هرگونه دست کاری در نرخ ارز آرامش و ثبات نسبی را از بازار می گیرد/ نیازمند اصلاحات اساسی در نظام توزیع هستیم/سامانه رصد کالا از مبداء تا مقصد طراحی شود

استاد اقتصاد گفت: تا زمانی که نظام توزیع اصلاح نشده هیچگونه حرکت فزاینده ای در جهت به هم زدن معادلات موجود بین ریال و ارز و سکه و قیمت کالای اساسی و قیمت خدمات دولتی و غیر دولتی نباید صورت بگیرد. در طی چهل و سه سال گذشته هر زمان دست به تغییر نرخ ارز زدیم، اعم از اینکه به سمت تک نرخی کردن و یا چند نرخی کردن ارز حرکت کردیم، خواسته یا ناخواسته نظام قیمت در بازارهای مختلف را دچار آشوب کرده ایم، موضوعی که منجر به برهم ریختن آرامش بازار شده است.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛عبدالمجید شیخی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با رادار اقتصاد در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پیامدهای تورمی این موضوع گفت: دست کاری نرخ ارز در کشور بارها و بارها این موضوع را به دولتمردان ثابت کرده که آرامش  از بازارهای مختلف گرفته شده که ماحصل آن افزایش بار تورم به اقتصاد و معیشت مردم بوده است. بنابراین ما این موضوع را چه در تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز آزاد یا تبدیل ارز تک نرخی به ارز چند نرخی تجربه کرده ایم وبه عینه بر ما ثابت شده که  هرگونه دست کاری در نرخ ارز آرامش و ثبات نسبی را از بازار می گیرد، لذا بهتر است دولت در موضوع تغییر نرخ ارز وافزایش نرخ ارزی ورود پیدا نکند، زیرا می تواند آرامش نسبی و ثبات نسبی که با همت همین دولت بوجود آمده را از بازار بگیرد و انفجار تورمی ایجاد کند ولازم است بازنگری داشته باشد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در طی چهل و سه سال گذشته هر زمان دست به تغییر نرخ ارز زدیم، اعم از اینکه به سمت تک نرخی کردن و یا چند نرخی کردن ارز حرکت کردیم، خواسته یا ناخواسته نظام قیمت در بازارهای مختلف را دچار آشوب کرده ایم، موضوعی که منجر به برهم ریختن آرامش بازار شده است.

 دکتر شیخی دراین باره توضیح داد: به این دلیل آرامش از اقتصاد ما گرفته می شود، چرا که در اقتصاد ایران بخش غیر مولّد حاکم بر بخش مولّد است. بیش از هفتاد درصد نقدینگی کشور در اختیار بخش غیر مولّد با حاکمیت و سردمداری صاحبان ثروتها و نقدینگی های هنگفت است. صاحبان سرمایه های هنگفت که بخش اعظم فعالیت های آنها غیر مولد و برخلاف سیاست های کلان اقتصاد کشور است. لذا سیاست هایی که آرامش بازار را بر هم بزنند به نفع دلالان و صاحبان سرمایه های بزرگ خواهد بود که با هر بهانه ای بازار را تخلیه می کنند و در بازار موج آفرینی می کنند. در گذشته بارها ملاحظه کرده ایم که با اعلام تغییر سیاست های ارزی یا اعلام تحریم در آتیه نزدیک توسط دشمن این افراد وگروه ها، بازارهای ارز را مورد هجوم قرار می داده و تخلیه کرده اند.

دکتر شیخی در این باره تصریح کرد:  اخیرا" نیروی انتظامی با رصد و دستگیری چند صد نفربه دنبال پاک کردن این افراد افتاد، افرادی که مجددا دنبال دلال بازی وتاثیر گذاری روی بازار ارز بودند. رئیس جمهور محترم نیز اعلام کرد علی رغم تلاش های صورت  گرفته همچنان عده ای درصدد اخلال در نظام ارزی کشور هستند، دستگیری هایی که شاهد این ادعاست. افرادی که با  تراکنش های عظیم پولی و ارزی، بازار را به هم می ریزند. 

استاد اقتصاد افزود: این موضوع برای دولت می تواند یک عبرت قابل تامل باشد که با دست زدن به نرخ ارز باعث می شود اولین حرکتی که سوداگران مرگ در بازار ارز در بخش غیر مولد اقتصاد انجام دهند این است که بلافاصله بازار ارز را تخلیه می کنند و باعث بالا رفتن آستانه و خط الراس نرخ ارز به مرز بالاتر از ۵۰ هزار تومان خواهند شد.

عبدالمجید شیخی توضیح داد:از این نظر تا آماده شدن شرایط برای ایجاد تغییرات در نرخ ارز و  تک نرخی کردن ارز دولت نباید به این سمت حرکت کند. بیمار بودن نظام توزیع کشور موضوع مهمی است که در این موضوع بسیار تاثیر گذار است، لذا نظام توزیع باید اصلاح شود. تا زمانی که نظام توزیع اصلاح نشده هیچگونه حرکت فزاینده ای در جهت به هم زدن معادلات موجود بین ریال و ارز و سکه و قیمت کالای اساسی و قیمت خدمات دولتی و غیر دولتی نباید صورت بگیرد. 

عبدالمجید شیخی با ارائه یک راهکار گفت: برای حل مشکلات متعدد در بحث حمایت از کالای اساسی و رساندن ارزان آن به دست مصرف کننده نهایی و اقشار ضعیف جامعه لازم است تا سامانه رصد کالا از مبداء تا مقصد طراحی شود. با طراحی این سامانه آن زمان ارز به عنوان امانت با نرخ ۴۲۰۰ فعلی می تواند به سادگی و بدون هر گونه ایجاد مزاحمتی توسط عناصر دلال و واسطه بخش غیر مولد به سلامت به مقصد و دست و سر سفره مصرف کننده برسد.

استاد اقتصاد در این باره خاطر نشان کرد: حذف سوداگران از چرخه واردات و توزیع موضوع مهمی است. چرا که سوداگران شبیه راهزنانی هستند که در طی مسیر اگردر جایی مهار شوند به نقطه دیگری می روند تا مسیر عبور و مرور سالم مسافرین را سد کنند. به هر حال ارز ۴۲۰۰ نیز چنین مصداقی دارد. اگر دولت بدون فراهم کردن بسترهای لازم دست به این حرکت بزند سوداگران بازار ارز را دچار تکانه های منفی می کنند که برای اقتصاد تورمی ایران خوب نیست. از این نظر انتظار می رود دولت با طراحی سامانه رصد کالا، توزیع ارز مورد نظر را با آسودگی خیال به واردات اختصاص دهد تا کالاها با سلامت به دست مصرف کننده نهایی برسد.عمل مکمل طراحی و پیاده سازی سامانه رصد تراکنش های پولی و مالی است تا از فرار مالیاتی بخش غیر مولّد و دلالان جلوگیری کند و از این محل درآمد پایداری جهت مخارج دولت و یارانه و کسری بودجه باشد.

۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
کد خبر: 23705

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha