تحقق درآمدهای مالیاتی سال ۱۴۰۱ سخت به نظر می رسد/ادعای دولت برای رشد اقتصادی ۸ درصدی بسیار خوش بینانه است

کارشناس و تحلیل گر مسائل اقتصادی گفت : امکان تحقق رشد ٨ درصدی بسیار کم است.در صورت لغو تحریم ها، عدد رشد می تواند از اعداد اشاره شده بالاتر برود. رشدی که قطعا درسایه صادرات نفتی محقق می شود و یکبار اتفاق می افتد.، در غیر این صورت اگر تحریم ها   لغو نشود شاید نصف عدد پیش بینی شده رشد اقتصادی توسط دولت، محقق شود.بنابراین می توان گفت دولت در مورد رساندن رشد اقتصادی ۸ درصدی بسیار خوش بینانه نگاه کرده است. 

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  رشد ۸ درصدی که رئیس جمهور وعده تضمین آن را به مجلس داده است موضوعی دور از دسترس نیست؛ مشروط به آماده بودن فضای اقتصاد. فضایی که بهره وری و تولید بالا و قابل اتکایی داشته باشد. از این نظر کارشناسان در تحقق رشد ۸درصدی اقتصاد ایران در سال آینده دچار تردیدهای جدی هستند که کارشناس وتحلیلگر مسائل اقتصادی در این گفت و گو با توجه به اعداد و ارقام ذکر شده در لایحه بودجه این رشد را برای سال آینده اقتصاد ایران غیر قابل حصول دانسته است.

حسین محمودی اصل کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع تضمین دولت درتحقق رشد ٨ درصدی اقتصاد ایران در سال آینده پرداخت و در این باره گفت: با توجه به اینکه زمان زیادی از روی کار آمدن دولت آقای رئیسی نمی گذرد ودولت و زمان مناسبی برای اصلاح ساختار بودجه نداشت، نتوانست اصلاحات ساختاری مورد نظر در بودجه را  انجام دهد، لذا آنچه در اصلاحات ساختاری بودجه مورد نیاز بود اعمال نشده است. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد:  آنچه در لایحه بودجه دیده می شود، بیشتر مدیریت هزینه هاست آن هم  به صورت مهندسی معکوس که بخشی از آن درمالیات ها لحاظ شده، یعنی دولت حدود ۶۲ درصد درآمد مالیاتی برای خود در نظر گرفته است. 

محمودی اصل نگرانی خود را در خصوص عدم تحقق درآمدهای مالیاتی ذکر کرد و در این باره گفت: اگر دولت بخواهد مالیات مورد نظر خود را  از پایه های مالیاتی جدید اخذ کند حتما مکانیزم شناسایی و سامانه های لازم برای انجام این کار باید آماده شود، در حالی که در این زمینه به نظر نمی‌رسد سازمان امور مالیاتی چندان آمادگی خاصی داشته باشد، بنابراین این نگرانی ایجاد می شود که ممکن است دولت مالیات مورد نظر خود را از پایه های فعلی اخذ کند که قطعا این رقم ها دست یافتنی نیست. البته رشد درآمدهای مالیاتی در سال قبل بیشتر بخاطر تورم ۵۰ درصدی بود حال که دولت تورم کمتر از ۳۰ درصدی را هدف گذاری کرده است تحقق افزایش درآمدهای مالیاتی در حد ۶۲ درصد سخت به نظر می رسد. 

حسین محمودی اصل کارشناس و تحلیل گر اقتصادی درباره مولفه هایی که مانع رشد ٨ درصدی اقتصاد در سال آینده می شوند گفت: سهم درآمدهای نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱حدود  ۳۷ درصد است. دولت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برای فروش نفت در بودجه لحاظ کرده، البته با گذاشتن این تبصره که اگر نتواند این میزان نفت صادر کند به جای آن اوراق چاپ می کند. به عبارت دیگر دولت به این موضوع اذعان کرده هر جایی که درآمدهایش محقق نشود به جای آن اوراق منتشر می کند، یعنی به نوعی پول چاپ می کند، پولی که باعث افزایش نقدینگی و تورم می شود. بنابراین می توان گفت دولت در مورد رساندن رشد اقتصادی ۸ درصدی بسیار خوش بینانه نگاه کرده است. 

کارشناس و تحلیلگر اقتصاد ایران افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت محترم، پیش، بینی کرده که حدود ۹۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانکها برای سرمایه گذاری صورت بگیرد. از بورس تامین مالی ۵۶۰هزار میلیاردی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شده که بخشی به فروش اوراق و عرضه شرکت ها مربوط می شود. در حالی که با وضعیت موجود اقتصاد نمی توان گفت این موارد به طور مناسب محقق خواهد شد. دولت سهم سرمایه گذاری از محل  بخش خصوصی ۱۸۱ هزار میلیارد تومان لحاظ کرده، هر چند بخش خصوصی درحال حاضر فعالیت های خود را انجام می دهد اما توان بخش خصوصی معمولا با نظام بانکی محقق می شود. حدود ۸۰۰ میلیون دلار هم برای جذب سرمایه گذاری خارجی لحاظ شده، یعنی تقریبا ۳۴۶۱هزار میلیارد تومان  به اندازه نزدیک کل نقدینکی کشور، 

وی در ادامه افزود: طبیعتا آن چیزی که عملیاتی و محقق شدنی است ۲۳۹۴ هزار میلیارد تومان است، لذا با این سرمایه گذاری به نظر می رسد میزان رشد مورد نظر دولت طبیعتا محقق نشود، چرا که ۴.۵ درصد از رشد از محل افزایش سرمایه گذاری لحاظ شده پیش بینی می شود.لذا می توان انتظار داشت به جای ۳۴۶۱ هزار میلیارد تومان ۲۳۹۴ هزار میلیارد تومان محقق شود. 

وی در ادامه تصریح کرد: شاید دولت بتواند در حدود ۲.۵ درصد رشد را از محل های اشاره شده کسب کند و اما  ۳.۵ درصد هم که از محل ارتقای بهره وری لحاظ شده است این درحالی است که در بهترین شرایط در برنامه ششم، یک و نیم درصد رشد بهره وری مدنظر بوده است. بنابراین  تحقق رشد ٨ درصدی  کم است. در صورتی رشد مورد نظر دولت محقق می شود که  صادرات توسعه بیابد و  تکنولوژی ها به روز شود و گلوگاه های توسعه اقتصاد کشور شناسایی شوند. گلوگاه هایی که موجب کاهش هزینه تولید و بهره وری در  کسب و کارها شوند. در صورتی رشد اقتصادی ٨ درصدی محقق می شود که رانت از اقتصاد ایران حذف شود. در حالی که تحقق اصلاحات اساسی در دوره زمانی یک ساله بسیار سخت خواهد بود. 

حسین محمودی اصل خاطر نشان کرد: در صورت لغو تحریم ها، عدد رشد می تواند از اعداد اشاره شده بالاتر برود. رشدی که قطعا درسایه صادرات نفتی محقق می شود و یکبار اتفاق می افتد.، در غیر این صورت اگر تحریم ها   لغو نشود شاید نصف عدد پیش بینی شده رشد اقتصادی توسط دولت، محقق شود.

۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 23974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha