۲۴۰ شرکت زیر قیمت سهام سال ۹۸ / "بورس" به رشد اساسی سودآوری شرکت‌ها واکنش نشان نداد

چون تکلیف برجام مشخص نشده، سرمایه گذاران و حتی خود بازار سرمایه در سردرگمی به سر می‌برند. با توجه به وضعیت فعلی، می‌توان گفت برای تمامی سرمایه گذاران این سوال " چرا بازار سرمایه رشد نمی‌کند " بوجود آمده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ حسین اروجلو، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: واکنش‌هایی که فعالان بازار نسبت به اتفاقات این حوزه نشان می‌دهند خیلی بیش از حد بوده و چون تکلیف برجام مشخص نشده، سرمایه گذاران و حتی خود بازار سرمایه در سردرگمی به سر می‌برند.

وی افزود: با توجه به وضعیت فعلی، می‌توان گفت برای تمامی سرمایه‌گذاران این سوال که " چرا بازار سرمایه رشد نمی‌کند " بوجود آمده است. همچنین در بحث بودجه ارائه شده به مجلس نیز ابهاماتی وجود دارد.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: در حال حاضر بانک مرکزی تلاش می‌کند نرخ بهره بین بانکی را کاهش دهد و تقریبا در ۱۰ روز گذشته گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده که باید برای بازار خبر خیلی خوبی باشد، در صورتی که بازار سرمایه هیچ واکنشی نسبت به این خبر نشان نداده است.

اروجلو ضمن اشاره به نسبت بیشتر نقدینگی به روند بازار بیان کرد: اگر به گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها مراجعه کنیم، معاملات بیش از ۲۴۰ شرکت زیر قیمت سال ۹۸ بوده؛ اما سودآوری شرکت‌ها تقریبا چند برابر شده است. متأسفانه هیچ کدام از این خبرها تأثیر مثبتی بر بازار نگذاشته و حجم نقدینگی موجود نیز متناسب بازار نیست. البته تعداد شرکت‌ها روز به روز افزایش یافته و بازار بزرگتر شده؛ اما همچنان نقدینگی بیشتر از اندازه بازار است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: معاملات ۲ یا ۳ همتی هیچ تأثیری بر روند بازار سرمایه نمی‌گذارد و اگر روند بخشی از معاملات بهتر شود، بخش‌های دیگر تضعیف می‌شوند. در واقع عدم وجود نقدینگی، معضل اصلی بازار سرمایه است که می‌تواند با همت دولت از بین برود.

۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 23749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha