پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان سال / سهامداران قید سودهای نجومی را بزنند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، با تاکید بر این نکته که اخبار حمایتی از بازار سرمایه، سیگنال‌های منفی به بازار می‌دهند، پیش‌بینی کرد شاخص کل تا پایان سال در محدوده‌هایی پایین‌تر از تحلیل‌های قبلی قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین ؛ در پایان معاملات هفته سوم دی ماه، شاخص کل بورس تهران در ارتفاع یک میلیون و ۳۳۴هزار واحد قرار گرفت تا افتی ۲.۱درصدی را در این هفته ثبت کند. امین شجاعی، کارشناس و فعال بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، به پیشبینی روند حرکت شاخص کل تا پایان سال جاری پرداخت و تاثیر اخبار منتشر شده بر بازار را بررسی کرد.

شوک اخبار به بازار سرمایه

شجاعی در ابتدا اظهار کرد: متاسفانه فضای بازار، به جای اینکه تحلیل محور باشد، خبر محور شده، البته منظور از تحلیل لزوما تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال نیست. در نگاه کلی، خبرهایی مثل عزل و نصب‌ها، روند مذاکرات وین، نرخ ارز و مصوباتی که گاه و بی‌گاه درباره صنایع مختلف تصویب می‌شوند، نمی‌توانند در روندهای کلان بورس تاثیرگذار باشند و فقط شوک‌های کوتاه‌مدت به بازار وارد می‌کنند. 

وی افزود: در روزهای گذشته خبرهای منتشر شده‌ از جمله اظهار نظر محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهوری در مورد شاخص کل، پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه و بسته ۱۰بندی وزیر اقتصاد برای حمایت از بورس، بسیار حاشیه‌ساز شدند که با نگاهی به سوابق آماری این دست حواشی، به سادگی می‌توان اثرات مخرب آنها را ردیابی کرد و حتی منتظر پیامدهایی به مراتب منفی‌تر هم بود.

شاخص کل پایین‌تر از انتظارت قرار می‌گیرد

این کارشناس بازار سرمایه درباره روند شاخص کل تا پایان سال۱۴۰۰، اذعان کرد: در خرداد ماه امسال انتظار نوسانات عدد شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۲۸۰هزار تا یک میلیون و ۴۵۰هزار واحد بود اما به‌دلیل همان اثرات مخرب و بر پایه روانشناسی بازار، می‌توان عددهایی پایین‌تر از  آخرین کف قیمتی شاخص کل را تا پایان سال جاری متصور شد.

رکود در راه است؟

شجاعی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از تحلیل‌ها اطلاعات غلطی همچون  ناهمخوان بودن رشد بازار سهام با بازارهای موازی (مثل دلار، سکه و خودرو) در اختیار مخاطبان بازار قرار می‌گیرد. اما نگاه آماری ۲۰ساله نشان می‌دهد؛ هر سیکل تورمی، جریانی است که بخشی از بازارها در آن به صورت موازی با تقدم و تاخر رشد می‌کنند. 

وی افزود: همیشه بازار سرمایه و بازار دلار در این رشد پیش ‌قدم هستند و بازار مسکن و خودرو، با کمی تاخیر در امتداد آن‌ها حرکت می کنند. بنابراین پس از افزایش قیمت خودرو، به مرحله افزایش قیمت خدمات شهری و مصارف روزمره خانوار می‌رسیم و این، شرایطی است که در حال حاضر در آن قرار داریم. 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: پس از این افزایش‌ها، برای رسیدن به تثبیت در همه بازارها، یک دوره رکود را پیش رو خواهیم داشت و این رکود، به معنی عدم انجام معاملات در همه بازارها است. مسلما انتظار کاهش قیمت‌ها بسیار دور از ذهن است اما به مرور و در یک بازه‌ی زمانی دو ساله شاهد افزایش قدرت خرید خواهیم بود. جریانی که همیشه و همیشه تکرار شده است.

سهامداران چه کنند؟

شجاعی در ادامه توصیه‌هایی برای سهامداران و معامله‌گران در این شرایط ارائه کرده و گفت: باید به روانشناسی سیکل‌های تورمی توضیح داده شده، دقت بیشتری کرد و در کنار آن، با توجهی کمتر نسبت به حواشی ذکر شده، برای افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری در بازه‌های کوتاه‌مدت، به سیگنال‌های تحلیل تکنیکال درست و اصولی توجه بیشتری داشت. اکیدا به معامله‌گران توصیه می‌شود انتظار سودهای نجومی سال۹۹ دور از ذهن است و بهتر است معامله‌گران با کاهش ریسک، به درصد سودهای کمتر اما مستمر اکتفا کنند.

۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
کد خبر: 23937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha