یک مالک و دو تیم ؟! /دلیل حذف سرخابی ها از آسیا

مالکیت همزمان دولت بر دو تیم پرسپولیس و استقلال اصلی ترین مشکل این دوتیم در مراحل بررسی مجوز حرفه ای توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده که نهایتا به حذف دو تیم ایرانی منجر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  کنفدراسیون فوتبال آسیا صبح دیروز با انتشار بیانیه‌ای رسما اعلام کرد، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند و نتوانستند مجوزهای لازم را اخذ کنند.
بررسی اشکالات و ایراداتی که AFC به باشگاه‌های ایرانی وارد کرده بود و برای آنها طی نامه‌ای ارسال کرده بود نشان می‌دهد استقلال و پرسپولیس در برخی موارد مشکلات مشترکی دارند.

یکی از همین ایرادات که AFC اصرار به حل آن داشت، مربوط به مباحث زیرساختی است که به ورزشگاه آزادی مربوط می‌شود. بر همین اساس نداشتن تیر دروازه ذخیره، استاندارد نبودن ورودی‌ها و خروجی‌ها که در صورت بروز حادثه افراد بتوانند به سرعت ورزشگاه را تخلیه  کنند، نداشتن ۱۱ دوش در رختکن تیم‌ها (درحال حاضر ۴ دوش فعال وجود دارد) و همینطور استاندارد نبودن سرویس‌های بهداشتی از ایرادات مطرح  شده از سوی AFC است. 
این مجموعه از اماکانت مورد نظر AFC جزو قوانین ثابت و الزامت ضروری است که تیم های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران بیش از یک دهه است که در جریان ان هستند و هرسال فقط در برخی جزئیات تغییر می کند ولی اصل درخواست ها بدون تغییر جاری است. یعنی اینکه تعداد دوش های لازم برای تایید ورزشگاه آزادی 11 عدد باید باشد ضرب العجلی به تیم ها ابلاغ نشده است.

اما در این میان یکی از اصلی ترین مشکلات استقلال و پرسپولیس که AFC را مجاب کرد مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه را باطل کند، مالکیت مشترک سرخ‌آبی‌ها است. در سال‌های اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا بارها تذکر داده بود که بر اساس قوانین، یک فرد یا یک شرکت و یا یک نهاد نمی‌تواند مالکیت مشترک دو باشگاه را در یک لیگ داشته باشد اما مسئولان ورزش ایران در سالهای گذشته هیچ وقت این ایراد را جدی نگرفتند. البته که در هفته‌های اخیر وزارت ورزش اداره باشگاه پرسپولیس را به وزارت دارایی و استقلال را به وزارت صمت واگذر کرد اما به نظر می‌رسد این اقدام دیگر دیر انجام شده بود و AFC را متقاعد نکرد تا این مشکل را حل شده قلمداد کند.

از دیگر مشکلات پرسپولیس بحث پرداخت مطالبات گابریل کالدورن بود. بر اساس قوانین صدور مجوز حرفه‌ای در سال ۲۰۲۱، باشگاه‌ها تا ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ شهریور) فرصت داشتند تا تمام بدهی‌های خود را پرداخت کنند و مدارک آن را آپلود کنند. از آنجایی که دادگاه CAS در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ رسما حکم کمیته وضعیت فیفا درباره پرونده کالدورن را تایید کرده، از آن تاریخ رسما رای این پروده قطعی بوده و باید پرداخت می‌شد که تا ۱۰ شهریور (مربوط به دوره مدیریت جعفر سمیعی) پرداخت نشده است. البته که این بدهی چند ماه بعد پرداخت شد اما پرداخت نشدن در موعد مقرر (۱۰ شهریور) ایراد غیر قابل پذیرش از سوی AFC بوده است.

درباره بدهی‌ها، بررسی پرونده استقلال نشان می‌دهد این باشگاه پیش از تاریخ ۱۰ شهریور بدهی قطعی نداشته و تمام مشکل این باشگاه به مالکیت مشترک و ایرادات ورزشگاه آزادی برمی‌گردد.
اما پس از این اتفاق اصحاب فوتبال ایران واکنش های متفاوتی به این خبر داشتند:

یحیی گل محمدی درباره این فضاحت گفته : 

"برای ما که یک گروه پرتلاش هستیم، به عنوان تیم اول ایران و سید یک مسابقات که سابقه ۲ فینال آسیا را در کارنامه دارد، واقعا شوکه کننده بود و پذیرش آن برایم بسیار سخت است‌. همه ما از این مسائل ناراحت هستیم. برخی افراد که با تصمیم ‌گیری‌های خود زمینه ساز این افتضاح تاریخی شدند، باید پاسخگو باشند. ۱۰ روز برای استیناف وقت داده‌اند، امیدواریم، اما نمی‌دانم واقعا چه در پیش خواهد بود. این یک افتضاح تاریخی است، اگر این اتفاق برای فوتبال ایران رخ دهد واقعا دردناک است و جواب میلیون‌ها هوادار را چه کسانی باید بدهند؟ اصلا چطور می‌خواهند جواب پس بدهند؟"
 

سید حجت کریمی، عضو هیات مدیره باشگاه استقلال هم معتقد است که وزارت خانه قبلی مقصر این مشکلات است . او می گوید :

"در دوران مدیریتی آقای سلطانی‌فر در ورزش ایران، فوتبال ما دچار مشکلات زیادی شد و در نهایت ما شاهد این اتفاق هستیم. آقای سجادی در این مدت خواست تمام تلاش خود را برای رفع این مشکل انجام دهد اما وقتی زیرساخت‌ها خراب باشد، نمی‌توان کار خاصی انجام داد. الان کلی هوادار برای چنین مساله‌ای بسیار غمگین هستند.وزارت‌خانه و باشگاه‌ها تمام تلاش خود را کردند اما قبل از اینکه این اتفاق می‌افتاد باید امور مربوطه انجام می‌شد و مشکلاتی که در وزارت‌خانه قبل پیش آمده بود، در این مسیر خیلی تاثیرگذار بود. من چند مورد را سراغ دارم که وزارت‌خانه قبل می‌خواست در این دوره به وقوع بپیوندد. ساختار از قبل خراب بوده است و یک نفر نمی‌تواند همه مشکلات را به یک‌باره حل کند."

حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال هم خاطرنشان کرد:

باعث تعجب است که باشگاه‌های کشورمان به جای درک اهمیت موضوع و اقدام برای رفع مشکلات و نواقص در آینده، توپ را به زمین دیگران می‌اندازند. شاهد این مدعا نیز باشگاه گل‌گهر سیرجان است که در کمیته بدوی تایید شد، اما AFC آن را رد کرد.

ستار همدانی پیشکسوت استقلال هم گفت:

سوء مدیریت باعث این اتفاقات شده است. تا زمانی که ساختاری ایجاد نشود و شرح وظایف مشخص نباشد، این مشکلات را خواهیم داشت. مشکلات زیادی در فوتبال‌مان وجود دارد که بیشتر آن به بحث مدیریت بازمی‌گردد، ماجرای پرونده ویلموتس نشأت گرفته از مشکلات مدیریتی است.
 

۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 23754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha