رستگاری بورس در سه ماهه آخر سال؟

در سومین هفته کاری دی ماه موج خروج سرمایه حقیقی از بورس ادامه داشت و برای هفتمین هفته پی در پی شاهد خروج نقدینگی حقیقی بودیم و در پایان هفته رکورد ۱۵ روز پیاپی ثبت شد. در هفته اخیر باز هم بورس با خروج نقدینگی حقیقی مواجه بود، اما میزان آن نسبت به هفته پیشین کاهش یافت. بورس در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه رفت که روز چهارشنبه پیش از آن، دهمین روز خروج پول حقیقی ثبت شده بود. روز شنبه ۲۵۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد و روز یکشنبه این رقم به ۵۳۶ میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛روزنامه ابتکار وضعیت بازار بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ را تحلیل کرده است: در اواخر سال دولت نیاز مبرم به پول دارد بنابراین هرچقدر که به پایان سال نزدیک می‌شویم امیدواری بیشتری برای شرکت‌ها به وجود می‌آید. وقتی خبری از مذاکرات می‌آید، اثر منفی در قیمت دلار به ریال را شاهد هستیم. این تاثیر زیادی بر شرکت‌های بورسی ندارد و همین الان هم شرکت‌های بورسی براسا دلار نیمایی معاملات خود را انجام می‌دهند و تغییر قیمت دلار نقدی فرقی به حالشان ندارد.

در سومین هفته کاری دی ماه موج خروج سرمایه حقیقی از بورس ادامه داشت و برای هفتمین هفته پی در پی شاهد خروج نقدینگی حقیقی بودیم و در پایان هفته رکورد ۱۵ روز پیاپی ثبت شد. در هفته اخیر باز هم بورس با خروج نقدینگی حقیقی مواجه بود، اما میزان آن نسبت به هفته پیشین کاهش یافت. بورس در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه رفت که روز چهارشنبه پیش از آن، دهمین روز خروج پول حقیقی ثبت شده بود. روز شنبه ۲۵۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد و روز یکشنبه این رقم به ۵۳۶ میلیارد تومان افزایش یافت.

اقتصادنیوز نوشته خروج پول حقیقی روز دوشنبه ادامه پیدا کرد، اما نسبت به روز پنجشنبه کاهش داشت. در این روز ۲۷۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. این رقم در روز سه‌شنبه به ۱۵۲ میلیارد تومان کاهش یافت و روز چهارشنبه به ۱۰۰ میلیارد تومان، رسید؛ بنابراین در سه روز کاری آخر هفته روند خروج نقدینگی نزولی بود.

در مجموع ۵ روز کاری هفته هزار و ۳۲۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۲۶۴ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین کاهش ۱۷ درصدی داشته است. در ۱۵ روز اخیر ۴ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده که میانگین روزانه آن ۲۹۰ میلیارد تومان است.

یوسف اصلانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ تحلیلی دیگری از بازار بورس و پیش‌بینی ان داده است. او با اشاره به وضعیت بورس طی هفته گذشته اظهار کرد: طی سه روز آخر هفته سوم دی ماه، نوسان صعودی یا نزولی خاصی را در شاخص کل بورس نداشتیم. به عبارت دیگر روندی خنثی را در شاخص کل بورس شاهد بودیم. روز چهارشنبه شاخص کل با بورس ۴۲۰ واحد منفی به پایان رسید که صعود یا نزول خاصی حساب نمی‌شود. ما هنوز روندی را به معنای واقعی در بورس کشور نمی‌بینیم. فعلا در روند خنثی است. هرچند روند نزولی بزرگ شاخص کل هم هنوز تمام نشده است. این وضعیت نتیجه ادامه اعتمادی است که دو سال است درگیر آن هستیم. شاید در بازار فروشنده خاصی نباشد، اما خریدار خاصی نیز در آن نداریم.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در وضعیت بازار بورس بارقه‌های امیدی دیده می‌شود، گفت: آقای خاندوزی در مصاحبه‌ای به ده فرمان بورسی اشاره کرده و گفت که شخص ریاست جمهوری قرار است این ده فرمان را در بودجه سال آتی تنفیذ کند. این مسئله بخشی از نگرانی‌های فعالان بازار را رفع کرده است. اگر این عامل نبود، احتمال داشت امروز بازار با شرایط منفی‌تری مواجه شود.

اصلانی با اشاره به اقبال به برخی نمادهای بورسی گفت: در حال حاضر اقبال برای صنایع بانکی و خودرویی بیشتر شده است. این مسئله ناشی از این بارقه‌های امیدی است که از مذاکرات می‌آید. همچنین با توجه به اصلاح قیمتی که صنایع خوردویی و بانکی انجام دادند، صف خرید در این سهام‌ها طبیعی است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌های ماهانه کدال شاهد مثبت شدن تراز در بانک‌های مهم بورسی هستیم. البته باید توجه کرد که تصمیمات جدید شرکت‌های بورسی، اعطای امتیاز جدید به شرکت‌های بورسی نیست بلکه به نوعی افزایش نرخ سوخت برای شرکت‌ها را تعدیل می‌کند. بحث بر سر این بود که اگر نرخ سوخت صددرصد نرخ خوراک شود. در واقع این ده فرمان امتیازاتی را به شرکت‌ها می‌دهد که بتوانند اثر افزایش نرخ سوخت را برای شرکت‌ها متعادل کند.

وی افزود: اگر نیتجه مذاکرات مثبت باشد، این اطمینان را به سهامداران می‌دهد که دولت برای درآمد بیشتر دست در جیب شرکت‌های بروسی نمی‌کند و این هم خبر مثبتی برای کلیت بازار سرمایه است. لااقل مطمئن می‌شوند در دولتی که درآمدهایش بهتر است، دست در جیب شرکت‌های بورسی نکند.

اصلانی با اشاره به اینکه به زودی انتشار گزارش‌های ۹ ماهه در کدال می‌نشیند، گفت: این مسئله نیز به تدریج فضای بورس را مثبت‌تر خواهد کرد. از طرفی، چون به سمت پایان سال می‌رویم و از آنجا که دولت هم نیاز به نقدینگی دارد، نیاز دارد تا حمایت‌های واقعی از بازار انجام دهد. باید سهام شرکت‌ها بالا بیایند، تا دولت بتواند فروش سهام انجام دهد و دولت بتواند پول نقد به دست بیاورد.

او ادامه داد: در اواخر سال دولت نیاز مبرم به پول دارد. هرچقدر که به پایان سال نزدیک می‌شویم امیدواری بیشتری برای شرکت‌ها به وجود می‌آید. وقتی خبری از مذاکرات می‌آید، اثر منفی در قیمت دلار به ریال را شاهد هستیم. این تاثیر زیادی بر شرکت‌های بورسی ندارد و همین الان هم شرکت‌های بورسی براسا دلار نیمایی معاملات خود را انجام می‌دهند و تغییر قیمت دلار نقدی فرقی به حالشان ندارد.

اصلانی خاطرنشان کرد: دولت برای اینکه بتواند در اواخر سال به فروش سهام رو بیاورد، ابتدا باید حمایتی از بازار سرمایه داشته باشد تا قیمت سهم‌ها بالا بیاید و بتواند دست به فروش بزند. این فروش مشابه سال ۹۹ نیست. به هر حال بعد از اینکه سهام حدود ۵۰ درصدی رشد می‌کند، عرضه‌ای هم لازم است؛ بنابراین عرضه تنها در حد متعادل کردن بازار خواهد بود. اینطور نیست که ریزش بزرگی اتفاق بیفتد.

او با اشاره به می‌دانیم ریزش بورس هرگز پایین‌تر از کف قبلی نخواهد بود، بیان کرد: الان شاخص کل بورس محدوده یک میلیون و ۲۰۰ واحد را تثبیت کرده است. کمترین عددی که شاخص به خود دیده است، یک میلیون و ۱۰۰ واحد بوده است. قطعاً شاخص کل از این کمتر نخواهد شد. این شاخص کل نوسان‌های مثبت و منفی خواهد داشت، اما پایین‌تر از این کف وجود ندارد، اما اگر دولت تلاش کند شاخص بالا بیاید و فروش انجام دهد، در راستای نوسان‌های مثبت و منفی شاخص کل است، ولی کمتر از یک میلیون و ۱۰۰ واحد نخواهد رفت و وضعیت بنیادی شرکت‌ها و ارزش بازار اجازه این موضوع را نخواهد داد.

۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
کد خبر: 23995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha