افشای جزییات مهمی از پشت پرده انتصاب علی عسکری؛ سناریوی طراحی شده برای «فارس» چیست؟

هیأت مدیره فعلی که بنا به دستور، علی عسکری را مدیرعامل کرده اند قبل از این جلسه از پایان کار قریب الوقوع خود مطلع بوده اند و در واقع برای زمانی تصمیم گرفته اند که خودشان دیگر مسؤولیت و پاسخگویی نخواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛پاراف یک کانال تلگرامی نوشته: در حالی که پس از گذشت چند روز تاکنون هیچ‌کس حاضر به پذیرش صریح مسؤولیت انتصاب افتضاح عبدالعلی علی عسکری به مدیرعاملی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس نشده و اطراف ماجرا مشغول شانه خالی کردن از مسؤولیت هستند، پاراف برای نخستین بار جزییات جدیدی از این ماجرا منتشر می‌کند که البته سبب نگرانی جدی در مورد سرنوشت این دارایی مهم مردم ایران یعنی پر ارزش‌ترین شرکت بازار بورس کشور با نماد «فارس» می‌شود. مسؤولیت قانونی مستقیم انتصاب عبدالعلی علی‌عسکری با هیأت مدیره هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است، اما از ۵ عضو هیات مدیره ۲ عضو به جلسه دعوت نشده یا حاضر به پذیرش تعیین دستوری علی عسکری به مدیرعاملی نشده اند.

هیأت مدیره فعلی که بنا به دستور، علی عسکری را مدیرعامل کرده اند قبل از این جلسه از پایان کار قریب الوقوع خود مطلع بوده اند و در واقع برای زمانی تصمیم گرفته اند که خودشان دیگر مسؤولیت و پاسخگویی نخواهند داشت. بنا به آگهی منتشر شده در تاریخ ۱۳ دی، جلسه مجمع عمومی فوق العاده پتروشیمی خلیج فارس پس فردا شنبه ۲۵ دی صرفا به منظور تعیین هیات مدیره جدید برگزار خواهد شد. ۲ عضوی که صورتجلسه مدیرعاملی علی عسکری را امضا نکرده اند، نمایندگان وزارت اقتصاد یعنی سازمان خصوصی سازی (سهام عدالت) بوده اند. ۳ عضوی که صورتجلسه مدیرعاملی علی عسکری را امضا کرده اند هر ۳ از تیم دولت سابق و دارای گرایش اصلاح‌طلبی هستند و این همکاری مشفقانه آنها در پذیرش دستور از بالا! برای انتصاب علی عسکری جالب توجه است. جالب‌تر آنکه یکی از این ۳ نفر ، جعفر ربیعی مدیرعامل قبلی بود که خودش حکم برکناری خودش را امضا کرده است!!

در واقع اگر ربیعی هم از امضای صورتجلسه تعیین علی عسکری خودداری می‌کرد، این اتفاق نمی افتاد. منفعت ربیعی در برکناری خودش از مدیرعاملی چه بوده در حالی که می دانسته به‌زودی از هیات مدیره هم حذف خواهد شد؟! البته این ۳ نفر در متن صورتجلسه قبول سمت عبدالعلی علی‌عسکری صریحا قید کرده اند که جواد اوجی وزیر نفت به آنها ابلاغ و اعلان کرده است که علی عسکری صلاحیت لازم و تطابق قانونی با شرایط اساسنامه را برای مدیرعاملی دارد. حسین قربان‌زاده معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان خصوصی سازی، ۲ هفته پیش یعنی ۸ دی در کنفرانس خبری مشترک با جعفر ربیعی مدیرعامل وقت پتروشیمی خلیج فارس از واگذاری سهام ۱۸ درصدی دولت در این شرکت تا روز ۱۵ دی خبر داد که قرار بود بزرگترین واگذاری تاریخ بورس ایران باشد و البته این اتفاق رخ نداد. البته جناب قربان‌زاده ظاهراً اصلا در بازی نیست و در بی‌خبری محض از سناریو هست چرا که در واکنش به انتصاب علی‌عسکری مصاحبه کرد و گفت صورتجلسه ای به دست سازمان خصوصی‌سازی نرسیده و بعد از تایید ما علی عسکری می تواند مدیرعامل شود، در حالی که سازمان بورس در همان روز اطلاعیه تایید مدیرعاملی علی عسکری را منتشر کرد. پرده بعدی این سناریوی خطرناک خبری است که پنج‌شنبه منتشر شد مبنی بر نامه ۱۰۰ نماینده مجلس به رییس جمهور برای جلوگیری از واگذاری سهام دولت در پتروشیمی خلیج فارس‌. با کنار هم گذاشتن قطعات پازلی که در بالا گفته شد، می‌توان اهداف و احتمالات متفاوتی برای سناریوی پیاده سازی شده تصور کرد. یک گزینه آن است که وزارت نفت با اجرای این سناریو به دنبال آن بوده که جایگاه و سهام خودش را در فارس از دست ندهد هرچند دولت با آنکه شدیدا نیازمند پول است از درآمد هنگفتی محروم شود. همراهی کامل ۳ عضو اصلاح‌طلب هیات مدیره در همین راستا قرار می گیرد. هدف احتمالی دیگر آنست قیمت سهامی که قرار است واگذار شود به شدت افت کند تا آنها که قصد خرید آن را دارند، بز خری کنند. هدف‌های احتمالی دیگر از این سناریو چیست؟! چرا وزیر نفت صریحا وارد میدان نمی‌شود و درباره این انتصاب شفاف سازی نمی کند؟

۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 24013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha