پل خلیج ‌فارس به سرانجام نرسید تا نوبت به سعید محمد برسد. او که حالا دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری‌ـ صنعتی و ویژه اقتصادی است پیش‌تر درباره همین پروژه گفته بود: «با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم توجیه اقتصادی بیشتری پیدا کرده و مسیر امن‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تری برای ترانزیت کالا از طریق کریدور شمال ـ جنوب ایجاد خواهد شد. با ساخت این پل و ایجاد اتصال جزیره به بندرعباس از طریق زمینی، وضعیت صنعتی، اقتصادی، عمرانی و گردشگری جزیره قشم متحول و موجب افزایش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و درنهایت ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای ساکنان محلی و بومیان خواهد شد». این توضیحات البته در سال‌های گذشته و حتی دهه‌های گذشته بارها مطرح شده و حالا باید منتظر ماند و دید که آیا محمد می‌تواند پروژه‌ای را که ۵۰ سال ناتمام مانده به سرانجام برساند؟

۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 24016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha