دولـت عقب نشینی کــرد/رئیس جمهور:حــــذف ارز ترجیـــــحی مصلحت نیست/این کار شوک وارد کردن به سفــره و معیشت مردم است!

آیت الله رئیسی تاکید کرد:حذف ارز ترجیحی را به مصلحت ندانستیم معتقد بودیم که این کار شوک وارد کردن به سفره و معیشت مردم است که خط قرمز دولت است رهبری مشکل را حل کردند و اجازه دادند وضعیت اقتصادی فعلی را تا تعیین تکلیف قطعی ارز ترجیحی ادامه دهیم. باور داریم که اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان ارز ترجیحی حذف شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل ازخبرگزاری میزان- آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در جلسه دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس با بیان اینکه انتظار دلسوزان انقلاب این است که همگرایی و همپوشانی بین دولت و مجلس صورت بگیرد، گفت: در جاهایی که این همکاری صورت می‌گیرد، آهنگ مجلس و دولت یکی است مانند آنچه درباره انرژی هسته‌ای مصوب شد و امروز هم دولت به دنبال اجرای آن است. در ساخت مسکن نیز اینچنین اقدام شد.

همسویی دولت و مجلس خواست مردم است 
آیت الله رئیسی با بیان اینکه آنچه مجلس تصویب می‌کند و آنچه دولت دنبال اجرای آن است، همه در یک سو قرار دارند، افزود: این همسویی و همراهی خواست مردم و در جهت حل مشکلات مردم است. یکی از جلوه‌های مهمی که قادر است در این همگرایی و همسویی مفید واقع شود، مسئله بودجه به عنوان مهمترین سند مالی کشور است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز انتظار مردم به دولت برای اینکه گره‌ها را بگشاید و آنچه وعده داد تحقق عینی و عملی پیدا کند و پایبند به وعده‌ها در عمل باشد.

پایین‌ترین سطح ابتلا و فوتی ناشی از کرونا در کشور
دکتر رئیسی با بیان اینکه امروز پروردگار را نسبت به آنچه در کشور در برخورد با ویروس کرونا اتفاق افتاد، شاکر هستم، افزود: دیگر نمی‌توانند آنچه در کشورهای غربی اتفاق افتاده را به رخ ما بکشند، به لطف خدا امروز پایین‌ترین سطح ابتلا و فوتی ناشی از کرونا در کشور وجود دارد. امروز شاهد وضعیتی کاملا متفاوت در صیانت از جان مردم هستیم.

تورم سیر نزولی پیدا کرده است
وی با بیان اینکه امروز کنترل تورم دنبال می شود، افزود: آمارها نشان می‌دهد تورم سیر نزولی پیدا کرده است. همچنین افزایش صادرات در کشور آغاز شده است و صادرات غیرنفتی ۴۰ درصد افزایش داشته است؛ باید تلاش کرد تا این میزان افزایش یابد زیرا سهم ما در اقتصاد منطقه بالاست. 

افزایش صادرات نفتی و بازگشت وجوه حاصل از صادرات اتفاق افتاد

رئیس جمهور گفت: صادرات نفتی میعانات علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها، افزایش یافته است، بعضا گله‌مند بودند که نمی‌شود اما این اتفاق افتاد و از طرف دیگر ارز حاصل از این صادرات به منابع ارزی بر می‌گردد، این نیز نکته مهمی است و منابع ارزی رو به افزایش است. هم افزایش صادرات نفتی و هم بازگشت وجوه حاصل از صادرات اتفاق افتاد.

افزایش سه برابری روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه 
آیت الله رئیسی بیان کرد: توازن و تعامل در برقراری ارتباط با کشورها که قول داده بودیم امروز رخ داده است و این توازن در سیاست خارجی برای کشورهای منطقه و جهان نیز ثابت شده است. با برخی از کشورهای منطقه روابط تجاری و اقتصادی مان تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

افزایش اعتماد مردم به دولت
رئیس جمهور با اشاره به مسئله مهم افزایش اعتماد مردم به دولت بیان کرد: این سرمایه بزرگ با هیچ چیز قابل عوض کردن نیست. اگر زلزله، سیل رخ داد و حمله سایبری داشتیم که می‌خواستند کشور را بواسطه آن، دچار بحران کنند الحمدلله با کمک و اعتماد مردم این وضعیت را بدون مشکل پشت سر گذاشتیم.

تلاش دولت برای رفع و خنثی سازی تحریم‌ها
رئیس جمهور با اشاره به تلاش دولت برای رفع و خنثی سازی تحریم‌ها گفت: رفع تحریم‌ها با مجموعه کارهای عزتمدانه دنبال می‌شود و مهمتر از همه آنکه قرارگاه خنثی کردن تحریم‌ها فعال است که ما به هیچ عنوان تحریم‌ها و تهدیدها را برای خودمان مانع ندانیم تا با ظرفیت اعتماد و حمایت مردم و در کنار هم قرار داشتن مسئولان کشور کارها به نتیجه مطلوب برسند.


آیت الله رئیسی با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۱ تاکید کرد: در این لایحه هدف گیری دولت تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی است، سال‌های گذشته مشکلات جدی داشتیم و رشد کمتر از یک درصد وجود داشته است؛ رشد اقتصادی ۸ درصدی با همکاری دولت و مجلس امکانپذیر است.

تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی و کاهش بیکاری
رئیس جمهور بیان کرد: امید است با تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی مسئله بیکاری کاهش یابد و چرخ‌های تولید بیش از این به حرکت دربیاید و بسیاری از مشکلات را حل کند.

سفره و معیشت مردم نباید آسیب ببیند
آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه مهار تورم از مسائلی است که در این لایحه بودجه هدف گیری شده است، افزود: نباید شاهد باشیم فقیر ما فقیرتر و غنی‌ها غنی‌تر شده اند، سفره و معیشت مردم نباید آسیب ببیند. از نکات قابل توجه که در کمیسیون تلفیق هم مطرح شده مسئله ارز ترجیحی است که دغدغه همه ماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت لایحه دوفوریتی مبنی بر اینکه اولا ارز ترجیحی برای چند ماه آتی ادامه پیدا کند دوما حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای مردم به ویژه خانواده‌های نیازمند کار درستی نیست، را به مجلس ارائه کرد، افزود: حتماً باید این جبران صورت گیرد؛ مجلس به فوریت لایحه رای نداد. 

آیت الله رئیسی گفت: ترجمه رای نمایندگان مجلس به عدم فوریت لایحه دولت این بود که طبق قانون باید ارز ترجیحی حذف شود، لذا شرحی برای ریاست مجلس نوشتم و گفتم که در جلسه برای نمایندگان تبیین شود که عدم رای به فوریت لایحه بدین معنا است که ارز ترجیحی باید حذف شود.

حذف ارز ترجیحی را به مصلحت ندانستیم

رئیس جمهور بیان کرد: حذف ارز ترجیحی را به مصلحت ندانستیم معتقد بودیم که این کار شوک وارد کردن به سفره و معیشت مردم است که خط قرمز دولت است رهبری مشکل را حل کردند و اجازه دادند وضعیت اقتصادی فعلی را تا تعیین تکلیف قطعی ارز ترجیحی ادامه دهیم

امکان ندارد بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان ارز ترجیحی حذف شود

آیت الله رئیسی تاکید کرد: باور داریم که اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان ارز ترجیحی حذف شود.

نظام عادلانه پرداخت از نیازهای کشور است و مورد حمایت ماست

رئیس جمهور با اشاره به روند پرداخت نامتوازن دستمزدها گفت: نظام داخت‌های نامتوازن هم مردم، هم کارکنان، هم ما و شما را رنج می‌دهد. نظام عادلانه پرداخت از نیازهای کشور است و مورد حمایت ماست. کارکنان قوه قضاییه، دادگستری‌ها و تمام کسانی که به نام دولت و حکومت مشغول به کار هستند، مورد توجه قرار دارند. 

۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 23788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha