بازار سرمایه بازاری هوشمند است و خبرها پیش خور می‌شوند/ جهش دلار خوشایند فعالان هیج بازاری نیست/پیش‌بینی تداوم نوسان در کلیت بازار

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با نگاهی به کاهش شدید قیمت ها و همچنین حجم معاملات اندک، ریسک کنونی بازار، ریسک سیاسی سیستماتیک اطلاق می شود که بیشتر سرمایه گذاران در انتظار تثبیت نرخ دلار هستند تا بتوانند یک سرمایه گذاری منطقی داشته باشند. بازار سرمایه بازاری هوشمند است و خبرها به اصطلاح پیشخور می‌شوند در هفته‌های اخیر اکثر تحلیلگران نرخ دلار را بالای ۲۵ هزار تومان در تحلیل ها لحاظ کرده‌اند و انتظار نداریم نرخ ارز بیشتر از این کاهش یابد لذا قیمت ها همچنان ارزنده هستند.

مهشید داداش زاده تحلیلگر و کارشناس بازارهای مالی در گفت‌ و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: با انتشار خبرهای مثبت از فضای دور هشتم مذاکرات وین، دلار اصلاح کوتاه مدتی خود را آغاز کرده و از کانال ۲۹ هزار تومانی خارج شده و تا حوالی قیمت ۲۸۹۸۰ کاهش یافته است. علاوه بر این موضوع مثبت مذاکرات طرف ایرانی با معاون وزیر خارجه کره جنوبی در خصوص آزاد سازی پول های بلوکه شده در کاهش دلار نیز اثرگذار بوده است. به طور کلی گمان می‌کنم دو عامل مذکور تاثیر روانی بسیار زیادی در کاهش قیمت دلار را داشته است.

داداش زاده مطرح کرد: جهش دلار خوشایند فعالان هیج بازاری نیست زیرا اثرات مخربی روی آینده اقتصادی کشور دارد اما با مطالعه ادوار گذشته می‌بینیم که با هربار جهش نرخ ارز پس از مدت کوتاهی رشد بورس آغاز شده است و سرمایه گذاران برای پوشش تورم انتظاری بر روی سهام سرمایه گذاری می‌کنند. 

تحلیلگر بازار سرمایه تشریح کرد: اغلب شرکت‌های بورسی، صادراتی و دلار محور هستند و با افزایش نرخ دلار سودآوری این دسته از شرکت‌ها و گروه‌هایی همانند پتروشیمی ها، فلزی ها و معدنی ها و ... افزایش می‌یابد و در درجه اول با رشد نرخ ارز این شرکت ها بیشتر مورد تقاضا واقع می شوند. در مقابل در صورت کاهش نرخ ارز، اقبال نسبت به شرکت‌های غذایی دارویی و خودرویی و ...که ریال محور هستند، بیشتر خواهد شد و این‌ گروه‌ها رشد بیشتری را می‌گیرند.

وی ابراز کرد: البته با نگاهی به کاهش شدید قیمت ها و همچنین حجم معاملات اندک، ریسک کنونی بازار، ریسک سیاسی سیستماتیک اطلاق می شود که بیشتر سرمایه گذاران در انتظار تثبیت نرخ دلار هستند تا بتوانند یک سرمایه گذاری منطقی داشته باشند. بازار سرمایه بازاری هوشمند است و خبرها به اصطلاح پیشخور می‌شوند در هفته‌های اخیر اکثر تحلیلگران نرخ دلار را بالای ۲۵ هزار تومان در تحلیل ها لحاظ کرده‌اند و انتظار نداریم نرخ ارز بیشتر از این کاهش یابد لذا قیمت ها همچنان ارزنده هستند.

داداش زاده بیان کرد: به‌طور کلی گمان می‌کنم مادامی که حجم معاملات کم باشد بازار فعلا روند نوسانی ساید خود را پیش خواهد گرفت و نوسان های کوتاه مدتی خواهد داشت.

۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 23720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha