بودجه تورمی/۱۰ دلیل برای اثبات ناکارآمدی بودجه ۱۴۰۱

عجیب است که سال قبل تقریباً همین تیم، لایحه بودجه را شخم زد، ولی حالا به بودجه ای که به روش قبلی ها نوشته شده، بدون توجه به لزوم تحول در ساختار بودجه، به کلیات بودجه متورم شده و غیر فنی رای مثبت می دهند.

 پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛دکتر حامد قهرمانیان؛امروز لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق با ۲۱ رای موافق و ۱۴ مخالف، ۲ ممتنع و ۷ غایب مصوب شد و باید پس از اخذ پیشنهادات نهایی نمایندگان برای تصویب به صحن اصلی برود. چند دلیل برای بی منطق خواندن مصوبه مذکور و ردکلیات لایحه وجود دارد:

۱. عدم تغییر در ساختار اشتباه و سنتی بودجه (تدوین شده توسط همان کارشناسان و تیم سنوات قبل!)

۲. رشد ۲۶ درصدی جمع مبلغ بودجه نسبت به سال قبل و تداوم رشد قطعی تورم 

۳. اختصاص حدود ۶۲ درصد از مبلغ کل بودجه به شرکتها و بانکهای دولتی و بدتر از آن بالانس شدن منابع و مصارف بانکها، شرکتهای دولتی بدون انتقال سود به بخش عمومی بودجه. (فارغ از زیان سازی بسیاری از شرکتهای مذکور که رسالت وجود آنها نامشخص است)

۴. عدم تفکیک ارز و ریال و به تبع آن ادامه تخریب پول ملی و پمپاژ نقدینگی موهومی و تورم از طریق چاپ پول داخلی و تداوم سیاست کاهلانه وابستگی به فروش نفت به جای درآمدزایی تولیدمحور

۵. ترازسازی کسری بودجه از محل درآمدهای موهومی و تحقق ناپذیر

۶. حذف بعضی مفاد و بندهای مفید از جمله استفاده از ابزارهای نوین مالی و مبتنی بر بازار سرمایه با رویکرد مولدسازی دارایی ها

۷. کاهش و کم توجهی به سهم پروژه های نیمه تمام به ویژه در استان های محروم.
۸. افزایش سهم مالیات از جمع منابع بدون توجه به رکود اقتصادی (هر چند افزایش مالیات از محل لغو معافیت های بی منطق و کشف فرارهای مالیاتی نکته مثبتی است)

۹. عدم توجه به تنظیم سهم تامین مالی بین بازار پول (بانک) و بازار سرمایه (بورس)

۱۰. عدم تخصص حداقل دو سوم از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس روی موضوع بودجه، مالی و اقتصاد
عجیب است که سال قبل تقریباً همین تیم، لایحه بودجه را شخم زد، ولی حالا به بودجه ای که به روش قبلی ها نوشته شده، بدون توجه به لزوم تحول در ساختار بودجه، به کلیات بودجه متورم شده و غیر فنی رای مثبت می دهند.
از حق هم نگذریم نکات مثبتی نیز در لایحه هست از جمله توسعه صندوق ها و سامانه های حراج و ... ولیکن چون تا پایان سال حدود ۳ ماه وقت وجود دارد، بهتر است مجلسی که با نیت کمک به مردم روی کار آمده، برای آینده مردم درست تصمیم بگیرد.

۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
کد خبر: 23642

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha