با برجام هم دلار کاهش شدیدی نخواهد داشت/  نکته منفی خاصی در مذاکرات هسته‌ای  نیست که به ضرر بورس باشد!

کارشناس بازار سرمایه گفت : در مجموع نکته منفی در مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد که به ضرر بازار بورس منتهی شود. تنها ریسک توافقات هسته‌ای برای بازار سهام مربوط به کاهش شدید نرخ دلار می‌شود که از نظر من با توجه به دلایل مذکور به هیچ وجه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. در نتیجه شرایط سیاسی و اقتصادی بین المللی و داخلی موجب شده تا تنها ریسک این موضوع نیز پوشش داده شود و مشکلی از این بابت آینده بازار سهام را تهدید نمی‌کند.

باقر خادمی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بعید می دانم با شکل گیری توافقات هسته ای اتفاق بنیادی خاصی در اقتصاد کشورمان حاصل شود چراکه دو سال دیگرانتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در پیش است و شرکت‌های خارجی تجربه لغو توافقات در دوره‌های پیشین را دارند. بنابراین ریسک سرمایه گذاری و حضور آنها در ایران بنا بر احتمال لغو مجدد برجام افزایش پیدا می‌کند. شرکت‌های خارجی به سادگی حاضر به ورود به ایران و سرمایه گذاری باشند.

خادمی اضافه کرد: بنابراین گمان می‌کنم اگر توافقی شکل بگیرد، یک توافق بی جانی باشد که تاثیر زیادی بر روی قیمت دلار نگذارد و نرخ ارز در همین حوالی باقی بماند و یا نهایتا دلار با افت نرخ ناچیز و موقتی رو به رو شود. با این حساب از نظر دلاری بعید می‌دانم توافقات برجامی آسیبی به بازار سهام وارد کند.

وی افزود: توافقات برجامی حتی اگر به شکل ضعیفی شکل بگیرد، نخستین واکنش آن را در صنعت نفت شاهد خواهیم بود و به این واسطه فروش نفت و محصولات آن افزایش پیدا می‌کند و این موضوع تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه می‌گذارد؛ چراکه در این صورت دولت به سادگی کسری بودجه خود را تامین کرده و دیگر ناچار به انتشار اوراق بدهی دولتی و اخزا نیست. با کم شدن سایه فروش اوراق، جذابیت بازار سهام بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند بنابراین می‌توان افزایش فروش نفتی و توافقات را به نفع بازار سرمایه دانست.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: از طرفی اگر توافقات برجامی شکل بگیرد، شرایط مساعدی برای افزایش صادرات به وجود می‌آید و این موضوع به نفع شرکت‌های کامودیتی محور خواهد بود. از این رو مشکل مواد اولیه و محصولات پایه شرکت‌ها نیز برطرف خواهد شد و این موضوع اثر مستقیم و فراوانی در عملکرد شرکت‌ها و سودآوری آنها دارد؛ درنتیجه از این بُعد نیز توافقات برجامی به نفع بازار سهام خواهد بود.

خادمی ابراز کرد: در مجموع نکته منفی در مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد که به ضرر بازار بورس منتهی شود. تنها ریسک توافقات هسته‌ای برای بازار سهام مربوط به کاهش شدید نرخ دلار می‌شود که از نظر من با توجه به دلایل مذکور به هیچ وجه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. در نتیجه شرایط سیاسی و اقتصادی بین المللی و داخلی موجب شده تا تنها ریسک این موضوع نیز پوشش داده شود و مشکلی از این بابت آینده بازار سهام را تهدید نمی‌کند.

کارشناس بازار سرمایه در بررسی سناریوی آینده‌ بازار سهام در صورت عدم توافقات هسته‌ای، بیان کرد: اگر توافق برجامی شکل نگیرد، رشد تورم شتاب بیشتری خواهد گرفت و شاهد افزایش قابل توجه نرخ دلار می‎شویم و از آنجایی که رشد بازار سهام در سال‌های اخیر ناشی از رشد نرخ دلار و تورم بوده، این روند همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. در واقع ارزش ریال کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد و بازار سهام نیز به سمت رشد انفجاری پیش خواهد رفت.

وی در خصوص ترس بازار از توافقات برجامی و تاثیرات این موضوع، مطرح کرد: گمان می‌کنم اخبار مربوط به توافقات هسته‌ای پیشخور شده است و واکنش‌های منفی که کماکان با آن رو به رو می‌شویم و آخرین اصلاح شاخص کل یعنی اصلاح آن از شهریور ماه تاکنون ناشی از پیشخور این مسئله بوده است. همیشه اخبار در انتهای روندها منتشر می‌شوند و اگر با واکنش منفی هم رو به رو شویم، آخرین سوءگیری منفی خواهد بود.

خادمی گفت: گمان می‌کنم اخبار مربوط به مذاکرات برجامی تاثیر خود را بر روی بازار گذاشته است. اگر واکنش منفی به وجود بیاید، قاعدتا سهام دلاری محور و نمادهای پتروشیمی و پالایشی بیشترین تاثیرپذیری را خواهند داشت اما با بررسی این گروه‌ها خواهیم دریافت که هر یک از نمادهای دلاری بیش از ۳۰ الی ۵۰ درصد افت داشتند و اخبار مربوط به این موضوع را پیشخور کرده و اثر آن را درون خود دیده‌اند. بعید می‌دانم این گروه‌ها با این سطح از ارزندگی دیگر جایی برای اصلاح مجدد داشته باشند و در نهایت مسائل مربوط به توافقات برجامی و مذاکرات هسته‌ای با هر نتیجه‌ای که باشد، اتفاق نگران کننده‌ای برای بازار به حساب نمی‌آید.

۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
کد خبر: 23955

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha