اهالی بازار سهام نسبت به طرح اصلاح بازار سرمایه گلایه های بسیاری دارند/اقتصاد با زورگویی اداره نمی‌شود! /اعتمادسازی پیش شرط اصلی تصمیم گیری برای بازار سهام

نایب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان الگوریتم گفت: طرح اصلاح بازار سرمایه باید به شکلی تدوین شود که اعتماد کلیه فعالان بازار سهام را جلب کرده  و از نگاه همراه با تهدید خودداری شود. این امر نه تنها برای بازار سهام بلکه برای دیگر بازارهای مالی نیز صدق می کند؛ اقتصاد با زورگویی اداره نمی‌شود و در چنین فضاهایی امکان فعالیت برای اهالی آن بازار سلب شده و امنیت سرمایه گذاری تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

امیر وفائی نایب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان الگوریتم در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: تدوین لایحه و یا هر طرحی که جنبه سندی دارد نیازمند متخصان حوزه حقوقی است اما این به تنهایی کافی نیست و باید نظر فنی فعالان کسب و کارها نیز در آن منعکس شود. اهالی بازار سهام نسبت به طرح اصلاح بازار سرمایه گلایه های بسیاری را داشتند اما به طور کلی هر نوع تصمیم‌گیری برای بازار سرمایه نیازمند چند پیش‌ شرط‌ اساسی است که یکی از مهمترین آنان مربوط به بحث اعتمادزا بودن تصمیمات می‌شود.

وفائی ادامه داد: در حقیقت طرح اصلاح بازار سرمایه باید به شکلی تدوین شود که اعتماد کلیه فعالان بازار سهام را جلب کرده  و از نگاه همراه با تهدید خودداری شود. این امر نه تنها برای بازار سهام بلکه برای دیگر بازارهای مالی نیز صدق می کند؛ اقتصاد با زورگویی اداره نمی‌شود و در چنین فضاهایی امکان فعالیت برای اهالی آن بازار سلب شده و امنیت سرمایه گذاری تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

نایب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان الگوریتم تشیح کرد: در حقیقت قانون بازارهای مالی باید اعتمادبخش و موجب دلگرمی فعالان آن باشد. در خصوص طرح اصلاح بازار سرمایه ضمن حمایت از سهامداران، به طور حتم باید برخورد لازم با سوءاستفاده‌گران در نظر گرفته شود و سازوکارهایی برای جلوگیری از امکان سوءاستفاده و موارد مخل کننده در نظم بازار تعبیه شود. 

وی با تاکیید بر اینکه طرح اصلاح بازار سرمایه به شکل پیش‌نویس بوده و هنوز قانون و عملیاتی نشده اما ایراداتی به آن وارد است که باید معنکس شود، گفت: به نظر می رسد که در پیش نویس طرح اصلاح بازار سرمایه تاکید بسیاری بر جرم انگاری وجود دارد و بسیار محافظ کارانه فعالیت‌های معمول، تخلف تلقی شده است. این موارد باید اصلاح و متناسب با فضای بازار سهام تدوین شود.

وفائی مطرح کرد: افرادی که در آموزش دهی اصول بازار سهام سابقه والایی دارند و بی هیچ چشم داشتی تجربیات خود را در فضای مجازی انتشار می‌دهند در خصوص محدودیت‌هایی که در این پیش‌نویس اعمال شده، انتقادات بسیار زیادی دارند و قطعا باید دغدغه آنان در این طرح پوشش داده شود و اصلاحات مدنظر فعالان این بازار اعمال و منعکس شود.

نایب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان الگوریتم ابراز کرد: قانون بازار سرمایه فعلی مربوط به سال ۸۴ بوده و طی این ۱۶ سال فناوری و تکنولوژی بسیار تغییر کرده و از آنجایی که سرعت پیشرفت و انتقال در این حوزه نیز بسیار بالاست، باید سازوکارهای تدوین شده در پیش نویس طرح اصلاح بازار سرمایه امکان مانور برای اشاعه دانش روز وجود داشته باشد.

وی معتقد است؛ هرچندکه مقررات گذاری در بحث تکنولوژی دشوار است اما امیدواریم که انتقادات وارده به این پیش نویس و اصلاحات لازم در آن لحاظ شود و این قانون با نگاهی رو به آینده تدوین و چندان نگاه گذشته نگری در آن دخیل نشود.

وفائی گفت: متاسفانه در تصمیمات اقتصادی لزوما نقش بازار سرمایه در نظر گرفته نمی شود و مسئولان باید نگاه کلانی به این موضوع داشته باشند. همچنین در پیش نویس طرح بازار سرمایه باید بر شفافیت و افشای اطالاعاتی که قابل وصول به عموم است، تکیه بشود. ایجاد فضایی با شفافیت حداکثری اعتماد سهامداران را جلب می‌کند و امنیت سرمایه گذاری که یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران است را افزایش می‌دهد.

۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 23631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha