بازی دلالان با نرخ اجاره مسکن!/ ارتباط نرخ دلار با اجاره مسکن چیست؟

نبود شفافیت در برخی معاملات از جمله مسکن، دست دلالان را برای تغییر نرخ ها باز گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان - هرچند زمستان فصلی برای جا به جایی، مستاجران نیست اما نرخ اجاره مسکن برای آن حائز اهمیت است. 

چندی پیش  بانک مرکزی در جدیدترین گزارشی که ارائه کرده اعلام کرد متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی این ماه نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷.۷ درصد افزایش را تجربه کرده که همین افزایش یافتن نرخ قیمت مسکن خود باعث می‌شود که نرخ اجاره هم متناسب با آن رشد پیدا کند.

برای بررسی این موضوع سراغ چند مشاور املاک رفتیم. نعمتی  یکی از مشاوران املاک کشوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، می گوید: تلاطمات در بازار اجاره نسبت به تابستان کاهش پیدا کرده است چرا که مالکان و حتی مستاجران به نوسانات در بازارها و نتیجه برجام نیز توجه می کنند!

چرا نرخ تورم اجاره مسکن در آذرماه منفی نشد؟

البته  محیطی یکی دیگر از مشاوران املاک کشور در منطقه جنوب تهران بر خلاف سایر مشاوران املاک معتقد است که بازار اجاره آرام شده و همین آرامش خود باعث دلگرمی تعدادی از متقاضیان شده است.

او می گوید: سرعت رشد نرخ اجاره مسکن در تهران پس از افزایش تا ۵۲ درصد، کاهش یافته و البته با اینکه انتظار می‌رفت تورم این بخش در پاییز و زمستان منفی شود، به دلیل کمبود فایل‌های مرغوب و جا ماندن از رشد قیمت مسکن، نسبت به کاهش قیمت مقاوم شده است.

 بررسی‌ها حکایت از آن دارد که شاخص قیمت مسکن معامله شده با افزایش مواجه شده است. بر اساس اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی این ماه نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷.۷ درصد افزایش را تجربه کرده است.

دلالان مسکن، نرخ دلار را بهانه گرانی می کنند!

این را  مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان مطرح می کند.

او می گوید:  به هیچ عنوان آمارهای که بانک مرکزی در رابطه با افزایش نرخ اجاره و یا نرخ خرید و فروش مسکن را تایید نمی‌کنم، برخی از سوداگران و همچنین افرادی که قصد دارند بازار اجاره را نابه سامان کنند اعلام می‌کنند که همزمان با افزایش نرخ دلار و ارز نرخ اجاره و همچنین نرخ مسکن هم بالا می‌رود که از همین تریبون اعلام می‌کنم که به هیچ عنوان اینکه نرخ دلار بر بازار اجاره و بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت را قبول ندارم.

به گفته خسروی،  نرخ دلار چند هفته است که افزایش یافته بنابراین در نیمه دوم سال که به طور طبیعی قیمت مسکن و همچنین خرید و فروش مسکن کاهش می‌یابد هیچ اثری در بازار مسکن نخواهد گذاشت و به طور قطع هم قیمت‌ها هم تغییری نخواهد کرد.

طبق آمارهای اتحادیه مشاوران املاک؛ بررسی‌های کف بازار نشان می‌دهد که قیمت مسکن باثبات شده و بازار مسکن هم به آرامش رسیده است.

طرح اجاره داری حرفه ای در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد

محمود محمود زاده معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی هم با تایید صحبت‌های رئیس اتحادیه مشاوران املاک، می گوید: بازار اجاره برخلاف آمارهایی که بانک مرکزی ارائه می‌دهد دچار افزایش نشده و به طور طبیعی در نیمه دوم سال هم به دلیل کمبود عرضه مسکن توسط مالکان به کمتر خرید و فروش یا عرضه می‌شود.

به گفته محمودزاده؛  دولت تاکنون اقدامات بسیار زیادی برای رونق بازار مسکن و همچنین بازار اجاره انجام داده و با اجرای طرح اجاره داری حرفه‌ای و همچنین طرح جهش تولید مسکن که خود باعث افزایش تولید مسکن خواهد شد به طور قطع در بخش اجاره هم تاثیر گذار خواهد بود.

البته بر خلاف صحبت‌های مسئولان بسیاری از مستاجران اعلام می‌کنند که پیش از مصوبه دولت بر روی نرخ کمتر از ۲۵ درصد با صاحبخانه خود توافق کرده بودیم، اما با دستورالعمل دولت، مالک میزان نرخ اجاره بها را تا ۴۰ درصد تعیین کرد.

در ابتدای امسال نرخ رشد سالانه اجاره در تهران ۳۲ درصد بود که در مهرماه به ۴۸ درصد و آبان ماه به ۵۱.۶ درصد رسید که نشان می‌دهد بازار اجاره به روند رو به رشدی را تجربه کرده است. 

طبق بررسی و آمارهای که بسیاری از مشاوران املاک ارائه می‌دهند در حال حاضر مالکان در بسیاری از مناطق از جمله شمال شرق تهران و همچنین مناطق غرب کشور به دلیل آنکه دارای متراژهای بزرگی است متقاضی ندارد و از سوی دیگر هم بسیاری از مستاجران اعلام می‌کنند بسیاری از مالکان در شرایط کنونی به دلیل آنکه فایل مناسبی در املاکی‌ها نیست قیمت واحد خود را چندین برابر افزایش می‌دهند واین درحالی است که این واحد هیچ نقشه مناسبی ندارد.

بررسی وضعیت فعلی بازار اجاره نشان می‌دهد که بسیاری از فایل‌های کنونی را واحدهای بزرگ متراژ دارای نقص واقع در نیمه شمال غرب تهران تشکیل می‌دهد. در حال حاضر پایه نرخ رهن بسیاری از واحدهای مسکونی به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و حتی در مناطق شمالی کشور هم به بیش از یک تا دو میلیارد تومان رسیده است.

۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 23559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha