چند ماه پس از ابتلا به کرونا دوباره به امیکرون مبتلا می‌شوید؟

سویه بسیار مسری اُمیکرون منجر به افزایش تعداد بیمارانی شده که بیش از یک بار به ویروس مبتلا می‌شوند و نگرانی‌هایی را در مورد کاهش ایمنی ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛بر اساس گزارش کالج امپریال لندن احتمال دارد سویه اُمیکرون به‌ طور خاص بیش از پنج برابر سویه دلتا باعث عفونت مجدد شود که علت آن تعداد جهش‌های زیاد در پروتئین سنبله است.

از آنجایی که کووید ۱۹ یک ویروس نسبتا جدید است، هنوز مشخص نیست که مصونیت چقدر می‌تواند در برابر آن دوام بیاورد اما نتایج تحقیقات اخیر سازمان بهداشت عمومی انگلستان(PHE) نشان داد تعداد زیادی از کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، حداقل به مدت پنج ماه از ابتلا مجدد به آن محافظت می‌شوند.

با این حال ممکن است همیشه اینطور نباشد زیرا عفونت مجدد به عوامل مختلفی بستگی دارد.

علائم ماندگار از ابتلا به عفونت کووید ۱۹ همچنان می‌تواند تا سه ماه در آزمایش PCR ظاهر شود؛ حتی اگر فرد هیچ علامتی را نشان ندهد. به این ترتیب آژانس امنیت سلامت بریتانیا(UKHSA) تنها در صورتی که یک فرد پس از ۹۰ روز یا بیشتر از بیماری اولیه یا تاریخ آزمایش قبلی نتیجه آزمایش PCR مثبت را دریافت کند، اعلام خواهد کرد که فرد مجددا به ویروس آلوده شده است.

چه عواملی می‌تواند بر عفونت مجدد تاثیر بگذارد؟

کسانی که واکسینه نشده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلای مجدد به کووید ۱۹ هستند زیرا واکسیناسیون محافظت طولانی‌تری نسبت به عفونت طبیعی ایجاد می‌کند.

نتایج تحقیقات در ایالات متحده نشان داد افرادی که واکسینه نشده‌اند ۲.۳۴ برابر بیشتر از افرادی که واکسینه شده‌اند، در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین داده‌های دفتر آمار ملی بریتانیا(ONS) حاکی از آن است کسانی که دوز دوم واکسن خود را بیش از ۹۰ روز پیش دریافت کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که بین ۱۴ تا ۸۹ روز پیش آن را تزریق کرده‌اند، احتمال بیشتری وجود دارد که مجددا آلوده شوند.

در مقایسه احتمال ابتلای مجدد به افرادی که هیچگونه تزریقی انجام نداده بودند، سه برابر بیشتر از کسانی بود که دوز دوم خود را ۱۴ تا ۸۹ روز پیش دریافت کردند.

به گفته  ONS بار ویروسی عامل دیگری است که می‌تواند بر عفونت مجدد تاثیر بگذارد. اگر افراد در عفونت اولیه بار کمتری از ویروس داشته باشند، احتمال ابتلای مجدد آنان به کووید ۱۹ بیشتر است.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد افرادی که فقط علائم خفیف دارند یا اصلا هیچ علائمی ندارند، ممکن است به اندازه افرادی که بیماری شدیدتری دارند، پاسخ ایمنی قوی نداشته باشند.

با این حال هر عفونت مجدد از کووید ۱۹ با بیماری خفیف‌تری نسبت به بیماری قبلی مرتبط است.

تا چه زمانی علائم کووید وجود دارند؟

به‌ طور متوسط ‌بین پنج تا ۶ روز طول می‌کشد تا علائم کووید ۱۹ ظاهر شود. اگر چه برخی از افراد ممکن است از یک تا ۱۴ روز پس از عفونت احساس ناخوشی کنند.

مدت‌زمانی که طول می‌کشد نتیجه آزمایش منفی پس از عفونت ظاهر شود، به شدت علائم بستگی دارد.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد آزمایش‌های PCR برای شناسایی ویروس حدود یک تا سه روز قبل از شروع علائم شروع می‌شود؛ یعنی زمانی که بار ویروسی به بالاترین حد خود می‌رسد. پس از این مرحله مقدار ویروس در بدن به تدریج کاهش می‌یابد تا زمانی که دیگر با PCR قابل تشخیص نباشد.

نتیجه آزمایش افراد بدون علامت معمولا برای یک تا ۱۴ روز مثبت است؛ در حالی که افراد مبتلا به بیماری خفیف تا متوسط ‌اغلب به مدت هفت روز یا بیشتر مثبت می‌شوند.

کسانی که علائم دارند، معمولا به‌ طور متوسط ‌حدود پنج روز احساس ناخوشی دارند و پس از این مدت باید علائم از بین برود.

۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 23870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha