معرفی عامل کمیابی اخیر روغن و شکر در بازار

خراسان در گزارشی به عوامل کمیابی اخیر شکر وروغن در بازار پرداخت.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛این روزنامه نوشت: در روزهای اخیر حذف معافیت مالیاتی قند و شکر باعث شد این دو کالا تا تثبیت قیمت و اعلام قیمت های جدید در بازار کمیاب و در برخی بازارهای شهر نایاب شود یا با قیمت هایی بالاتر از قیمت مصوب به فروش برسد. گزارش های میدانی از بازار عمده فروشی مشهد نشان می دهد، برخی اقلام خوراکی با افزایش قیمت روبه رو شده است اما چیزی که بیش از همه فروشندگان را آزار می دهد، نبود جنس و نگرفتن سفارش جدید توسط شرکت ها به امید افزایش قیمت در چند روز آینده است، چیزی که کم از احتکار توسط تولید و عرضه کنندگان ندارد و به گفته یکی از فروشندگان، فقط می توان آن را به بلبشویی در بازار تشبیه کرد. به گزارش خراسان رضوی، روز گذشته سری به فروشگاه های زنجیره ای و بازار عمده فروشی مشهد در خیابان مصلی زدیم تا آخرین وضعیت اقلام خوراکی را بررسی کنیم.

روغن و شکر، کمیاب های جدید بازار مشهد 

در فروشگاه های زنجیره ای مشکل خاصی در پرکردن قفسه های اقلام خوراکی مشاهده نمی شود. پس از آن به خیابان عمده فروشی های مشهد در مصلی رفتیم، که تنوع محصول در این بازار برای اقلام پرمصرف خوراکی کمتر شده بود. یکی از مغازه ها بیش از دو روغن مایع به یک نفر نمی داد و در این باره می گفت: فعلا روغن نیست و کمبود داریم برای همین احتیاط می کنیم تا دستمان خالی نشود، الان بعضی از همسایه ها حتی یک روغن هم بیشتر نمی دهند.

یکی دیگر از فروشندگان درباره کمبود روغن گفت: وضعیت روغن مایع آن چنان نگران کننده نیست و هنوز کمبود جدی نداریم اما روغن حلب ۱۶ کیلویی کلا پیدا نمی شود، در یک هفته این روغن ۶۰، ۷۰ و حتی تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است و الان هم حاضریم با همین مقدار بالاتر بخریم که مشتری ها نمانند اما اصلا نیست. وضعیت روغن های پنج کیلویی هم بهتر از این نیست و همه می  گویند چون گران می شود فعلا عرضه نمی شود.

یکی دیگر از خوار بار فروشان مصلی نیز گفت: همین امروز با شرکت تماس گرفتم تا سفارش روغن مایع بدهم، ۵۰ کارتن سفارش داشتم اما فقط پنج کارتن گرفته اند، این مقدار روغن برای ما خنده دار است و واقعا وضعیت بلبشویی شده. هر چند وقت یک بار این موضوع هست و معلوم نیست چرا این قدر ادامه دار شده. یکی از همکارانم هم برای سفارش تماس گرفته بود که از تهران گفته بودند شرکت به کلی سیستم فروش خود را فعلا بسته و معلوم است که افزایش قیمت دارند و می خواهند با افزایش قیمت وارد بازار شود. الان ما با دو مدل گرانی روبه رو می شویم، قیمت بالا می رود و کمبود عرضه این افزایش قیمت را مضاعف و دو برابر می کند که واقعا بازار بدی شده و برای فروشنده و خریدار مشکل است.

صاحب یک مغازه دیگر می گفت: فکر می کنم از دیروز، مالیات بر ارزش افزوده برای  قند و شکر تصویب و اجرا شده، الان یک هفته است که قند و شکر به خصوص شکر در بازار نیست. صد درصد به دلیل مشمولیت مالیات قیمت بالاتر می رود و کارخانه هم وارد بازار نمی کند که با قیمت های جدید بتواند بفروشد. با این شرایط بقیه محصولات مثل بیسکویت و کیک و ... هم افزایش قیمت پیدا می کند .

یکی دیگر از فروشندگان درباره شکر اظهار کرد: هفته قبل شکر بین ۱۲ هزار و ۸۰۰ تا ۱۳ هزار تومان بود اما الان با کیلویی ۱۴ هزار و ۸۰۰ تا ۱۵ هزار تومان نیز پیدا نمی شود و   اصلا در بازار نیست. البته در محصولات دیگری مثل برنج هم افزایش قیمت شدیدی داشتیم و در یک ماه قیمت ها تا ۴۰ هزار تومان در برنج  افزایش یافت اما این ها هستند ولی شکر اصلا پیدا نمی شود.

مردم اصلا نگران نباشند 

امیرحسین مغیثی، دبیر قرارگاه امنیت غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان با ارائه توضیحاتی در این باره گفت: به تازگی حوزه نظارت و بازرسی صمت به سازمان جهاد کشاورزی اضافه شده است و روز یک شنبه جلسه ای با موضوع روغن و تنظیم بازار این کالا برگزار کردیم که رئیس سازمان نیز روی این موضوع تاکید جدی داشتند و قرار است اقدامات  جدی بازرسی در این حوزه انجام شود، نگران نباشید.

وی افزود: ما تازه کار بازرسی را آغاز کردیم و بر ۷۰ محصول هم باید بازرسی و نظارت کنیم البته بیش از چهار هزار نفر از نیروهای اصناف و بسیج هم در این موضوع کنار ما هستند و قوی جلو خواهند رفت و بحران خیلی کوچک است که به زودی حل می شود و جای نگرانی نیست ، مردم نگران نباشند. البته موضوع کمبود هم نداریم فقط افزایش قیمت را دیدیم.

مغیثی در پاسخ به این سوال که چرا عرضه در بازار کم شده است و برخی اقلام خوراکی پیدا نمی شود نیز تاکید کرد: شاید اصناف در بازار عرضه خود را کاهش داده اند اما کار ما نظارت و بازرسی در این حوزه است و به انبارها و مراکز می رویم و این اتفاق خوب رقم می خورد، دستور آن را رئیس سازمان داده است، نگران نباشید.

وی تصریح کرد: به هر حال موضوع مالیات تاثیر خود را در قیمت می گذارد و بالاخره به صورت مقطعی یک افزایش قیمت سینوسی در بازار خواهیم داشت اما ما همین نگرانی را به تیم های بازرسی مان منتقل کردیم و آن ها هم موضوع را دنبال کرده اند و به زودی مردم شاهد تنظیم بازار خواهند بود.

وقتی آمدیم، یکی دو روزه باید بحران حل شود

دبیر قرارگاه امنیت غذایی استان همچنین تاکید کرد: وقتی در بازار با بحران هایی روبه رو می شویم ابزار و تکنیک هایی داریم که آن ها تاثیر خود را در بازار می گذارند، تیم های نظارت ما وقتی وارد بازار می شوند این کاهش عرضه، گران فروشی و کم فروشی و .. همگی برطرف می شود، اگر مرغ بود الان به شما می گفتم که چون توزیع کننده مونوپول جهاد است، مرغ را وارد بازار می کردیم و دقیقا راس سه روز می دانستیم که قیمت تعدیل می شود چون مشخص است اما الان این موضوع برمی گردد به بازار و بخش خصوصی .

وی ادامه داد: توقع ما از کشش بازار این است که وقتی بازرسان ما وارد بازار شوند به یک روز و دو روز نرسد و این بحران رفع و مدیریت شود، دو سه روزه این مشکل حل می شود، یقین داشته باشید که به یک هفته نمی رسد.

۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 23662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha