رمزگشایی از تصمیم آخرین نشست اوپک پلاس/ تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ به چه سمتی می‌رود؟

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده تخمین می‌زند که کل مصرف جهانی نفت خام تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود یعنی به ۱۰۱.۲۹ میلیون بشکه در روز برسد. بر اساس آخرین گزارش‌های ماهانه EIA، در مجموع در سال ۲۰۲۲، تقاضای نفت احتمالا ۱۰۰.۴۶ میلیون بشکه در روز خواهد بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۳.۵۵ میلیون بشکه افزایش خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایلنا، وزرای اوپک پلاس در نشست اخیر خود به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، توافق کردند که افزایش تدریجی تولید ماهانه ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز را در فوریه آینده ادامه دهند. این تصمیم پیامی به بازار نفت ارسال کرد، مبنی بر اینکه با وجود گسترش سویه جهش یافته Omicron در بسیاری از کشورها، وضعیت بازار همچنان پایدار است.

نشست بعدی وزرای ائتلاف اوپک پلاس قرار است در ۲ فوریه برگزار شود تا در مورد سیاست تولید در ماه مارس تصمیم‌گیری شود.

کمیته مشترک نظارت وزیران تایید کرد که در حال حاضر بازار نفت در وضعیت تعادل است و از سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به مازاد تبدیل خواهد شد. همچنین ائتلاف اوپک پلاس اعلام کرد که میزان پایبندی کشورهای اوپک در نوامبر ۲۰۲۱ به سهمیه تعیین شده، ۱۲۲ درصد بوده است در حالی که کشورهای خارج از این سازمان پایبندی ۱۰۷ درصدی را ثبت کرده‌اند.

پیش بینی مازاد تولید و موجودی

در گزارش کمیته مشترک فنی اوپک پلاس توضیح داده شده است که تاثیر متغیر Omicron، خفیف و کوتاه مدت خواهد بود، زیرا جهان برای مقابله با کووید-۱۹ و چالش‌های مرتبط با آن مجهزتر می‌شود. بر اساس گزارش بلومبرگ، کمیته فنی مشترک تاکید کرد که بازار در سه ماه اول سال ۲۰۲۲، ۱.۴ میلیون بشکه در روز مازاد تولید خواهد داشت که ۲۵ درصد کمتر از برآورد یک ماه قبل است.

سازگاری با بازار

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، بر لزوم «هوشیاری بالا و سازگاری با شرایط پیوسته در حال تغییر» تاکید. وی توضیح داد که رویکرد ائتلاف مبتنی بر احساس ثبات، اطمینان و تداوم برای بازار و سرمایه گذاران با وجود عدم اطمینان‌های مداوم است. بارکیندو با اشاره به گزارش ماهانه بازار نفت اوپک تاکید کرد که انتظار م‌ رود تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰.۶ میلیون بشکه در روز برسد که از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رود.

نامزد کویت برنده شد

موضوع دیگر نشست اخیر اوپک پلاس برنده شده هیثم الغیس، نامزد کویت، در پست دبیرکل جدید اوپک بود که در آگوست ۲۰۲۲، جانشین دبیرکل فعلی، محمد بارکیندو، می‌شود. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفت: مایلم صمیمانه به هیثم الغیس به دلیل انتصاب وی به عنوان دبیرکل بعدی اوپک تبریک بگویم.

الغیس از سال ۲۰۱۷، ریاست کمیته مشترک فنی بین کشورهای عضو سازمان اوپک و همچنین غیراوپک را بر عهده داشت که کمیته مسئول نظارت بر تولید و بررسی شرایط بازارهای نفت است.

برآورد بازار نفت در سال ۲۰۲۲

 براساس پیش بینی بسیاری از تحلیل‌گران؛ تقاضای جهانی نفت در سال جاری از سطح قبل از کروناویروس فراتر می‌رود و حتی ممکن است به رکورد جدیدی دست یابد یعنی به بهبود قوی‌تر بازار که در سال ۲۰۲۱ پس از فروکش اپیدمی (۲۰۲۰) شاهد بودیم، ادامه دهد.

اگرچه گونه‌های جدید ویروس، که جدیدترین آنها Omicron است، خطرات بالقوه‌ای برای رشد تقاضای جهانی نفت خام به همراه دارد. اما  حالا جهان قادر به همزیستی بیشتر با همه‌گیری است، که شانس بازگشت به اقدامات سختگیرانه و قرنطینه را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین برآوردهای خود پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد جهانی پس از رشد پیش‌بینی‌شده ۵.۹ درصدی در سال جاری، در سال آینده به رشد ۴.۹ درصدی ادامه دهد. بر اساس تحلیل واحد تحقیقات انرژی این نهاد، عرضه نفت در سال ۲۰۲۲ به سمت روند صعودی پیش می‌رود، زیرا تقویت تقاضا تولیدکنندگان عمده نفت خام را تشویق می‌کند تا تولید خود را افزایش دهند و ائتلاف اوپک پلاس نیز به طور کامل به کاهش تولید پایان دهد.

در بحبوحه انتظارات تقاضا و عرضه، اکثر بانک‌های سرمایه‌گذاری دیدگاه بسیار خوش‌بینانه‌ای نسبت به قیمت نفت در سال آینده داشتند که برخی از آنها حتی قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه نفت خام برنت را برآورد می‌کنند. با وجود آن، برآوردهای دیگر نشان می‌دهد که افزایش قیمت نفت خام صورت نخواهد گرفت و همان ۵۰ درصد سال ۲۰۲۱ را تجربه خواهد کرد.

تقاضای نفت

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خوشبینانه انتظار دارد مصرف جهانی نفت ۴.۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش و به مجموع ۱۰۰.۷۹ میلیون بشکه در روز برسد که از ۹۹.۶۷ میلیون بشکه قبل از همه گیری در سال ۲۰۱۹ فراتر می‌رود.

طبق معمول، ایالات متحده و چین احتمالاً رشد تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۲۲ را به ترتیب با حدود ۲۰.۷۹ و ۱۵.۱۶ میلیون بشکه در روز را رهبری خواهند کرد تا در مجموع بیش از ۳۵ درصد از کل تقاضا را بزرگترین مصرف کنندگان نفت در جهان تشکیل دهند.

بر اساس پیش بینی اوپک برای عملکرد سه ماهه، تقاضا برای نفت در سه ماهه چهارم سال آینده به رکورد جدیدی در ۱۰۲.۶۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده همچنین تخمین می‌زند که کل مصرف جهانی نفت خام تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود یعنی به ۱۰۱.۲۹ میلیون بشکه در روز برسد. بر اساس آخرین گزارش های ماهانه EIA، در مجموع در سال ۲۰۲۲، تقاضای نفت احتمالا ۱۰۰.۴۶ میلیون بشکه در روز خواهد بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۳.۵۵ میلیون بشکه افزایش خواهد داشت.

در مقابل، آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۲ خوش‌بین نیست، زیرا پیش‌بینی می‌کند که حدود ۳.۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. با این حال، طبق گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی، احتمالاً سال آینده همچنان شاهد بازگشت مصرف جهانی به سطح قبل از همه‌گیری ۹۹.۵ میلیون بشکه در روز خواهیم بود.

۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 23689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha