محصولات کشاورزی ایرانی آلوده به سموم نیست

نظری گفت: در بازگشت محصولات کشاورزی از برخی کشورها، به هیچ عنوان بحث آلودگی مطرح نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: درباره موضوع صادرات محصولات تازه خوری همچون فلفل دلمه‌ای واقعیت امر آن است که سموم مصرفی که در گذشته در مراکز گیاه پزشکی روسیه شناخته و ثبت شده بود، با سموم فعلی متفاوت است.

به گفته وی، با توجه به عدم ثبت ۴ نوع سم مصرفی، روسیه جنس های مورد نظر را پاس نکرد که در نهایت این امر منجر به بازگشت محصول شد.

در ۱۱ آذر امسال خبر بازگشت فلفل دلمه‌ای صادراتی سر و صدای زیادی به پا کرد، در حالی که مسئولان بارها اعلام کردند که این موضوع ارتباطی به باقی مانده سموم ندارد.

اخیرا رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: روش‌های نظارت در دنیا عوض شده است به طوری که قرنطینه مقصد صادراتی، به جای سلامت خود محصول، می خواهند بر بستر پرورش گیاهان نیز نظارت داشته باشند که بدین منظور سامانه "سماک" به زودی راه اندازی می شود تا تولیدکنندگان اطلاعات خود را ثبت کنند.

نظری گفت: در خرداد ماه مقامات روسی گزارش استفاده این نوع سموم که در لیست سموم ثبت شده قرار ندارد به وزارت جهاد منعکس کردند که متاسفانه مسئولان با بی توجهی از کنار این قضیه گذشتند.

به گفته وی، در سفر اخیر مقامات جمهوری اسلامی و نشست با مقامات روسی، مشکلات تا حدودی مرتفع شد و صادرات این محصولات مجدد برقرار شده است.

طی هفته های اخیر بازگشت محصولات کشاورزی از روسیه و هند، سرو صداهای زیادی به همراه داشت، در حالیکه گزارش ها حاکی از آن است که استانداردهای تامین سموم در کشور ما برابر با استانداردهای جهانی و سازمان فائو است.

۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 23976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha