آیا سازمان بورس توان سلب صلاحیت مدیرعامل "فارس" را دارد؟

اعضای هیئت مدیره و مدیران ناشران باید از معیارها و ویژگیهای خاصی برخوردار باشند و در صورت دارا نبودن این ویژگی ها، سازمان بورس و اوراق بهادار اختیار سلب صلاحیت آنان را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛  با تغییر مدیرعامل هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس موجی از اعتراضات و انتقادات در فضای مجازی به راه افتاد. مدیرعامل جدید این مجموعه اگرچه کارنامه درخشانی داشته و تجربه سالها خدمت به کشور را همراه خود یدک می کشد، ولی تجربه فعالیت در صنعت پتروشیمی را ندارد و با توجه به آن که به سبب تحریم ها صنعت پتروشیمی ما بیش از هر زمان دیگری پیچیدگی دارد، چنین انتصابی می‌تواند هم منافع سهامداران را به مخاطره اندازد و هم به ضرر صنعت پتروشیمی کشور ما باشد. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا در چنین شرایطی، به لحاظ قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار اختیار تایید و یا سلب صلاحیت مدیران عامل ناشران را دارد یا نه؟

غلامعلی میرزایی منفرد مدرس دانشگاه و مشاور حقوقی بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: آنچه قوانین و مقررات به سازمان بورس و اوراق بهادار برای «تایید صلاحیت» مدیران تکلیف کرده، مربوط به مدیران «نهادهای مالی» و «تشکلهای خود انتظام» همچون بورس ها، فرابورس، سپردهگذاری مرکزی و شرکت مدیریت دارایی مرکزی است. البته که برخی از ناشران اوراق بهادار، از جمله برخی شرکتهای تامین سرمایه یا شرکتهای سرمایهگذاری، «دو بعدی» محسوب می شوند. یعنی هم ناشر هستند و هم نهاد مالی. لذا تایید صلاحیت مدیران این شرکتها نیز توسط سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می شود.

این مدرس دانشگاه افزود: اما طبق ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها صراحتاً تایید صلاحیت مدیران عامل ناشران به سازمان بورس و اوراق بهادار محول نشده، لیکن این سازمان، اختیار سلب صلاحیت مدیران ناشران را دارد. به عبارتی بر اساس ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها، مدیران ناشران اوراق بهادار شامل اعضاء هیأت مدیره و مدیرعامل باید از صلاحیت حرفه‌ای لازم برخوردار باشند. در غیر اینصورت مرجع انتخاب‌کننده موظف است از انتخاب آنان به سمت های یادشده خودداری نموده و یا مدیران انتخاب شده را از آن سمت برکنار نماید.

این وکیل دادگستری اظهار داشت: به علاوه به موجب آیین نامه اجرایی این ماده، صلاحیت حرفه ای مدیرعامل ناشر اوراق بهادار از حیث سوابق تحصیلی و تجربی منوط به احراز شرایط زیر است:

  1. داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط با موضوع فعالیت ناشر و مدارک قابل قبول دال بر آشنایی با مبانی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و قوانین و مقررات مرتبط.

  2. داشتن حداقل پنج سال سابقه کار مفید و مرتبط با موضوع فعالیت ناشر.

  3. در صورتی که مشخص شود مدیر انتخاب شده یا تأیید صلاحیت شده از ابتدا فاقد یکی از شرایط صلاحیت حرفه ای فوق الذکر بوده سازمان از مدیر مربوطه سلب صلاحیت میکند. در صورتی که سازمان از مدیری سلب صلاحیت نماید، مدیر مزبور می تواند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ، از تصمیم متخذه به هیئت مدیره سازمان اعتراض نماید. نظر هیئت مدیره سازمان در این خصوص قطعی و لازم الاجرا است.


این مشاور حقوقی سابق سازمان ادامه داد: پس اعضای هیئت مدیره و مدیران ناشران باید از معیارها و ویژگیهای خاصی برخوردار باشند و در صورت دارا نبودن این ویژگی ها، سازمان بورس و اوراق بهادار اختیار سلب صلاحیت آنان را دارد. در مورد انتصاب مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس، با توجه به قوانین و مقررات هیچگونه تخلفی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صورت نگرفته است؛ چرا که اصولاً حیطه اختیارات سازمان بورس و اوراق بهادار فرایند «پسینی» است نه «پیشینی»؛ یعنی اختیار سازمان مربوط به قبل از انتصاب مدیران عامل ناشران نیست و سازمان بورس و اوراق بهادار فقط بعد از انتخاب این مدیران، در صورتی که مدیر منصوب شده فاقد ویژگی ها و معیارهای قانونی مذکور باشد، امکان سلب صلاحیت مدیران را دارد.

میرزایی منفرد تصریح کرد: هر چند که بعد از انتخاب مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به لحاظ قانونی اختیاراتی برای سلب صلاحیت افرادی که از ویژگی‌ها و معیارهای قانونی برخوردار نباشند، دارد؛ اما جا دارد در فرآیند اصلاح قانون بازار اوراق بهادار به این موضوع نیز پرداخته شود تا برای مرجع انتخاب کننده که بدون لحاظ صلاحیت حرفه ای لازم، مدیری را منصوب میکند و یا آنرا برکنار نمیکند، ضمانت اجرا پیشبینی کرد و یا به سازمان بورس و اوراق بهادار در تایید صلاحیت مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره ناشران نیز اختیارات قانونی اعطا شود تا با انتخاب و انتصاب مدیر فاقد تخصص و تجربه مرتبط، منافع سهامداران به مخاطره نیفتد.

این حقوقدان بازار سرمایه در خاتمه افزود: چنین اختیاری را قانونگذار به بانک مرکزی داده و در صورت سلب صلاحیت حرفه‌ ای اعضای هیأت‌ مدیره و مدیران عامل بانکها و مؤسسات اعتباری، از مسؤولیت مربوطه منفصل می ‌شوند و ادامه تصدی مدیران مربوطه در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محسوب می‌ شود.

۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 23913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha