بهبود بازار؛ هدف اصلی قانون / نوسان‌گیری یا بازارگردانی؟

 عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: در دولت قبلی بنا بود قانون اوراق بهادار تغییر کند و اصلاحاتی انجام شود که نشد و اما در دولت سیزدهم وزارت اقتصاد در این خصوص اعلام آمادگی کرد و در نهایت اقدامی انجام نشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛ محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: در دولت قبلی بنا بود قانون اوراق بهادار تغییر کند و اصلاحاتی انجام شود که نشد و اما در دولت سیزدهم وزارت اقتصاد در این خصوص اعلام آمادگی کرد و در نهایت اقدامی انجام نشد. در نتیجه مجلس تصمیم گرفت که این موضوع را پیگیری کند و با کمک فعالان بازارسرمایه به این موضوع بپردازد تا بتوانیم آثار مثبتی را در بورس شاهد باشیم و خلاءهای بازارسرمایه پر شود.

شفاف سازی بخش دوم اصلاحیه قانون اوراق بهادار 

وی افزود: موضوع مورد بحث در بخش دوم پیش نویس قانون اوراق بهادار، آموزش بود که با حواشی و انتقاد فعالان بازار مواجه شد. در خصوص شفاف سازی این بخش، جلساتی برگزار شد و اطمینان می دهم که منظور در این اصلاحیه حذف مدرسان بورسی نیست و بنده هم در این خصوص نقدهای جدی دارم.

ضرورت اصلاح شیوه عرضه های اولیه 

ناظر مجلس در شورای عالی بورس عنوان کرد: مدتی است تصمیماتی در بازارسرمایه اخذ شده که موجب رانت گردیده است. تغییر شیوه عرضه های اولیه یکی از این موارد است و باید گفت این شیوه با نقدهایی بجا مواجه شده است. همچنین اگر شرکتی می خواهد سهام خود را در بورس عرضه کند، ‌ باید این شیوه آزادانه انجام شود؛ در نتیجه با تغییر روش عرضه های اولیه اعتماد مردم به بورس سلب شده است و به نظرم سازمان و شرکت بورس باید هر چه سریع تر این موضوع را اصلاح کنند.  

رد پای رئیس سازمان بورس در انتصابات ارکان 

این مدیر خوشنام تصریح کرد: آفتی که بصورت جدی در کشور ما وجود دارد، مداخله دولت در بخش خصوصی است؛ ‌همچنین در سایر شرکت ها هم شاهد دخالت دولت هستیم. اگر بنا است در ارکان بورس، ‌تغییر مدیریتی انجام شود؛ باید با تصویب اعضای هیات مدیره ارکان باشد و نباید رئیس سازمان بورس در این خصوص دخالتی داشته باشد. 

به گفته وی در چند سال اخیر شاهد تغییرات بی شماری در سازمان بورس بودیم و به دلیل رعایت شئونات قانونی؛ سازمان بورس باید پاسخگو باشد. وزیر اقتصاد هم باید به این موضوع توجه داشته باشد که در چیدمان مدیران ارکان بورس دخالت نکند. همچنین مسیر انتخاب مدیران ارکان بورس کاملا اشتباه است و هشدار می دهم که هر رد پایی در این خصوص بیابم؛ بصورت قانونی برخورد خواهم کرد.  

نوسان گیری یا بازارگردانی!

علیزاده در خصوص بازارگردانی بیان داشت: بازارگردانی نباید به معنای نوسان گیری باشد و الزام شده که شرکت ها اقدام بازارگردانی کنند. همچنین باید گفت بازارگردانی فقط و فقط نوسان گیری شده است
وی افزود: کسری بودجه در همه دولت ها وجود دارد و در دولت سیزدهم بنا است که به حداقل برسد.  

حمایت تمام قد دولت از بازارسرمایه 

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اظهار کرد: همان طور که مستحضر هستید رئیس جمهور و وزیر اقتصاد به بازارسرمایه توجه خاصی دارند و به همین دلیل ابراهیم رئیسی از شرکت بورس بازدید کرد و به نظرم نمایندگان مجلس که وکلای مردم هستند، شناخت بیشتری نسبت به بورس پیدا کرده اند.  

اعتماد مردم به بورس؛ ‌اولویت نخست

این مدیر باسابقه در خصوص روند بلندمدت بازارسرمایه گفت: با اصلاح قانون اوراق بهادار، بازارسرمایه بهبود خواهد یافت و در بلندمدت بهتر خواهد شد؛ ‌اما باید اطمینان مردم به این بازار حاصل شود.

۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 23875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha