خبری از ورود نقدینگی به زیر تابلوی بورس نیست

منابع و درآمدهای دولت در این لایحه اکثرا به سمت اخذ مالیات رفته به طوری که نسبت به قبل حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین نرخ خوراک پتروشیمی که مولفه مهمی در بازار سرمایه به شمار می‌رود، هیچ تغییری در بودجه پیشنهادی سال بعد ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ احسان بیگی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت فعلی بازارسرمایه اظهار کرد: عدم اعتمادی که در سال گذشته در بورس برای سرمایه‌گذاران اتفاق افتاد، همچنان بر روند بازار تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر هیچ ورودی از نقدینگی به بازار سرمایه مشاهده نمی‌شود و شرایط به‌گونه‌ای شده که در بهترین حالت شاخص تا پایان سال بر روی یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی قرار گیرد.

وی با اشاره به تأثیرات بودجه پیشنهادی بر بازار افزود: بحث مالیات یکی از مهم‌ترین موارد این لایحه بوده که دولت پیشنهاد داده که مالیات نسبت به گذشته ۵ درصد کاهش و به ۲۰ درصد برسد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: زمانی که مالیات دریافتی از واحدهای صنفی و فعال در بازار ۵ درصد کمتر شود، سودآوری شرکت‌ها افزایش و سهامداران نفع بیشتری خواهند برد.

بیگی خاطرنشان کرد: در این راستا قرار شد مالیات حاصل از سود به حساب صندوق تثبیت، یکی از ارکان مهم برای ایجاد ثبات در بازار واریز شود که در شرایط نزولی، از افت و ریزش شاخص جلوگیری می‌کند. همچنین در صورتی که صندوق توسعه ملی بدهی خود را پرداخت کند، صندوق تثبیت در حمایت از بازار سرمایه بهتر عمل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: منابع و درآمدهای دولت در این لایحه اکثرا به سمت اخذ مالیات رفته به طوری که نسبت به گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین نرخ خوراک پتروشیمی که مولفه مهمی در بازار سرمایه به شمار می‌رود، هیچ تغییری در بودجه پیشنهادی سال بعد ندارد.

کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در خصوص فروش اوراق، دولت در سال آینده نسبت به امسال حدود ۳۰ درصد فروش اوراق کمتری خواهد داشت؛ در واقع سال ۱۴۰۱ از این طریق حدود ۱۰۰ همت تأمین مالی صورت می‌گیرد و می‌توان گفت هدف اصلی تأمین مالی دولت در سال جدید، بازار سرمایه نخواهد بود.

وی ضمن تأکید بر همسو شدن تصمیمات دولت و مجلس اذعان کرد: البته امکان دارد مجلس در بودجه تغییراتی ایجاد کند تا به تصویب برسد. با توجه به اینکه تفکرات دولت و مجلس تا حدودی هم راستا و همسو شده، تغییرات جدی و اساسی در آن بعید به نظر می‌رسد و اگر قرار باشد تغییراتی صورت بگیرد، جزئی خواهد بود.

بیگی در پایان گفت: در حال حاضر یکی از رقیب‌های اصلی بازار سرمایه بانک‌ها هستند که برای رشد بورس در سال آینده باید نرخ سود آن‌ها کاهش یابد و سپرده گذاران سود کمتری پرداخت کنند تا مقداری از منابع موجود در بانک‌ها به سمت بازار هدایت شود.

۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 23654

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha