هلدینگ ۲۹۲ هزار میلیارد تومانی خلیج فارس را بهتـــر بشناسیــــد/دومیــــــن شــــــرکــــت پتــــروشیمی در خاورمیانه و چهلمین در جهان/سودخالص شرکت،۵۰ هزار میلیارد تومان!

این هلدینگ در بین ۱۰۰ شرکت برتر پتروشیمی جهان در رتبه بندی ICIS سال ۲۰۱۹، رتبه ۴۰ را به خود اختصاص داد. طبق این رتبه بندی هلدینگ خلیج فارس دومین شرکت پتروشیمی در خاورمیانه به حساب می‌‍آید. علاوه بر افتخارات بین المللی، نماد فارس طبق رتبه بندی IMI-۱۰۰ مقام نخست کشوری را از نظر شاخص های فروش، سودآوری، صادرات و خلق ارزش افزوده کسب کرده است.

گروه  بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛با انتصاب رئیس سابق صدا و سیما به مدیرعاملی هلدینگ خلیج فارس این شرکت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.برهمین اساس شناخت دقیق تر این شرکت بزرگ می تواند شمای دقیق تری از تغییر و تحول در این شرکت معظم را نمایان سازد.

هلدینگ خلیج فارس با نماد فارس در بازار دوم بورس فعالیت می‌کند. این نماد در گروه صنعت محصولات شیمیایی و زیرگروه تولید مواد شیمیایی پایه (بجز کود) به حساب می‌آید.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس متشکل از شرکتهای تولیدی، مهندسی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، آموزشی و خدماتی به‌عنوان بزرگترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی در سال ۱۳۸۹ با مدیریت دولتی به‌صورت سهامی عام تاسیس و در سال ۱۳۹۲ در راستای اجرای اصل ۴۴  قانون اساسی از مدیریت دولتی به بخش خصوصی واگذار شد.

از جمله شرکت‌های تولیدی زیرمجموعه از هلدینگ می‌توان به شرکت پتروشیمی‌های ارومیه، ایلام، خوزستان، کارون، شهید تندگویان اروند، بوعلی سینا، نوری، پارس، بندر امام و همچنین شرکت مبین انرژی خلیج فارس، شرکت فجرانرژی خلیج فارس اشاره کرد.

شرکت‌های خدماتی این هلدینگ شامل شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد، تجارت صنعت خلیج فارس، ره‌آوران فنون پتروشیمی، بازرگانی پتروشیمی، ان پی سی اینترنشنال، مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان (پترول) و شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر می‌شود.

این هلدینگ ۱۲ طرح توسعه ای در حوزه تولید محصولات پتروشیمی و تنوع بخشی به سبد محصولات شرکت را در دست اجرا داشته و در این زمینه موفق به کسب رتبه دومین شرکت برتر خاورمیانه گردیده است و از جمله طرح‌های آن می‌توان طرح کارخانه گاز و گاز مایع یادآوران ، پالایش گاز بیدبلند، پتروشیمی آپادانا، پتروشیمی هنگام، پتروشیمی ایلام (الفین ایلام)، الفین گچساران را نام برد.

همچنین این هلدینگ در بین ۱۰۰ شرکت برتر پتروشیمی جهان در رتبه بندی ICIS سال ۲۰۱۹، رتبه ۴۰ را به خود اختصاص داد.  طبق این رتبه بندی هلدینگ خلیج فارس دومین شرکت پتروشیمی در خاورمیانه به حساب می‌‍آید. علاوه بر افتخارات بین المللی، نماد فارس طبق رتبه بندی IMI-۱۰۰ مقام نخست کشوری را از نظر شاخص های فروش، سودآوری، صادرات و خلق ارزش افزوده کسب کرده.

شرکت پتروشیمی آریا ساسول، پتروشیمی مهر دو شرکت تولیدی فعال در این صنعت هستند که وابستگی مستقیمی به هلدینگ خلیج فارس دارند.

هلدینگ خلیج فارس با ارزش بازار بالغ بر ۲۹۲ همت و با دویست و هشتاد و هفت میلیارد سهم، بزرگترین شرکت بورسی لقب گرفته است. سید جلال میرهاشمی، مسعود جعفری اصطهباناتی، امیر حمزه مالمیر، محمد مهدی رحمتی و جعفر بدیعی از اعضای هیات مدیره بزرگترین هلدینگ کشور هستند.

ارزش بازار هلدینگ خلیج فارس ۲۹۲ همت است که مدیریت ۷ شرکت بورسی به ارزش بازار ۲۱۰ همت را در اختیار دارد. تعداد سرمایه گذاری های غیر بورسی ۲۶ شرکت بوده و برآورد ارزش بخش غیر بورسی به دلیل وجود سرمایه گذاری‌هایی مانند پالایش بید بلند و طرح‌های در دست اجرا چندان آسان نیست اما به‌طور سرانگشتی می توان عدد ۱۳۰ همت را برای آن تخمین زد. بنابراین ارزش افزوده سرمایه گذاری ها حدود ۳۱۵ همت تخمین زده می شود. ۶۰ همت هم حقوق صاحبان سهام داریم که عدد NAV  را به ۳۷۵ همت می‌رساند.

نسبت P به NAV این هلدینگ حدود ۶۹ درصد محاسبه می شود و سود شرکت اصلی و تلفیقی فارس در سال مالی گذشته به ترتیب به ۳۹ و ۵۲ همت می‌رسد.  سود شرکت اصلی در سال جاری احتمالا به ۴۵ همت و سود تلفیقی آن را هم می توان تا بیش از ۵۵ همت می رسد.

در خصوص رشد سودآوری آن، اگر متغیرهای تورمی را کنار بگذاریم رشد تولید در سال های آینده احتمالا از محل بیدبلند، آپادانا و هنگام خواهد بود. البته روی کاغذ شاید نتوان جهشی در عملیات برای هلدینگ متصور بود اما انتظار می رود روند رشدی با شیب ملایم تداوم داشته باشد و احتمالا طرح‌هایی مانند جمع آوری گاز فلر در بید بلند در آینده نزدیک ممکن نباشد.

اگر سود تلفیقی را مبنا بگذاریم  P/Eشرکت ۵.۲ واحد است. میانگین تقسیم سود در ۵ سال گذشته به ۴۰ درصد می رسد.

انتهای پیام./

۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 23884

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha