قالیباف: مشکل کشور پول نیست، نبود حکمرانی صحیح است/ باید اجازه دهیم استاندار مانند والی عمل کند

تفکیک کار ملی و محلی در حکمرانی تعریف خاص خود را دارد اما ما این کار را انجام نمی دهیم و می خواهیم همه چیز را از مرکز کنترل کنیم و این مشکل بزرگی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در یادواره ۵۰۰ شهید شهرستان نی‌ریز و گرامیداشت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی سخن می گفت، اظهار داشت:  امروز شرایط اقتصادی ما شرایط خوبی نیست و فشار اقتصادی زیاد است و تحریم، بخشی از این مشکلاتی که ما داریم را ایجاد کرده است؛ این ظلم آشکاری است که آمریکای  مستبد به ملت وارد کرده است و ازاینکه می بیند که ملت ما برای استقلال خود ایستاده و برای عزت ملت و اسلامی ایستاده است ناراحت است اما ما وقتی متکی به فرهنگ قرآن هستیم معلوم است که نباید زیر بار ظلم برویم و اجازه دهیم کسی به عزتمان خدشه وارد کند.

وی تاکید کرد: این نکته را به شما مردم و به عنوان کسی که به مسائل امروز آشنا هستم می گویم که ظرفیت‌های اقتصادی و امکانات این کشور به گونه ای است که می توانیم شرایط را به گونه‌ای بهتر از امروز اداره کنیم و به این موضوع شک نکنید، اما ما اشکالاتی در کار خود داریم؛ یکی از اشکالات ما این است که مردممان را از مسیر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در موضوعاتی که مخصوصا مربوط به خود آنها است، حذف کرده‌ایم و از توان و ظرفیت آنها استفاده نمی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به تعبیری اگر بخواهم این را شفاف بگویم، اگر به اقتصاد نگاه می کنیم ۸۰ درصد اقتصاد ما اقتصاد دولتی است و اقتصاد دولتی بی شک دچار رانت و مفسده هایی می شود که امروز ما آن را می بینیم. وقتی سیستم اداری ما اینقدر پیچیده و کند است که یک تصمیم ساده اینقدر طولانی و زمانبر می شود و ماه‌ها طول می کشد و ده ها بار در یک اداره رفت و برگشت پیش می آید ما نمی‌توانیم به حل مسائل امیدوار باشیم.

وی در همین زمینه به یک نمونه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال ببینید برای موضوع اشتغال، مردمی که در بخش خصوصی با حداقل سرمایه ای می خواهند برای خودشان کار ایجاد کنند با چه موانعی مواجه هستند و چه میزان باید تلاش کنند تا یک مجوز ساده را بگیرند.

قالیباف با انتقاد از بی توجهی به توان مردم در اداره کشور گفت: امام خمینی (ره) در کلامی که خطابش به ما و امثال ما بود فرمودند کاری که مردم می توانند انجام دهند نباید دولت ها سراغ آن بروند و منظور ایشان دولت خاصی نبود بلکه منظورش به همه ماهایی بود که مسئولیتی داریم اما امروز ما اصلا کاری به مردم نداریم.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال همین دیروز من جلسه ای با یک مجموعه بزرگ صنعتی و کشاورزی داشتم که ۵۵ سال سابقه فعالیت داشت و از پایین ترین سطح به جایی رسیده بود که ۲۶ هزار نفر را در مجموعه به کار گرفته بود  و دیروز می گفت من آماده هستم اگر به من این فرصت را بدهند در کمترین زمان ممکن در همین شرایط سخت صد هزار نفر را به کار بگیریم اما فقط اگر من این کار را شروع کردم شمایی که بچه رزمنده هستید آیا برای من مزاحمتی ایجاد نمی کنید؟

نمونه این مجموعه ها در کشور زیاد است و در همین نی ریز که ملاحظه می‌کنیم کشاورزی، صنعت، معدن و ظرفیت‌های بزرگ دیگری در آن وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد و فرصت های بزرگی وجود دارد که واقعا ما باید اجازه دهیم که مردم از آن بهره ببرند.  

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در کنار این موضوع باید اجازه دهیم یک استاندار مانند یک والی در منطقه عمل کند و اختیارات کافی داشته باشد. البته ما نمی‌گوییم در همه موضوعات می‌توانند از پایتخت منفک شود.

تفکیک کار ملی و محلی در حکمرانی تعریف خاص خود را دارد اما ما این کار را انجام نمی دهیم و می خواهیم همه چیز را از مرکز کنترل کنیم و این مشکل بزرگی است.

ما فرق بین موضوعات تولی گری و تصدی گری را نمی دانیم و در مرکز می خواهیم همه کارها را کنترل کنیم، اگر جنس یک کار، جنس تولی گری و حاکمیتی است باید در مرکز به آن پرداخت اما اگر کاری کار تصدی گری و جاری است چرا باید مرکز درباره آن تصمیم بگیرند و چرا مسئولان شهرستانی نباید خودشان بتوانند راجع به شهر و شهرستان شان تصمیم بگیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: امروز نداشتن پول مشکل ما نیست بلکه نداشتن یک حکمرانی صحیح و تفکیک کار درست و میدان ندادن به مردم مسئله ما است و باید اجازه دهیم به ویژه در حوزه اقتصاد استعدادها بروز پیدا کند.

رئیس مجلس با بیان این که  شهید سلیمانی توانست از یک روستا رشد کند و در بالاترین سطح و در پیچیده ترین علوم نظامی و استراتژیک افتخارآفرینی کند، گفت: لذا یک جوان نی ریزی نیز می تواند این مسیر را طی کند و ظرف مدت یک دهه به یک چهره اقتصادی برجسته تبدیل شود؛ اما آیا ما کار را به این مردم واگذار کردیم؟! زمانی هم که شهید سلیمانی می خواست در میدان نبرد ظهور کند بنی صدرهایی بودند که مانع حضور او شدند و ۱۶ دی و شهادت شهدای هویزه به دلیل سبک فرماندهی بنی صدر است اما وقتی نگاه به جنگ عوض شد و سبک مدیریت تغییر کرد و اداره کشور مبتنی بر سنت الهی و اراده ملت انجام شد، شهید سلیمانی‌ها رشد کردند و شهید فرحزادها و همت‌ها پیدا شدند.

وی تصریح کرد: مردم استان فارس و لشکر المهدی در دوران دفاع مقدس اوج گرفتند و تیپ مهندسی استان رشادت‌های زیادی از خود نشان دادند،  با همان بچه ها ، با همان دانش و آگاهی تواستند با پرتاب موشک، ماهواره در مدار زمین قرا بدهند همان بچه‌هایی که یک روز امکان پرتاب خمپاره ساده را نیز در جبهه‌ها نداشتند توانستند با آگاهی و با قدرت برنامه ریزی و اتکاء به داخل به ظرفیت بالای تکنولوژی فضایی برسند اما چرا ما این کار را امروز در اقتصاد انجام نمی‌دهیم؟! این نشان می‌دهد که تنها مشکلات ما پول نیست و بخشی از ثروت ها و انفال ما در جای دیگری از بین می رود.

قالیباف با بیان اینکه مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالا و غیر استاندارد است، تأکید کرد: ما باید این را قبول کنیم که انرژی را بد مصرف می کنیم و انرژی زیادی در کشور هدر می‌رود و هیچ کشوری به اندازه ما در انرژی و مصرف سوخت اینگونه نیست که به بدترین شکل ممکن دارایی‌های خدادادی خود را از بین ببرد.

وی در همین زمینه افزود: چرا نباید در این مورد با مردم صادقانه صحبت کنیم و نگوییم این‌ها دارایی و انفال مردم است، ما در اقتصاد نیازمند تصمیمات دقیق و شجاعانه هستیم تا بتوانیم شرایط را تغییر دهیم و مطمئن باشید باید همه ما مسئولان به نحوی عمل کنیم که هیچ اختلافی بین ما نباشد و همه باید با وحدت و همدلی و هم افزایی میدان را برای مردم  و جوانان باز کنیم؛ ما در مجلس شورای اسلامی مصمم به این حرکت هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما برای بحث اشتغال در مجلس ایستادگی کردیم و قانونی تصویب کردیم که مردم شرایطی داشته باشند که ادارات به آنها خدمت سریع ارائه کنند و مسیر خدمت رسانی به مردم تسریع شود و مردمی که دنبال ایجاد کار هستند حداکثر ظرف ۳ ماه پاسخ بگیرند و پاسخ روشنی دریافت کنند نه اینکه یک فرد ۵ یا ۶ سال برای دریافت یک مجوز دوندگی کند و معلوم نشود که می تواند مجوز بگیرد یا خیر و ما در مجلس این را تصویب کردیم که ظرف ۳ ماه تکلیف مردم مشخص شود و بر این موضوع مصمم هستیم تا شاهد گره گشایی و حل مشکلات مردم باشیم البته می‌دانیم که این مسیر سخت است و دشواری های خاص خود را دارد.

وی با اشاره به وعده های صادق الهی تاکید کرد: ما در روزهای دفاع مقدس روزهای سخت هم داشتیم و روزهایی آنقدر پشت خاکریزها به ما فشار می‌آمد که از خدا می‌خواستیم که پیروزی برای ما حاصل نشود اما فقط بتوانیم خاک خود را حفظ کنیم و یا بتوانیم پیکرهای شهدا و جانبازانمان را به عقب ببریم ولی آن روزهای سخت را سپری کردیم؛در سوره احزاب آمده است که فشار و سختی تا آنجا  زیاد می شود که نفس به گلو برسد و تا این فشار نباشد موفقیت و پیروزی حاصل نخواهد شد و تا صف مومنین از کفار جدا نشود و مومنین امتحان پس ندهند نصر و پیروزی حاصل نمی شود؛ خداوند می گوید بندگانی به نصرت می‌رسند که مومن هستند.

رئیس مجلس با بیان این که در اقتصاد نیز اگر به وعده های الهی اعتماد کنیم و به مردم میدان بدهیم، قطعا گشایش هم است و ما باید بایستیم و به درستی پیش برویم  تاکید کرد:  در حوزه اقتصاد وقتی می‌بینیم رگه‌هایی از ربا در جامعه ما وجود دارد حتی اگر اسم آن هم جمهوری اسلامی باشد، ربا جنگ با خدا است و اگر جنگ با خدا بکنیم، آن اقتصاد موفق نخواهد شد.

۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 23713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha