ریزش ادامه‌دار قیمت‌ها درصورت توافق/دلار تا چه قیمتی کاهش می‌یابد؟

آنطور که به نظر می‌رسد برخی از بازارها طی هفته اخیر با تغییر نرخ دلار، مسیر خود را تغییر داده و این مسئله تاثیرپذیری بازارها از یکدیگر را نشان می‌دهد. حال با توجه به وضعیت بازارها این پرسش مطرح می‌شود که دلار تا چه قیمتی کاهش خواهد یافت؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛روزنامه  ابتکار روند بازارهای اقتصادی را بررسی کرده است: نرخ ارز در هفته گذشته کاهشی بود و این مسئله موجب نوسانات قیمتی در بخش‌های مختلف شد.

قیمت طلا در هفته سوم دی‌ماه متاثر از کاهش نرخ ارز کاهشی بود و حباب سکه با ۱۸۰ هزار تومان افت، به ۲۵۰ هزار تومان رسید. محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایرنا، درباره تحولات بازار سکه و طلا گفت: قیمت انس جهانی طلا در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته ۲۵ دلار افزایش داشت. ‌ نرخ ارز در هفته گذشته کاهشی بود و موجب شد بهای طلا و سکه کاهش یابد اما دوباره در اواسط هفته سیر صعودی را در پیش گرفت. در مجموع هفته گذشته به دلیل کاهش قیمت ارز بهای سکه و طلا کاهش یافت و حباب سکه اول هفته ۳۸۰ هزار تومان حباب داشت و در پایان هفته ۲۵۰ هزار تومان شد؛ یعنی ۱۸۰ هزار تومان کاهش داشت. کاهش قیمت‌ها تا اواسط هفته قابل توجه بود و سکه طرح جدید به کانال ۱۱ میلیون تومان هم بازگشت، اما از روز چهارشنبه دوباره رشد داشت. ‌

علاوه‌بر طلا و سکه، بازار خودرو نیز با تغییراتی همراه بود و با تغییر نرخ ارز، بازار خودرو نیز روند کاهشی به خود گرفته و طی روزهای گذشته شاهد کاهش دو الی پنج میلیون تومانی در اکثر خودروهای پرتیراژ داخلی بودیم. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه نوسانات ارزی و عرضه خودرو به بازار دو عامل اصلی در تعیین قیمت‌ها در بازار خودرو هستند، اشاره کرده است: طی یک هفته اخیر قیمت‌ها در بازار خودرو به دلیل عقب‌نشینی قیمت دلار، روند کاهشی گرفته‌اند؛ به گونه‌ای که خودروهای داخلی بین ۲ تا ۵ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. از سویی دیگر با توجه به کاهش قیمت دلار، مصرف‌کنندگان نیز دست از خرید کشیده و منتظر تعیین تکلیف قیمت‌ها در بازار ارز هستند.

دلار تا چه قیمتی کاهش می‌یابد؟

آنطور که به نظر می‌رسد برخی از بازارها طی هفته اخیر با تغییر نرخ دلار، مسیر خود را تغییر داده و این مسئله تاثیرپذیری بازارها از یکدیگر را نشان می‌دهد. حال با توجه به وضعیت بازارها این پرسش مطرح می‌شود که دلار تا چه قیمتی کاهش خواهد یافت؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند که نرخ ارز بیش از هر چیزی تحت تاثیر اخبار برجام بوده و سیگنال‌های مخابره شده از سمت وین به راحتی می‌تواند جهت حرکت بازار ارز و به دنبال آن بازارهای دیگر را تغییر دهد. به گفته آنها اگر توافقی در کوتاه‌مدت انجام شود، نرخ دلار می‌تواند کاهش بیشتری به خود بگیرد اما اگر توافقی در کار نباشد، قیمت‌ها بار دیگر در مسیر افزایشی قرار خواهند گرفت.

بررسی روند بازارها

هوشیار رستمی تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به تاثیر برجام بر اقتصاد و چگونگی روند بازارهای داخلی ابتکار گفت: اخبار منتشرشده از سمت وین تاثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدتی را برای اقتصاد ما به همراه خواهد داشت. اثر کوتاه‌مدت آن این است که با انتشار خبرهای مثبت نرخ دلار به دلیل انتظاراتی که از از مذاکرات در آینده به وجود می‌آید کاهش پیدا می‌کند چرا که اگر توافق صورت بگیرد عرضه دلار در بازار بیشتر خواهد شد. این در حالی است که دولت کسری بودجه داشته و هنگامی که دلاری از فروش نفت به دست بیاورد آن را در بازار عرضه کرده و آن را تبدیل به ریال می‌کند و از این طریق کسری بودجه جبران می‌شود. به همین دلیل بر اساس این انتظارات نرخ دلار شروع به ریزش می‌کند و به دنبال آن بازارهای دیگر نیز تغییر مسیر می‌دهند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در بودجه نیز نرخ دلار در حدود ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است اگر توافقات صورت بگیرد نرخ دلار به این کانال نزدیک می‌شود البته باید ببینیم که توافقات برای ایران خوب خواهد بود یا خیر، اگر توافقات مثبت باشد ایران می‌تواند روزانه دو تا دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر کند.

وی در ادامه گفت‌وگو به بررسی وضعیت بازارهای دیگر پرداخت در این باره گفت: هنگامی که نرخ دلار کاهش پیدا کند کالاهایی که مرتبط با دلار بوده نیز شاهد کاهش قیمت خواهند بود. مثلاً در صورت ریزش قیمت دلار ما شاهد کاهش قیمت طلا نیز خواهیم بود البته به جز قیمت دلار انس جهانی نیز تعیین‌کننده قیمت طلا است. اکنون روند کاهشی برای انس جهانی پیش‌بینی می‌شود و بنابراین هنگامی که انس جهانی کاهش قیمت داشته باشد و از سوی دیگر دلار نیز در مسیر افت قیمتی قرار بگیرد ما شاهد کاهش بیشتری در قیمت طلا خواهیم بود.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه صحبت‌هایش به چالش تورم در اقتصاد پرداخت و در این خصوص گفت: تمام این اما و اگرها در حالی است که ما در کشور با یک تورم بزرگ روبه‌رو هستیم. به عبارت دیگر هر وقت که بازارها با کاهش قیمت همراه باشند و در یک نقطه مشخص قرار بگیرند پس از مدتی دوباره شروع به افزایش قیمت می‌کنند. همانطور که در ابتدا اشاره کردم برجام اثر بلندمدت نیز دارد که این اثر همان کنترل انتظارات تورمی است. البته ما تورم را خواهیم داشت و پس از مدتی قیمت‌ها دوباره افزایشی می‌شود. ‌

وی افزود: آن چیزی که ما بیشتر در تور می‌بینیم انتظارات است بنابراین اگر توافق صورت بگیرد انتظارات تورمی تا حدودی کنترل می‌شود و سرعت افزایش قیمت‌ها را مقداری کاهش می‌دهد.

۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
کد خبر: 23994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha