نباید اجازه داد چنین پیش نویس هایی آرامش را از بازار سرمایه سلب کند/ رسانه ها شوک هایی که بازار سرمایه را دچار اختلال می کند مدیریت کنند

کارشناس بازار سهام گفت: تا زمانی که پیش نویس ها به صورت کامل و همه جانبه ابعاد آن مورد بررسی قرار نگیرند و تبدیل به قانون نشوند دارای ارزش و اعتبار نیستند و نباید به آن توجه کرد. به کرات پیش نویس قوانین مالیاتی، قوانین مربوط به مسائل اجتماعی و فرهنگی نوشته شده که توسط رسانه ها بیان شده و آرامش را از جامعه سلب کرده بدون اینکه پیش نویس به قانون تبدیل شده باشد. در مورد پیش نویس قانون بازار سرمایه نیز در حال حاضر فقط باید به عنوان یک پیش نویس ساده به آن نگریست.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پیش نویس قانون بازار سرمایه این روزها موجی در میان اهالی فعال و نیمه فعال از قدیمی ها تا سهامداران تازه وارد به بورس ایجاد کرده نگرانی هایی را درخصوص نگاه یک سویه مدیران بازار سرمایه به سهامداران و جرم هایی که به این منظور در این پیش نویس ذکر شده ایجاد کرده است. اینکه این پیش نویس تا چه حد امکان تبدیل شدن به قانون دارد و مخاطرات تدوین و رسانه ای شدن چنین پیش نویس هایی برای بازار سرمایه ایران چیست را در گفت و گو با کارشناس بازار سرمایه مطرح کردیم که در ادامه آمده است.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص قانون پیش نویس بازار سرمایه با بی اهمیت خواندن چنین پیش نویس هایی گفت: آنچه به عنوان قانون سرمایه نوشته شده فقط در حد یک پیش نویس است، لذا درهمین حد باید به آن اعتنا شود نه بیشتر، چرا که در گذشته هم عملا مشابه چنین پیش نویس هایی نوشته شده که هیچ گاه به قانون تبدیل نشده و به مرحله اجرا نرسیده است.

وی در این باره گفت: تا زمانی که پیش نویس ها به صورت کامل و همه جانبه ابعاد آن مورد بررسی قرار نگیرند و تبدیل به قانون نشوند دارای ارزش و اعتبار نیستند و نباید به آن توجه کرد. ضمن اینکه تبدیل چنین پیش نویس هایی به دلیل زمان بر بودن بررسی و اصلاحاتی که باید روی آن صورت بگیرد قطعا دو تا سه سال آینده این پیش نویس به قانون تبدیل می شود بنابراین از الان نباید روی این پیش نویس حساسیت خاصی به خرج دهیم.

دارابی کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به این خاطر فکر می کنم واکنش هایی که نسبت به این پیش نویس داده شد، بیشتر از حد معمول بود البته به خاطر جرم انگاری هایی که در پیش نویس آمده است.اما باید به این نکته توجه داشته باشیم تا زمانی که این پیش نویس در صحن علنی مجلس مورد بررسی و کار کارشناسی قرار بگیرد قطعا دچار تفاوت های اساسی می شود که فعالان بازار سرمایه را راضی خواهد کرد. ضمن اینکه برای تبدیل شدن این پیش نویس به قانون در مدتی که سپری می شود کانون نهادها، کانون کارگزاران، سازمان بورس و کمیسیون اقتصادی مجلس دست به دست هم می دهند تا چارچوب قوانین و مقررات را به گونه ای اصلاح کنند تا جامعیت کافی را داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه باید صبر کنیم ومنتظر رفع موارد انتقادی در پیش نویس باشیم گفت: قطعا بندهای مختلفی از این پیش نویس باید تغییر کند یا حذف شود و موارد دیگری در آن گنجانده شود. این موارد نیازمند صبوری فعالین بازار سرمایه است ضمن بیان انتقادات درست وسازنده و ارائه راهکارها وپیشنهادهای درست، باید منتظر باشیم تا نهادهای قانونی و مشورتی کار تدوین موارد کمبود و اصلاح یا حذف برخی از بخش ها را انجام دهند.

همایون دارابی خاطر نشان کرد: قطعا نباید سهامداران تازه آشنا و تازه وارد به بازار سرمایه را با پیش نویسی که هنوز به قانون تبدیل نشده دچار واهمه کنیم. این پیش نویس به تازگی به دست کمیسیون اقتصادی مجلس رسیده و در آینده آن را بررسی می کند. ضمن اینکه سایر نهادهای مرتبط نیز باید در کنار کمیسیون اقتصادی موارد اصلاحی را در دستور کار قرار دهند تا شبهات ونگرانی های مطرح شده برای سهامداران برطرف شود.

همایون دارابی در این باره افزود: انتظار می رود رسانه ها شوک هایی که می تواند بازار سرمایه را دچار اختلالاتی کند مدیریت کنند. مسائلی مثل همین پیش نویس ساده که شوک بزرگی به سهامداران وارد کند باید مدیریت شود تا موجب فرار سرمایه ها از بورس نشود.

وی در این باره افزود: به کرات پیش نویس قوانین مالیاتی، قوانین مربوط به مسائل اجتماعی و فرهنگی نوشته شده که توسط رسانه ها بیان شده و آرامش را از جامعه سلب کرده بدون اینکه پیش نویس به قانون تبدیل شده باشد. در مورد پیش نویس قانون بازار سرمایه نیز در حال حاضر فقط باید به عنوان یک پیش نویس ساده به آن نگریست.چرا که تا زمانی که درمجمع تشخیص و شورای نگهبان مورد تایید قرار نگیرد و به قانون تبدیل نشود هیچ ارزشی ندارد، بنابراین نباید اجازه داد چنین پیش نویس هایی آرامش را از بازار سرمایه و سهامداران سلب کند.

۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲
کد خبر: 23722

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha