اکنون بهترین زمان برای سرمایه گذاری است/سرمایه گذاری در صندوق یا سهام؛ کدام به نفع است؟/پیش‌بیــنی بازدهـــــــــی منــاسب بورس در مقایسه با سایر بازارها

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری سرمایه و دانش گفت: در حال حاضر بهترین بازار برای سرمایه گذاری، بورس است. سهامدارانی که مطرح می کنند از بازار سهام نا امید شده‌اند با دریافت سرمایه خود، چه بازاری را برای حفظ دارایی خود انتخاب می‌کنند؟ بازار پول و بانک‌ها نهایتا ۲۰ درصد سود سپرده پرداخت می‌کنند در حالی که با تورم ۴۰ درصدی رو به رو هستیم.سهامداران در بررسی این موضوع باید این نکته را مدنظر قرار بدهند که در صورت سرمایه گذاری چند درصد اصل سرمایه خود سود دریافت می‌کنند.

محمد نوربخش مدیر سرمایه گذاری کارگزاری سرمایه و دانش و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: عده‌ای بر این باورند که بازار دچار روندی فرسایشی شده بنابراین زمان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست، در صورتی که چنین فرضی اشتباه بوده و گمان می‌کنم اکنون بهترین زمان برای سرمایه گذاری است. در سرمایه گذاری باید آینده را دید و افت‌های ماه‌های گذشته نباید باعث نادیده گرفتن قیمت‌ها و شناسایی فرصت‌ها شود.

نوربخش تاکید کرد: در حال حاضر بهترین بازار برای سرمایه گذاری، بورس است. سهامدارانی که مطرح می کنند از بازار سهام نا امید شده‌اند با دریافت سرمایه خود، چه بازاری را برای حفظ دارایی خود انتخاب می‌کنند!؟ بازار پول و بانک‌ها نهایتا ۲۰ درصد سود سپرده پرداخت می‌کنند در حالی که با تورم ۴۰ درصدی رو به رو هستیم.

وی افزود: بازار مسکن نیز نسبت به بازار سهام بستر مناسبی برای سرمایه گذاری به حساب نمی‌آید. به طور مثال برای خرید یک آپارتمان در تهران حداقل نیاز به یک میلیارد تومان نقدینگی است که مالک آن می‌تواند سالانه حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان اجاره‌بها از ملک خود کسب کند اما با سرمایه گذاری همین میزان نقدینگی در بازار سهام، با فرض ثابت ماندن قیمت سهم بازهم سهامدار منفعت بیشتری به دست می‌آورد چراکه میزان  DPS سهم بیشتر از میزان بازدهی بازارهای موازی همچون مسکن است؛ به طور مثال سال گذشته یکی از نمادهای گروه فلزات اساسی برای یک میلیارد تومان نقدینگی  سود خوبی تقسیم کرد و علاوه بر این قیمت خود سهم نیز به مرور زمان افزایش داشت؛ بنابراین سهامدار از محل DPS و افزایش قیممت سهم منتفع شد.

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری سرمایه و دانش تشریح کرد: سهامداران در بررسی این موضوع باید این نکته را مدنظر قرار بدهند که در صورت سرمایه گذاری چند درصد اصل سرمایه خود سود دریافت می‌کنند.

وی درمورد این پرسش که با توجه به روند نزولی بازار سهام، مابین خرید مستقیم سهم و یا سرمایه گذاری در صندوق‌ها کدام یک را پیشنهاد می‌دهید؟ گفت: پاسخ این موضوع بستگی به میزان ریسک پذیری افراد دارد. اشخاصی که نمی‌خواهند ریسک کنند، می‌توانند صندوق‌های درآمد ثابت با سود ماهانه را انتخاب کنند. افرادی که ریسک ‌پذیری بیشتری دارند اما تمایلی به ورود مستقیم به بازار را ندارند، صندوق‌های سهامی گزینه خوبی برای آنهاست.

نوربخش ابراز کرد: در انتخاب مابین سرمایه گذاری در صندوق و سهام برای فردی که دانش سرمایه گذاری را داشته و ریسک پذیر است، به طور حتم سهام انتخاب جذاب‌تری به حساب می‌آید، چراکه امکان دریافت بازدهی بیشتر از صندوق‌ها را دارد، علاوه بر این موضوع در سرمایه گذاری مستقیم، فرد متحمل پرداخت ۲ درصد سرمایه به طور سالیانه برای مدیریت صندوق نمی‌شود. اگر فرد دانش کافی برای سرمایه گذاری مستقیم را نداشته باشد به طور حتم با ضرر رو به رو می‌شود بنابراین بهترین راهکار برای این دسته از افراد سرمایه گذاری غیر مستقیم و استفاده از صندوق‌هاست.

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری سرمایه و دانش در تکمیل سخنان خود با اشاره به اینکه برای انتخاب صندوق چه فاکتورهایی باید درنظر داشت، مطرح کرد: صندوق‌ها انواع مختلفی دارد و سرمایه گذاران می‌توانند بر اساس عملکرد خوب بلندمدتی که به ثبت رسانده‌اند، صندوق مدنظر خود را انتخاب کنند.

نوربخش گفت: در حقیقت بهترین راهکار برای تشخیص صندوقی که می‌تواند سود بیشتری به سرمایه گذار برساند، بررسی عملکرد گذشته آن در بلندمدت است. اگر صندوق در گذشته روند خوبی را ثبت کرده باشد به اصطلاح امتحان خود را پس داده و با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانند اقدام به سرمایه گذاری کنند اما به طور کلی گمان میکنم اکنون بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه است. در زمانی که کل بازار رشد می‌کند و هیاهویی در جو کلی بازار حاکم بوده، به مراتب ریسک آن افزایش پیدا می‌کند اما در حال حاضر قیمت‌ها به سطح منطقی دست پیدا کرده‌اند و آینده خوبی برای کلیت بازار سرمایه متصور هستم.

۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
کد خبر: 23849

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha