دلیل گرانی مرغ؛ پراکندگی تصمیم‌گیری‌ در حوزه اجرا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ و دیگر کالاهای اساسی همچون زنجیره‌ای به هم مرتبط هستند، گفت: از آنجا که بسیاری تصمیم‌گیری‌ها در حوزه اجرا سلیقه‌ای است، دود این عملکرد سلیقه‌ای، به چشم مردم می‌رود.

گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، سمیه رفیعی، با انتقاد از گرانی مجدد مرغ در روزهای اخیر به علل گرانی و راه‌های ایجاد ثبات قیمتی این کالای اساسی اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری در حوزه محصولات مختلف کشاورزی دچار پراکندگی بسیاری شده است چراکه مرجع واحد تصمیمم‌گیری ندارد، بدین معنا که یک دستگاه تولیدکننده و دستگاه دیگری قیمت‌گذار است و حتی دستگاه سومی قیمت‌گذاری و هدایت بازار را در کنترل دارد، درواقع برای این نوع محصولات دو تا سه مرجع تصمیم‌گیری وجود دارد، لذا در سایه این پراکندگی تصمیم‌گیری، گرانی‌هایی از این دست رقم می‌خورد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی قصد دارد؛ وظایف وزارت کشاورزی را متمرکز کند، درواقع این وزارتخانه علاوه‌بر تولیدکننده، برای میزان تولید نیز تصمیم‌گیرنده باشد، همچنین قیمت‌گذاری‌ها را انجام دهد. اگر این مهم محقق شود؛ بسیاری از مشکلات کنونی حوزه محصولات کشاورزی حل خواهد شد و با این آشفته بازار قیمت کالاهای اساسی رو به رو نخواهیم بود.

به گزارش خانه ملت، وی دلیل افزایش قیمت مرغ را نیز مرتبط با مشکلات تامین نهاده‌های دامی و خوراک دام دانست و گفت: افزایش قیمت مرغ و دیگر کالاهای اساسی همچون زنجیره‌ای به هم مرتبط هستند که این مهم به تدابیر مدیریتی و اجرایی باز می‌گردد چراکه بسیاری تصمیم‌گیری‌ها در حوزه اجرا سلیقه‌ای است و خط و مش مشخصی را دنبال نمی‌کند و در نهایت دود این عملکرد سلیقه‌ای و پراکندگی تصمیم‌گیری در کلان اجرایی، به چشم مردم و مصرف‌کننده می‌رود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس از بعد نظارتی خود به این موضوع ورود می‌کند و حتما تصمیماتی را به نفع مردم خواهد گرفت، اضافه کرد: اگرچه تصمیمات اجرایی در دست مجلس نیست اما مجلس یازدهم در تلاش است شرایط بهتری را برای مردم فراهم کند.

انتهای پیام/

۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 2383

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha