زندگی در شهر سنسورها چه شکلی است؟ | هوشمندترین شهرهای جهان را بشناسید

از شهر سنسورها تا شهر بدون خودرو، هوشمند سازی تنها راه ادامه زندگی در شهرهای پرجمعیت مدرن است و برخی کشورهای جهان در این حوزه پیشگامند و خدمات ویژه‌ای را به شهروندان خود ارائه می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ارث، شهرهایی مانند سنگاپور، هلسینکی و آمستردام گام‌های بلندی در زمینه ابتکارات و خلاقیتهای مدیریت هوشمند شهری و به کارگیری فناوری‌های نوین به عنوان راهی برای کارآمدتر کردن شهرهای خود برداشته‌اند. 

جریان یکنواخت و برخطی از داده‌ها و اطلاعات وجود دارد که امور عمومی، ترافیک و ارائه خدمات را در این شهرها مدیریت می‌کند. دیگر خبری از صف‌های طولانی بیماران در بیمارستان‌ها و مردم در بانک‌ها نیست. ترافیک‌های سنگین خیابانی به دلیل سیستم‌های ترافیکی هماهنگ به راحتی روان می‌شوند و شهروندان به دلیل سیستم دلیوری هوشمند از ترددهای غیر ضروری در شهر بی نیاز هستند.

دسترس به اینترنت پرسرعت شبانه روزی در همه جا آسان است و به طور خلاصه، بسیاری از سختی‌های زندگی امروزی در این شهرهای شلوغ، با کمک هوش مصنوعی از بین رفته است. این در حالیست که سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که ۷۰ درصد جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ در شهرها و مناطق شهری زندگی خواهند کرد.به این معنی که مصرف انرژی، شبکه‌های حمل و نقل، تأسیسات فاضلاب و سیستم ترافیک بیش از هر زمان دیگری با چالش روبرو خواهد شد. اینجاست که برنامه‌ها و ابتکارات هوشمند شهری وارد عمل می‌شوند و ترکیب فناوری‌های هوشمند از جمله اینترنت اشیاء (IOT) کیفیت زندگی شهروندان را بهبود می‌بخشد.

سنگاپور، هلسینکی و زوریخ در صدر فهرست هوشمندترین شهرهای جهان قرار دارند. میزان هوشمندیاین شهرها با درک شهروندانشان از این موقعیت کارایی بالایی دارد:

زندگی در شهر سنسورها چه شکلی است؟  | هوشمندترین شهرهای جهان را بشناسید


سنگاپور
این کشور کوچک آسیای شرقی در بسیاری از ویژگی‌ها برتری جهانی دارد. شهر سنگاپور از سال ۲۰۱۴ آغاز به معرفی طیف گسترده‌ای از فناوری‌های هوشمند در بخش‌های عمومی و خصوصی خود کرد. سنگاپور شهر سنسورها و ربات‌هاست. فناوری پرداخت بدون تماس حمل و نقل عمومی ۷.۵ میلیون مسافر روزانه این شهر را تسهیل کرده است.

برای کمک به جمعیت سالمند، یک سیستم سلامت دیجیتال با کمک دستگاه‌های پوشیدنی مراقب وضعیت بیماران است و مشاوره‌های ویدیویی از مراجعه حضوری شهروندان به مراکز درمانی جلوگیری می‌کند. سال گذشته این کشور پیشرو برنامه‌ای محیط زیستی اعلام کرد و گفت به زودی به شهری بدون وسیله نقلیه تبدیل خواهد شد!

زندگی در شهر سنسورها چه شکلی است؟  | هوشمندترین شهرهای جهان را بشناسید

هلسینکی
پایتخت فنلاند شباهت‌های زیادی به سنگاپور دارد و اگر پیش از این نام این شهر را تنها در سریال معروف مانی هیست یا سرقت پول شنیده است باید بدانید که هلسینکی برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد که البته با توجه به عملکرد قبلی مدیریت این شهر، تحقق آن اتفاقی ساده خواهد بود.

هلسینکی قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ به یک شهر کربن خنثی تبدیل شود؛ این شهر پیش از این و در سال ۲۰۱۷ نیز توانسته بود انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۲۷ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ کاهش دهد. تا سال ۲۰۲۵ نیز، سعنی تنها سه سال دیگر، شهروندان این شهر از داشتن خودروهای شخصی بی نیاز خواهند بود. هدف دیگری که این شهر برای رسیدن به آن تلاش می‌کند برقی کردن کل ناوگان اتوبوس‌های شهری و گسترش شبکه‌های شارژ مترو و ماشین‌های الکتریکی است.

زندگی در شهر سنسورها چه شکلی است؟  | هوشمندترین شهرهای جهان را بشناسید

زوریخ
برای زوریخ، همه چیز با یک پروژه روشنایی خیابان شروع شد. شهر مجموعه‌ای از چراغ‌های خیابانی را معرفی کرد که با استفاده از حسگرهای خود و در تماس با سطوح ترافیکی، روشنایی خیابان‌ها را افزایش یا کاهش می‌داد و نتیجه شگفت‌انگیز بود: این پروژه باعث صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف انرژی شد.

از آن زمان، زوریخ چراغ‌های خیابانی هوشمند خود را در سراسر شهر گسترش داد و طیف وسیع‌تری از حسگرها را به کار گرفت تا داده‌های محیطی را جمع‌آوری کند، جریان ترافیک را اندازه‌گیری و به‌عنوان یک آنتن WiFi عمومی عمل کنند. همچنین سیستم مدیریت هوشمند این شهر، گرمایش، برق و سرمایش ساختمان‌ها را به هم متصل می‌کند که اثرات محیط زیستی قابل توجهی دارد.

زندگی در شهر سنسورها چه شکلی است؟  | هوشمندترین شهرهای جهان را بشناسید

آمستردام
پروژه‌های هوشمندسازی پایتخت هلند در سال ۲۰۰۹ کلید خورد که شامل بیش از ۱۷۰ عملیات مختلف در سراسر شهر بود. چیزی که در مورد آمستردام برجسته است توانایی این شهر در نوآور ماندن است، خواه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای شارژ کامیون‌های برقی حمل زباله باشد و خواه نصب ایستگاه‌های خورشیدی اتوبوس، تابلوهای تبلیغاتی و چراغ‌ها باشد.

ساخت دهکده‌های مسکونی شناور برای مبارزه با ازدحام بیش از حد و مجهز کردن ساختمان‌های مسکونی و تجاری به عایق‌های بام کارآمد، کلیدهای کم‌نور خودکار، کنتورهای هوشمند و چراغ‌های ال‌ای‌دی بسیار کم مصرف از دیگر اقدامات پیشروی این شهر زیبا بوده است.

زندگی در شهر سنسورها چه شکلی است؟  | هوشمندترین شهرهای جهان را بشناسید

سئول

پویش‌های فناوری هوشمند سئول که به عنوان اولین شهر هوشمند جهان نیز شناخته می‌شود، از زمان راه‌اندازی تاکنون بسیار قوی‌تر شده اند. داده‌ نبض تپنده پروژه‌های این شهر هوشمند هستند که از طریق انباشت و تجزیه و تحلیل الگوهای شهری مانند جریان ترافیک، سرعت و کیفیت هوا که توسط سنسورها و دوربین‌های مداربسته مستقر در سراسر شهر اندازه‌گیری می‌شود، مبنایی قوی برای زیرساخت‌ها و خدمات شهری ارائه می‌کند. با تمرکز این فناوری بر روی جمعیت سالمند نیز، یک ابتکار ایمن برای کمک به سالخوردگانی که به تنهایی زندگی می‌کنند راه اندازی شد.

هنگامی که سنسورها هیچ حرکتی را در یک بازه زمانی مشخص تشخیص ندهند یا اگر دما، رطوبت یا روشنایی غیرعادی توسط حسگرهای محیطی تشخیص داده شود، بلافاصله با خدمات اورژانس تماس گرفته می‌شود. سئول همچنین به دنبال استفاده از پلتفرم‌هایی برای ایجاد یک پایگاه هوش مصنوعی است تا شناسایی الگوهای بالقوه جرم و جنایت را ممکن کند. در حال حاضر، به لطف شبکه ۵G، پایتخت کره یکی از اولین شهرهایی است که از فناوری ۵G در حمل و نقل و حمل و نقل استفاده می‌کند.

۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
کد خبر: 23981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha